تهیه بیو کمپوست از زباله برای نخستین بار در ایران

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: سال جدید روند تبدیل کود کمپوست به بیوکمپوست را پیش رو داریم که موجب تولید ماده آلی بهتری می‌شود.

فرید ملکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کرج برای اولین بار در کشور بیوکمپوست تولید می‌کند، اظهار کرد: میزان شوری این کمپوست بسیار پایین است و سعی شده سیلیس موجود در آن نیز کمتر شود؛ یکی از آفت‌های موجود در بیشتر کمپوست‌های تولیدی شهرها، شیشه است که تا حدودی نیز در کمپوست تولیدی شهر کرج وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی که تفکیک زباله از مبدا انجام نشده یا به صورت ناقص انجام شود، درون زباله‌های جمع‌آوری شده از سطح شهر که به کارخانه کمپوست برده می‌شود، شیشه وجود دارد.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تصریح کرد: وجود شیشه در زباله یک معضل بزرگ است، زیرا بر روی خط کمپوست امکان جداسازی آن وجود ندارد. علاوه بر این در خطوط پردازش از کیسه پاره‌کن استفاده می‌شود، زیرا امکان پاره‌کردن دستی کیسه زباله وجود ندارد.

ملکان گفت: پاره‌کردن کیسه زباله بر روی نوار نقاله انجام می‌شود و زمانی که کیسه در حال پاره‌شدن است، شیشه‌ها درون این سیستم شکسته و خورد می‌شود؛ بنابراین جمع آوری آن بسیار سخت یا غیر ممکن است.

وی تاکید کرد: پس از جمع آوری پسماندهای خشک، ریجیکتی وجود دارد که غالباً مواد آلی است. سپس این مواد آلی وارد لاین‌هایی شده که باید به آن‌ها هوا داده شود؛ انجام این فرایند در هر شهر به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: در این فرآیند عملیات‌های آنزیمی به صورت هوازی و بی‌هوازی انجام می‌شود تا میزان مواد آلی آن به حداکثر برسد و میکروب کشی انجام شود.

ملکان اظهار کرد: طی سال‌های گذشته انجام این فرآیند به وسیله دستگاه "ویل ترنر" انجام می‌شده است. این دستگاه از خارج کشور وارد شده و در ایران موجود است؛ توسط این دستگاه پشته‌هایی ایجاد و سپس این پشته‌ها هم زده می‌شود؛ بر اساس میزان رطوبتی که باید در آزمایشگاه مشخص شود، اکسیژن دهی به پشته‌ها انجام شده و این مواد برای تولید کود کمپوست آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام این کار شدیداً وابسته به شرایط محیطی است، ادامه داد: طی این فرآیند، مواد باید ۴۰ تا ۴۵ روز در خطوط اولیه قرار بگیرد. پس از طی مرحله اول، گاهی مرحله دوم تا سه ماه طول می‌کشد و در این مرحله هوادهی به کودها انجام می‌شود.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: بعد از انجام عمل آوری، سرندی انجام شده و مواد تبدیل به کود کمپوست و کود نرم می‌شود. طی این فرایند هوادهی انجام شده و میزان رطوبت کم می‌شود تا حجم مواد دفن شده کاهش پیدا کند.

ملکان تاکید کرد: این نوع استفاده از کود غالباً در کشور ما انجام نمی‌شود و در تمامی شهرها کود اولیه تولیدی را دفن می‌کنند.

تبدیل کود نرم به کود گرانوله

وی با بیان اینکه پایه کود کمپوست نرم است و در کشاورزی برای جوانه‌زنی و یخ نزدن علف استفاده می‌شود، گفت: دستگاه‌هایی در شهر کرج به این خطوط اضافه کردیم تا کود تبدیل به گرانوله شود. به کود گرانوله بر اساس نیاز خاک برخی آنزیم‌ها و مواد اولیه ماکرو و میکرو اضافه می‌شود؛ این کود به صورت گلوله در می‌آید تا کشاورز به راحتی بتواند از کودپاش‌های موجود استفاده کند.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تصریح کرد: دستگاه کود پاش موجود امکان پخش کردن کود نرم را به علت نرمی و رطوبت ندارد، اما کود گرانوله به علت خشک و گلوله شدن، همانند کود شیمیایی راحت‌تر پخش می‌شود و مزیت بسیار بیشتری نسبت به کود شیمیایی دارد.

ملکان تاکید کرد: کود شیمیایی یون‌های زیادی را وارد خاک می‌کند و این خاک را به صورت یونیزه شده در می‌آورد، در این حالت ریشه‌های گیاه نمی‌تواند یون‌های موجود در آب و خاک را به خوبی جذب کند و به اصطلاح کشاورز می‌گوید که زمین سفت شده است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، باید زمین را زیر و رو کرده و به آن خاک اضافه کنند تا میزان یون خاک را پایین بیاورند؛ در حالی که کود کمپوست یا بیوکمپوست چنین مشکلی را برای خاک ایجاد نمی‌کند. موادی که به این کود اضافه می‌شود، زیاد نیست و برای یون‌های آن گیاه ضرری ندارد، زیرا غالباً مواد آلی تبدیل به کود می‌شود.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: این مزیتی است که کود کمپوست، کمپوستر و بیوکمپوست نسبت به کود شیمیایی دارد، به علاوه کود شیمیایی را باید از خارج کشور وارد کنیم که برای ما هزینه بر است، اما کود کمپوست را می‌توان در داخل کشور تولید کرد.

ملکان افزود: در روش جدید سازمان، کود کمپوست تبدیل به بیوکمپوست می‌شود؛ طی این فرایند بعد از اینکه نمونه‌ها را به آزمایشگاه می‌رسانیم، میزان رطوبت و دما اندازه‌گیری شده و با ظاهری متفاوت آنزیم‌هایی را اضافه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این آنزیم‌ها به صورت بی هوازی و هوازی و در مراحل متفاوت می‌تواند کود را عمل آوری کرده و درصد ماده آلی در کودها را بسیار بالا ببرد؛ هرچه درصد مواد آلی در یک کود بالاتر باشد، برای استفاده در بخش کشاورزی بهتر است.

کد خبر 430682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.