قطع خونریزی با پانسمان نانویی

پانسمان نانو محصولی با قابلیت قطع خونریزی است که محققان کشور این محصول زیست سازگار را برای نخستین بار تولید کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک تیم نوپا به تازگی موفق به تولید پانسمان‌های نوین در حوزه تجهیزات پزشکی شده است.

طیبه ظهرابی، مدیر این تیم نوپا گفت: پانسمان نانو محصولی با قابلیت قطع خونریزی است؛ در این پانسمان برای نخستین بار از نانو فایبرهای پپتیدی با قابلیت قطع مؤثر خونریزی، استفاده شده است.

وی افزود: این موضوع باعث شد تا محصولی باقابلیت هموستازی (قطع خونریزی) و زیست سازگاری بسیار مناسبی تولید شود.

ظهرابی به فناوری‌های استفاده شده در این طرح اشاره کرد و افزود: در ساخت این محصول از زیست فناوری و فناوری نانو استفاده شده است؛ در حقیقت طراحی ماده اصلی پانسمان که یک قطعه پپتیدی است، با استفاده دانش زیست فناوری انجام شده و از فناوری نانو نیز برای ساخت نانو فایبرهایی از پپتید طراحی شده، استفاده شد.

وی ادامه داد: این محصول به عنوان هموستاز (قطع خونریزی) توسط جراحان و متخصصان ارتوپدی کاربرد دارد. همچنین پانسمان جدید می‌تواند توسط پزشکان و پرسنل مستقر در مراکز فوریت‌های پزشکی، اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز دولتی مانند هلال احمر، نیروهای مسلح و عموم مردم (در قالب یک جزو مهم جعبه کمک‌های اولیه) استفاده شود.

ظهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز بیماران "بانداژ نانوهم" با قابلیت قطع خونریزی مؤثر برای نخستین بار در کشور و در دنیا طراحی و ساخته شد.

وی افزود: محصول ما به صورت یک بانداژ با ضخامت ماکرومتری (با حداقل فشار وارده به محل زخم)، می‌تواند در کنترل خونریزی‌های شدید به تکنسین‌های فوریت پزشکی کمک مؤثری کند.

این فعال فناور گفت: با توجه به تولید محصول در داخل کشور، این پانسمان می‌تواند با قیمت بسیار مناسبی در دسترس مراکز اورژانس کشور و سایر مراکز فوریت پزشکی، می‌تواند قرار گیرد.

وی به کاربرد این محصول در بیماران هموفیلی اشاره کرد و افزود: بیماران هموفیلی، بیمارانی هستند که در آن‌ها توانایی بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی مختل شده‌است.

ظهرابی اظهار کرد: در ایران حدود ۱۲ هزار بیمار هموفیلی وجود دارد؛ وجود انواعی از محصولات بند آورنده خونریزی مانند بانداژها، تامبون بینی و تامبون دندان در قالب یک جعبه کمک‌های اولیه (در منزل، مدرسه و محل کاران بیماران هموفیلی) می‌تواند کمک مؤثری در کنترل شرایط این بیماران داشته باشد.

وی یادآور شد: با توجه به قیمت‌های بسیار بالای محصولات هموستاز در بازارهای بین المللی، محصول ارائه شده با کیفیت برابر با نمونه خارجی و با هزینه تولید بسیار مناسب، قابلیت صادراتی بالایی دارد.

کد خبر 431110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.