افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها، کابوس خانواده‌های کم‌درآمد است

یک کارشناس اقتصادی گفت: تأیید افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره‌بها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به کابوس بسیاری از خانواده‌های کم درآمد تبدیل شده است.

امیرعلی قاسمی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رشد بی سابقه قیمت و نرخ اجاره‌بهای مسکن در خرداد و تیرماه سال جاری، اظهار کرد: سال‌های قبل، اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه قادر به اجاره یا رهن واحد مسکونی غیر لوکس در مناطق جنوب اقتصادی شهرهای بزرگ بودند اما افزایش بی‌سابقه نرخ تورم و به تبع آن اجاره‌بها، شرایط را برای این بخش از مردم بسیار سخت کرده است.

وی افزود: افزایش نرخ اجاره‌بها در سطح شهرهای بزرگ، به یک معضل و بحران اقتصادی بزرگ برای خانواده‌های کم درآمد تبدیل شده و بسیاری از خانوارهای ضعیف اقتصادی مجبور هستند در این شرایط به شهرهای کوچک و حاشیه‌ای که امکانات مناسبی برای زندگی شهری و برخورداری از حقوق شهروندی ندارند، مهاجرت کنند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تأیید افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره‌بها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به کابوس بسیاری از خانواده‌های کم درآمد تبدیل شده، تصریح کرد: در حال حاضر نرخ اجاره‌بها در مناطق جنوبی شهرهای بزرگ دیگر متناسب معیشت خانواده‌های کم درآمد نیست و متأسفانه رشد قیمت اقلام اساسی و کاهش درآمد خانوار به‌دلیل شرایط خاص اقتصادی و بحران مالی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا، قیمت مسکن و نرخ اجاره بها را در این چند ماه به شدت افزایش داده است.

قاسمی اضافه کرد: آخرین گزارش‌های غیررسمی و مطالعات میدانی دانشجویان برخی از مراکز علمی کشور در خصوص روند افزایش نرخ اجاره‌بها در سال ۹۹، حاکی از افزایش بیش از ۲۷.۵ درصدی اجاره‌بها در بازه زمانی فروردین تا خردادماه سال جاری است و شهرهایی همچون تهران، اصفهان، شیراز و مشهد رکورددار افزایش قیمت مسکن در ایران هستند.

وی ادامه داد: علت قوت گرفتن این روند افزایشی و رشد بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت برخی از واحدهای مسکونی در مناطق شمالی شهرهای بزرگ، مهر تأیید ستاد ملی مبارزه با کرونا بر افزایش حداکثر ۲۵ درصدی اجاره‌بها برای مستأجران در شهرهای بزرگ است و گمانه‌زنی مسئولان دولتی در خصوص ارائه تسهیلات به مستأجران نیز، بهانه جدیدی برای افزایش قیمت از سوی صاحبخانه‌ها شده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه سیاستگذاری کلان در حوزه مسکن و مستغلات کشور، ضعف‌های جدی دارد، خاطر نشان کرد: تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی در سال‌های اخیر بسیار مناسب و کارساز است اما متأسفانه تاکنون هیچ یک از مصوبات هیئت دولت در خصوص مدیریت نظام عرضه و تقاضا در بازار مسکن به مرحله اجرا نرسیده است.

قاسمی افزود: پرداخت تسهیلات رهن به مستأجران در شهرهای بزرگ، ارائه بسته‌های تشویقی مانند تخفیف مالیاتی برای موجران، راه‌اندازی بنگاه‌های اجاره‌داری حرفه‌ای، اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای تشویق مالکان به عرضه واحدها از جمله برنامه‌هایی است که در دو سال گذشته، سیاست گذاران از آنها برای ساماندهی بازار اجاره نام برده‌اند اما هیچ‌کدام از آنها هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

کد خبر 431360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.