صالحی: تحولات فرهنگی و هنری از سال ۹۲ روند رو به ‌رشد داشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با معاون اول رئیس جمهور به ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه پرداخت و گفت: جریان تحولات فرهنگی و هنری از لحاظ کمی روند رو به رشد قابل توجهی را از سال ۹۲ تاکنون طی کرده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این دیدار با بیان اینکه تحولات فرهنگی از سال ۹۲ تاکنون به لحاظ کمی روند رو به رشدی داشته است، گفت: فرهنگ حوزه انفاق است و بذری که در حوزه فرهنگ و هنر کاشته می‌شود مانند انفاق است که دوباره اثرات آن به خودمان بازمی گردد.

وی افزود: توجه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و همچنین به طور کلی حوزه فرهنگ نتایج پر ثمری به جا می‌گذارد و حمایت از این اهالی را ضروری می‌دانیم و گام‌های مورد انتظار در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را دنبال می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گستره فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه در ۶ حوزه کاری فعالیت می‌کند که حوزه فرهنگ از جمله این فعالیت‌ها است. این حوزه موضوعاتی مانند نشر، کتاب، کتابخانه، اهل قلم، ادبیات، چاپ، فرهنگ عمومی و … را دنبال می‌کند.

صالحی ادامه داد: حوزه هنر در قالب فعالیت‌هایی مانند موسیقی، نمایش، سینما، مد و لباس، بازی‌های رایانه‌ای و … از دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه به شمار می‌آید. حوزه رسانه شامل رسانه‌های چاپی و برخط از دیگر حوزه‌های فعالیتی این وزارتخانه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرده شد.

وی افزود: حوزه دین که معاونت‌های مختلف به طور مستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند و سازمان‌های اوقاف و امور خیریه و حج و زیارت و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگ هنری کشور هم به طور خاص در این حوزه فعالیت می‌کنند از دیگر بخش‌های حوزه فعالیتی این وزارتخانه است.

صالحی ادامه داد: فعالیت در حوزه بین‌الملل از دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه به شمار می‌آید که در بخش‌های مختلف جشنواره‌ای مانند تئاتر، سینما، موسیقی و … و نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب نمود دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان وظیفه اصلی این حوزه را دنبال می‌کند.

وی در ادامه گفت: نظرسنجی‌ها و پیمایش‌ها به عنوان پشتوانه اصلی علمی و حرکتی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از دیگر فعالیت‌ها و حوزه‌های کاری این وزارتخانه به شمار می‌آید که این فعالیت‌ها نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

از سال ۹۲ تاکنون در شاخص‌های مختلف شاهد رشد کمی قابل توجهی بوده‌ایم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به برخی اقدام‌های انجام شده در این وزارتخانه افزود: در همه اقدامات این وزارتخانه از سال ۹۲ تاکنون در شاخص‌های مختلف شاهد رشد کمی قابل توجهی بوده‌ایم که از آن جمله می‌توان به عناوین کتاب‌ها، نمایش‌های تولید و اجرا شده، تعداد عناوین رسانه‌های چاپی و برخط، تعداد مجوزهای صادر شده بسته‌های نرم افزار داخلی، تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر و … اشاره کرد.

صالحی با بیان اینکه به طور مثال در سال ۹۲، ۳۰ میلیارد تومان فروش در حوزه نمایش داشته‌ایم، گفت: در این حوزه در سال ۹۸ این رقم به ۳۰۰ میلیارد رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد: جریان تحولات فرهنگی و هنری از لحاظ کمی روند رو به رشد قابل توجهی را از سال ۹۲ تاکنون طی کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اسناد اقدامی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: سند توسعه هنر یکی از این اسناد و آماده ارائه در شورای هنر است.

وی افزود: سند تحول فضای مجازی با ۷۱ اقدام از سال قبل کار خود را آغاز کرده است و اسناد فرهنگ عمومی که شامل ده سند است و سند چشم تحول و چشم‌انداز کانون‌های مساجد در افق ۱۴۱۴ و سند جامع سینما که آماده است، از دیگر اسناد اقدامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

صالحی به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و ادامه داد: سند تهیه و تدوین شیوه نامه‌های قانون انتشار آزاد اطلاعات از دیگر این اسناد است و تاکنون یک هزار و ۱۰۰ دستگاه در سامانه آن عضو و فعال هستند.

افتتاح ۳۶۰ کتابخانه عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به طرح‌های اقدامی این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: طرح شبکه شهرهای خلاق، طرح پایتخت کتاب ایران، طرح روستاها و عشایر دوستدار کتاب، طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، طرح مروجان کتابخوانی، طرح فهما، چلچراغ آسمانی و خانه‌های نورانی، مسابقات کتابخوانی رضوی، طرح تقویت بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح تشکیل انجمن‌های سراسری فرهنگ، هنر و رسانه، طرح سینما امید، طرح رده بندی سنی فیلم‌ها، طرح عدالت در اکران فیلم‌های سینمایی، طرح چابک سازی مؤسسات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح ساماندهی مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح الکترونیک، طرح ارتقای محتوای حمایت‌های وزارت فرهنگ فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأسیس و تکمیل فضاهای فرهنگی و هنری مانند افتتاح ۳۶۰ کتابخانه عمومی، تبدیل بقاع متبرکه به مراکز فرهنگی، اجتماعی، منطقه‌ای و محلی، طرح شفافیت و تقویت تشکل‌ها و نهادهای صنفی از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید.

وی به اقدامات استانی این وزاتخانه هم اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به سفرهای برنامه‌ای وزیر به استان‌ها و امضای تفاهم نامه همکاری‌های فرهنگی با استانداری‌ها اشاره کرد.

صالحی در عین حال تصریح کرد: امضای این تفاهم نامه‌های همکاری بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۴ میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و دین استان‌ها از دیگر برنامه‌های استانی این وزارتخانه در حوزه سفرهای وزیر است که بر اساس آمار موجود ۲۳۸ هزار و ۷۷۵ فعالیت و برنامه در استان‌ها داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ظرفیت‌های موجود این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف انسانی، اقتصادی و اجتماعی (مرجعیت اجتماعی فرهنگ و هنر) اشاره و تاکید کرد: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف کمک بسیاری به ما می‌کند و می‌توان از اصحاب فرهنگ و هنر و نقش آن‌ها در بحران‌های اجتماعی مانند مشکلات طبیعی و … مانند کرونا استفاده کرد و نباید از نقش تأثیرگذار و کمک‌های مشورتی آن‌ها غافل بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی انتظارت این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: افزایش منابع بودجه‌ای یکی از این انتظارات است. فرهنگ حوزه انفاق است و بذری که در حوزه فرهنگ و هر کاشته می‌شود مانند انفاق است که دوباره اثرات آن به خودمان بازمی گردد.

پیشنهاد ایجاد کارگروه مشارکتی اقتصاد فرهنگ و فناوری

صالحی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در حوزه فرهنگ و هنر خوب است که کارگروهی مشترک با دفتر معاون اول رئیس جمهور با عنوان کارگروه اقتصاد فرهنگ و فناوری ایجاد شود زیرا ظرفیت‌های قابل وصول در پیش رو خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کارشناسی اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر این انتظارات است.

کد خبر 430848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.