سفر به شهر سن پترزبورگ + نقشه و مناطق دیدنی

شهر سن پترزبورگ که روس‌ها به آن پِتِربورگ می‌گویند، دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو است که بین مردم روس با لقب پنجره‌ای به اروپا مشهور است و موزه آرمیتاژ، کاخ پترهوف، کاخ کاترین، قلعه پیتر و پاول و شب های سفید از دیدنی‌های آن هستند.

به گزارش ایمنا سن پترزبورگ در شمال غرب روسیه واقع شده است و در در سال ۱۷۰۳ به دستور و با نظارت پتر کبیر ساخته شد و از آن زمان تا ۱۹۱۸ پایتخت روسیه بود.

تاریخچه شهر سن پترزبورگ

شهر سن پترزبورگ دو سده پایتخت روسیه بوده‌است، این شهر بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۴ میلادی پتروگراد نام داشته و در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی به مدت ۶۷ سال (از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۹۱) لنینگراد نام داشت، در فارسی دوره قاجار به صورت سن پطرزبورغ نامیده و نوشته می‌شد.

سن پترزبورگ

جغرافیای سن پترزبورگ

سن پترزبورگ در کناره‌های رود نِوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته‌است. زمستان در این شهر طولانی و همراه با بادهایی است که از سمت رود نوا می‌وزد، تابستان نیز معتدل است‌.

سن پترزبورگ

بهترین زمان سفر به سن پترزبورگ

بهترین زمان سفر به سن پترزبورگ ماه‌های تیر و مرداد است.

چگونه به سن پترزبورگ برویم؟

سفر به روسیه و سن پترزبورگ دو راه دارد، از تور مسافرتی استفاده شود یا به صورت شخصی امور تهیه بلیط و هتل انجام شود.

مناطق دیدنی شهر سن پترزبورگ

موزه‌ی آرمیتاژ (State Hermitage Museum) یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان با ۳ میلیون اثر است، ای موزه‌ی ملی آرمیتاژ از خیلی جهات مختلف به عنوان فخر و افتخار روس‌ها به شما می‌رود و دارای شعب مختلفی در شهرهایی همچون لندن و آمستردام است. در این موزه آثاری از لئوناردو داوینچی، ون دایک، پیکاسو، مونه و بسیاری از هنرمندان دیگر موجود است.

سن پترزبورگ

کاخ پترهوف (Peterhof) یکی از جاذبه‌های دیدنی و زیبای سنت پترزبورگ است. این کاخ به زبان آلمانی به معنای دربار پیتر است و در لیست یونسکو ثبت شده است. این کاخ در سال ۱۷۱۴ و با نظارت شخص پتر کبیر ساخته شد.

سن پترزبورگ

کاخ مویکا (Mariinsky Palace) یکی از کاخ‌های بی شمار روسی است که از بین سال‌های ۱۸۳۹ تا ۱۸۴۴ میلادی ساخته شد. این کاخ در میدان سنت ایزاک قرار گرفته است. ب

کاخ و پارک کاترین (Catherine Palace) یک دهکده تزاری بسیار بزرگ است که در شهر پوشکین و در ۲۵ کیلومتری به سمت جنوب سنت پترزبورگ قرار گرفته است و آن را نمادی از زیاده خواهی و جاه طلبی روس‌ها می‌دانند.

سن پترزبورگ

قلعه و کلیسای پل و پیتر در سنت پترزبورگ (Peter and Paul Cathedral) دارای ارتفاع ۱۲۲ متری است و سال‌ها به عنوان بلندترین نقطه‌ی شهر سنت پترزبورگ محسوب می‌شد، یکی از زیباترین دیدنی‌های آن شمایل و تندیسی ۳ متری و از دیگر جاذبه‌های این کلیسا مقبره‌ی تزار و خانواده‌اش است.

سن پترزبورگ

قلعه‌ی سنت مایکل (Saint Michael Castel) روزگاری یک اقامتگاه سلطنتی تاریخ ساخت این قلعه به سال‌های ۱۷۹۷ تا ۱۸۰۱ میلادی می‌رسد. در ساخت این بنا از معماری ایتالیایی، فرانسوی و گوتیک استفاده شده است.

کلیسای سنت آیزاک (St. Isaac’s Cathedral) یکی از جاذبه‌های معروف قرن نوزدهمی روسیه با گنبد طلایی و سکوی طلا کاری شده است این کلیسا امروز دیگر به موزه تبدیل شده است.

سن پترزبورگ

کاخ استراگانوف (Stroganov Palace) یکی از بناهای روسی به سبک معماری باروک است که در عرض ۱ سال ساخته شد. این کاخ در ابتدا متعلق به یک روسی بسیار ثروتمند بود ولی بعداً عنوان یکی از دارایی‌های حزب کمونیست مصادره شد.

تالار اپرا و باله مارینسکی سن پترزبورگ (Mariinsky Theatre) قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. این سالن در سال ۱۸۶۰ افتتاح شد و به محلی برجسته برای اجرای آثار شاخص آهنگسازان اواخر سده نوزدهم مانند چایکوفسکی، موسورگسکی و ریمسکی کرساکف تبدیل شد.

رود نِوا (Neva) با طول ۷۴ کیلومتر، سومین رودخانه طولانی اروپا پس از دانوب و ولگا است.‌

شب‌های سفید (St. Petersburg White Nights) هر سال در اوایل فصل تابستان رخ می‌دهد و به علت بسیار طولانی شدن زمان تابش آفتاب همه مدت شبانه روز یا هوا روشن است یا گرگ و میش صبحگاهی دارد، این پدیده در چند شهر دیگر روسیه نیز اتفاق می‌افتد.‌

سن پترزبورگ

خیابان نوفسکی پروسپکت (Nevsky Prospekt) اصلی‌ترین خیابان سن پترزبورگ و یکی از شناخته‌شده‌ترین خیابان‌های روسیه محسوب می‌شود. این خیابان با عبور از مرکز تاریخی شهر از ساختمان اداره نیروی دریایی تا راه آهن مسکو ادامه داشته و پس از یک پیچ خوردگی خفیف به صومعه الکساندر نوفسکی منتهی می‌شود.

ساختمان افسران عمومی با مجموعه‌ی هنری مدرنش، یکی دیگر از نقاطی است که می‌توان در آن از تماشای آثار هنری متعدد و زیبا لذت برد. حیاط داخلی این بنا با سقف شیشه‌ای پوشیده شده است که محل مناسبی برای عکس یادگاری به شمار می‌رود.

پل کاخ روی رودخانه‌ی نوا قرار دارد، این پل در طول شب بلند می‌شود و به کشتی‌های بزرگ اجازه‌ی ورود به دریای بالتیک را می‌دهد.

سن پترزبورگ

جاذبه‌های رایگان سنت پترزبورگ

  • بازدید از موزه و گالری‌هایی مانند موزه‌ی زیگموند فروید و ولادیمیر ناباکوف
  • گشت و گذار فرهنگی در کتاب خانه‌های سنت پترزبورگ ماننده بوک ووید (Bookvoed) و دم نیگی (Dom Knigi)
  • گردش در سواحل دریای بالتیک
  • بازدید از موزه‌های معروف در روزهایی خاص
  • تماشای کلیسای ارتدکس
  • بازدید از متروی سنت پترزبورگ
  • تورهای گشت شهری رایگان سنت پترزبورگ
  • بازار اولدکا در سنت پترزبورگ

فستیوال ستاره‌های شب‌های سفید سن پترزبورگ (Stars of the White Nights)

این جشنواره امروزه یکی از ده فستیوال برتر دنیا و تقریباً مهم‌ترین رویداد روسیه در زمینه موسیقی به شمار می‌رود. تاریخ اولین جشن به سال ۱۹۹۳ میلادی باز می‌گردد. جشنواره‌ی مورد بحث توسط والری جرجی‌یف، کارگردان تئاتر مشهور مارینسکی تأسیس شد. در طی این رویداد جذاب هنرمندان با استعدادی از سراسر جهان گرد هم آمده و قطعات شاهکار موسیقی از آهنگسازان به نام دنیا مانند بتهوون، موزارت، چایکوفسکی، شوپن، سرگی پروکوفیف، گوستاو مالر، ریچارد واگنر و دیگران را به اجرا در می‌اورند.

کالج‌ها و دانشگاه‌های سن پترزبورگ

  • دانشگاه دولتی سن پترزبورگ
  • مرکز چشم پزشکی فیدروف
  • دانشگاه دولتی علوم پزشکی پاولوف سن پترزبورگ
  • دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ
  • دانشگاه معماری و مهندسی عمران سن پترزبورگ

فاصله سن پترزبورگ تا مسکو

فاصله هوایی مسکو تا سن پترزبورگ زیاد نیست و نهایت این مسیر چیزی در حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد. فاصله این دو شهر با قطار معمولی چیزی در حدود ۸ تا ۱۰ ساعت، قطار سریع‌السیر حدود ۴ ساعت و با اتوبوس ۱۵ ساعت است.

سن پترزبورگ

غذاهای سن پترزبورگ

گولابتسی (Golubtsi): این غذا همان دلمه کلم است که برای درست کردنش باید گوشت، برنج و ادویه را در داخل برگ کلم پیچید و آن را با سس گوجه، آلو بخارا، سبزیجات، فلفل و دیگر ادویه‌ها پخت.

اوکا (Ukha): سوپ یا خورشت دریایی اصیل روسی است که با ماهی، سبزی، زعفران، شوید، گوجه، تره، رازیانه درست می‌شود.

سن پترزبورگ

کولودتس (Kholodets): برای درست کردن کولودتس مواد تهیه این غذا را داخل ژلاتینی که از گوشت درست شده می‌گذارند. برای تهیه این ژلاتین گوشت را مثل خورشت می پزند و بعد به حال خود رها می‌کنند تا سرد شود و تکه‌های گوشت به دلیل سرد شدن شکل ژله ای به خودش می‌گیرد. این غذا در تعطیلات زمستان و سال نو خورده می‌شود.

سالاد وینگرت (Vinaigrette): برای تهیه این سالاد چغندر، هویج، گوجه و خیارشور را ریز ریز می‌کنند و به خوبی بهم می‌زنند در آخر هم از روغن به عنوان سس روی سالاد استفاده می‌شود. این سالاد خوشمزه در کنار غذا خورده می‌شود و طعم فوق العاده ای دارد.

پلو (Plov): پلو از آن غذاهایی است که اصلیت روسی ندارد و از کشور آذربایجان که زمانی جزئی از شوروی بود گرفته شده اما الان مردم روسیه این غذا را بسیار دوست دارند. برای تهیه این غذای خوشمزه برنج را با گوشت، هویج و روغن ترکیب می‌کنند و غذایی با خوش رنگ و بو را آماده می‌کنند.

سن پترزبورگ

بیف استراگانف (Beef Stroganoff)، پنکیک روسی یا بلینی (Blini)، سوپ بُرش (Borscht)، سوپ شیء (Shchi) ، پیراشکی (Pirozhki) و پلمنی (Pelmeni) از دیگر غذاهای روسیه هستند.

کد خبر 431347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.