۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
ظهور پاندای سبز در کپنهاگ

باغ وحش کپنهاگ، پایتخت دانمارک، در دسامبر سال گذشته میزبان ایجاد یک جاذبه بسیار شگفت‌انگیز بود؛ فضایی سبز به نام "خانه پاندا" که توسط معمار مشهور این کشور، بیارکه اینگلس، به شکل یک پاندا طراحی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازه حیرت‌انگیز فوق فضایی به مساحت دو هزار و ۴۵۰ متر مربع را در برگرفته و میزبان دو پاندای غول‌پیکر، یک نر و یک ماده، است که به مدت ۱۵ سال از دولت جمهوری خلق چین به امانت گرفته شده است. بدیهی است که ایجاد یک محل سکونت مصنوعی و بسته برای پانداها کاری بسیار پیچیده است، چرا که این حیوانات منزوی در هر ماه تنها دو یا سه روز را می‌توانند در کنار سایر هم‌نوعان خود بگذرانند و پس از آن انزوا را در پیش می‌گیرند. علاوه بر این، پانداها به شدت به زندگی در فضاهای سبز، از علفزارهای آفتاب گیر گرفته تا جنگل‌های مملو از سایه، گرایش بیشتری دارند و محیطی غیر از آن نارضایتی این حیوانات را به دنبال دارد.

بیارکه اینگلس برای اینکه مشکل انزواطلبی پانداها و در عین حال همزیستی آن‌ها را حل کند، محل زیست این دو حیوان را به شکل دایره‌ای بزرگ که نماد یین و یانگ را در برگرفته است، طراحی کرد. یین و یانگ نمادی به رنگ سیاه و سفید، محصور در یک دایره و مفهومی است در نگرش و فلسفه چینیان باستان به نظام جهان و ثنویت؛ در واقع، یین و یانگ شکل ساده شده‌ای از مفهوم یگانگی متضادهاست.

اینگلس دایره را به دو قسمت تقسیم کرد و هر بخش را به یکی از پانداها (نر و ماده) اختصاص داد. این دو بخش کاملاً از هم جداست و هر یک ترکیبی از چمنزاری سبز، گل‌های زیبای بامبو و فضاهایی مرطوب و جنگل‌مانند را در بر گرفته است. حصاری از جنس بامبو دو بخش خانه را از هم جدا کرده است اما در ایام خاصی از ماه این حصارها به مدت چند روز برداشته می‌شود تا پانداها در کنار هم روزگار بگذرانند.

دورتادور خانه پاندا را سازه‌ای دو طبقه با امکانات تفریحی و رفاهی لازم برای بازدیدکنندگان در بر گرفته است. رستورانی مجلل نیز در طبقه همکف احداث شده است که غذاهای خوشمزه فرانسوی و آسیایی سرو می‌کند. بالکن بزرگی به شکل نیم‌دایره در طبقه دوم فضای کافی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد تا به راحتی بتوانند پانداها را تماشا کنند. جالب است بدانید که طراحی خانه پاندا به گونه‌ای است که اگر از بالا به آن نگاه کنید، پاندایی سبز را محصور در گل‌ها و گیاهان سبز خواهید دید.

کد خبر 431391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.