آخرین وضعیت کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه

کتابخانه های عمومی کشور از جمله نهاد هایی بود که روند بازگشایی چند مرحله ای را طی کردند. حساسیت نسبت به بازگشایی این مکان‌ها منجر به تاملات بسیاری پیرامون رعایت بهداشت به صورت کامل و پرهیز از تعجیل در استفاده امکانات آن‌ها شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتابخانه‌های عمومی نهادهایی فرهنگی اجتماعی محسوب می‌شود که دسترسی یکسانی به منابع اطلاعاتی برای کاربران خود که تمامی سطوح و سنین جامعه را شامل می‌شوند، فراهم می‌کند. اهمیت مطالعه بر کسی پوشیده نیست، اما نمی‌توان گفت با تعطیلی این نهاد و قرنطینه خانگی مردم جامعه از مطالعه بازماندند، چراکه استفاده کتاب‌های الکترونیکی در این برهه حساس بروز بیشتری پیدا کرده و تا حدودی نیاز مردم را برطرف کردند. با این وجود نیاز به بازگشایی کتابخانه‌های عمومی همچنان احساس می‌شد، به دلیل اینکه فضای این مکان‌ها می‌تواند منبعی برای ایجاد روابط و گروه‌های درسی، فکری، شغلی و حرفه‌ای باشد؛ به علاوه استفاده رایگان از کتاب‌های نایاب و کمیاب و بهره‌مندی از سالن‌های مطالعه حسن دیگر این نهاد مهم فرهنگی است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان ضمن تشریح روند کامل بازگشایی کتابخانه‌های عمومی کشور به تمامی سوالاتی که ممکن است در این خصوص برای مراجعه کنندگان مطرح شود، پاسخ داده است.

امیر هلاکویی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: کتابخانه‌ها در سه فاز بازگشایی شد، فاز نخست که بازگشایی اصلی آنها محسوب می‌شد در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۹ انجام شد، در این مرحله مقرر گردید که کتابخانه‌ها ضدعفونی شود، اقلام بهداشتی چون شیلد محافظ، ماسک صورت، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در اختیار کتابخانه‌ها قرار بگیرد.

وی می‌افزاید: همچنین در این مرحله فضای کاری کتابداران با مراجعه کنندگان و اعضا جدا سازی شد و روند خدمات رسانی کتابخانه‌ها با نظم‌بخشی رده‌های کتب موجود در کتابخانه‌ها، اصلاح داده‌ها، تعویض بارکدها، ثبت و ساماندهی ورود اطلاعات و منابع و تکمیل پروفایل کتابخانه‌ها آغاز شد تا برای حضور مراجعه کنندگان آماده شوند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان ادامه می‌دهد: فاز دوم بازگشایی کتابخانه‌ها از تاریخ ۱۰ خرداد آغاز شد و در آن ساعت کاری دقیق کتابخانه‌ها مشخص شد که بر اساس آن نوبت نخست ۸ تا ۱۳، نوبت دوم ۱۳ تا ۱۸ و پنج شنبه‌ها ۸ تا ۱۳ در نظر گرفته شد؛ به علاوه مقرر شد تا کتابخانه‌هایی که نیروی انسانی کافی دارند در دو شیفت خدمات رسانی کنند.

هلاکویی اضافه می‌کند: به علاوه در این مرحله سیستم مخزن کتابخانه‌ها که پیش از آن باز بود، به مخزن بسته تبدیل شد، قفسه قرنطینه ویژه منابع بازگشتی تعبیه شد تا منابع مرجوعی از سوی مراجعه کنندگان بلافاصله وارد مخازن نشود و مدت هفت روز را در قفسه قرنطینه بماند، همچنین آماده سازی سالن‌های مطالعه بر اساس دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های لازم در این مرحله اتفاق افتاد.

وی تصریح می‌کند: فاز سوم آخرین مرحله‌ای بود که تاکنون از سوی نهاد کتابخانه‌ها اعلام شده و از تاریخ یکم تیرماه شروع شده است. در این فاز اعضا، مراجعه کنندگان و کسانی که تمایل به استفاده از کتابخانه‌ها را دارند، می‌توانند به صورت حضوری به این محل مراجعه کنند، بخش مخزن همچنان به صورت بسته اداره می‌شود، اعضا باید کتب مورد نظر خود را از کتابدار درخواست کنند تا کتاب‌ها از سوی آنها در اختیارشان قرار داده شود.

ورود کودکان و نوجوانان ممنوع است

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی اصفهان در خصوص بخش کودک و نوجوان کتابخانه ها، می‌گوید: به دلیل حفظ سلامت اعضای کودک و نوجوان برنامه‌های فرهنگی که مستلزم حضور آنها و تجمع در این بخش شود؛ ممنوع اعلام شده است، اما والدین همواره می‌توانند نسبت به امانت‌گیری کتاب‌های این بخش اقدام کنند.

هلاکویی با اشاره به وضعیت سالن‌های مطالعه، تصریح می‌کند: چیدمان سالن‌های مطالعه بر مبنای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بر اساس دستورالعمل‌هایی که با همکاری ستاد مبارزه با کرونا و نهاد کتابخانه ها تهیه شده، تنظیم شده است و قطعاً به نحوی مدیریت می‌شود که تقاضا و استفاده از آنها منجر به نقض فاصله گذاری اجتماعی نشود.

بخش نابینایان و ناشنوایان تعطیل است

وی از تعطیلی موقت بخش مربوط به نشریات و روزنامه‌ها خبر داده و می‌گوید: استفاده از این منابع درون کتابخانه‌ای است و امکان ضدعفونی سریع آنها فراهم نیست. همچنین قسمت نابینایان و ناشنوایان کتابخانه به علت حفظ سلامت این عزیزان تعطیل است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان در پاسخ به این سوال که وضعیت کتابخانه‌های سیار به چه شکل است، اظهار می‌کند: در حال حاضر کتابخانه سیار در اصفهان نداریم، اما اگر چنین کتابخانه‌هایی داشتیم، آنها می‌توانستند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خدمت رسانی کنند.

لغو کلیه برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها

هلاکویی با بیان اینکه "خبر مهمی که در این بازه داشتیم افزایش زمان عضویت اعضا به مدت چهار ماه و به صورت خودکار بوده است"، می‌افزاید: جریمه دیرکرد برای کتاب‌ها محسوب نمی‌شود و بازه زمانی امانت از دو هفته به یک ماه افزایش پیدا کرد. به علاوه در بخش ثبت نام مقرر شده است که به هیچ عنوان پرداخت وجه نقد صورت نگیرد و از درگاه واریز بانکی یا دستگاه کارت‌خوان استفاده شود تا سلامت اعضا، مراجعه کنندگان و کتابداران حفظ شود. به علاوه هم اکنون کتابخانه‌ها فرایند رف‌خوانی را انجام می‌دهند تا بتوانیم مخازن را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها، تصریح می‌کند: سال‌های پیش برنامه‌های فرهنگی متنوعی را در کتابخانه‌ها تدارک می‌دیدیم. در سال ۹۸ حدود ۲۰ هزار برنامه فرهنگی در استان اصفهان برگزار شد، اما در سال جاری به دلیل حفظ فاصله گذاری اجتماعی، سلامت اعضا و مراجعه کنندگان برنامه‌های فرهنگی از جمله جمع خوانی، نقد کتاب، نشست کتابخوانی و غیره را نداریم و مسئولان کتابخانه‌های عمومی باید برنامه‌های ترویجی و فرهنگی را در فضای مجازی و از طریق زیرساخت‌هایی که در فضای مجازی و به خصوص در پیام‌رسان بله ایجاد شده است، ادامه دهند.

تمدید جشنواره کتابخوانی رضوی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان می‌کند: این جشنواره که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و نهاد کتابخانه‌ها در حال اجرا است و زمان آن تا پایان تیرماه تمدید شد.

هلاکویی استقبال از این جشنواره را بسیار خوب ارزیابی کرده و می‌گوید: جشنواره کتابخوانی رضوی تاکنون ۹۰ هزار شرکت کننده در استان اصفهان داشته است و علی رغم تعطیلی کتابخانه‌ها و شرایط کرونا می‌توان گفت جشنواره نسبت به سال گذشته صد درصد رشد تعداد شرکت کننده را داشته است.

کد خبر 431060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.