۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
داستان یک ترور نا فرجام

۶ تیر ۱۳۶۰ پروژه حذف رهبران اصلی انقلاب با انفجار بمب کار گذاشته شده در ضبط صوت قرار داده شده روی تریبون سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر تهران، توسط بازماندگان گروهک فرقان کلید خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حالی که مشغول سخنرانی بودند، توسط جوانی ۲۵ ساله با نام جواد قدیری مورد سو قصد قرار گرفته و ۴۲ روز تحت معالجه بودند. به دلیل اینکه بمب عمل نکرد و تنها چاشنی آن منفجر شد، ترور نافرجام ماند اما جراحات شدیدی بر آیت الله خامنه‌ای وارد شد. بر اساس اخبار منتشرشده در همان زمان، رهبر انقلاب «از نقطه بالای کتف راست و بالای ران سمت راست» مجروح شده و استخوان ترقوه ایشان شکست. چند رگ و عصب دست راست ایشان نیز قطع شده و فلج شد.

بر طبق گزارش روزنامه کیهان در شماره فردای ترور، در داخل ضبط صوتی که در آن بمب گذاشته شد، نوشته شده بود: «هدیه گروه فرقان».

اعضای گروه فرقان پس از ترورهای سال ۱۳۵۸ دستگیر و اعدام شده‌بودند، اما برخی از پیروان آنها گروه رهروان فرقان را تأسیس کرده و دست به ترور قاسم اسلامی و حضرت آیت الله خامنه‌ای زدند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز این ترور را کار بازماندگان گروه فرقان می‌داند با این تفاوت که نام عامل اصلی را امیر مسعود تقی‌زاده می‌داند.

از طرفی دیگر، معاون وقت دادستانی انقلاب به این مطلب اشاره نموده که محمد جواد قدیری مدرس از جمله افرادی است که در طراحی انفجار مسجد ابوذر شرکت داشت. قدیری عضوی قدیمی و دارای اهمیت در سازمان و همچنین فردی نفوذی در کمیته انقلاب مستقر در ستاد ارتش کشور بود. وی پس از سوءقصد نافرجام علیه حضرت آیت الله خامنه‌ای متواری شده و از ایران فرار کرد.

پس از اعلام خبر ترور رهبر انقلاب، که نمایندگی امام (ره) در شورای عالی دفاع و امامت جمعه تهران را برعهده داشت، حضرت امام خمینی (ره)، پیامی خطاب به ایشان صادر کردند. در بخشی از این پیام آمده است: "اکنون دشمنان انقلاب با سوءقصد به شما که از سلاله رسول اکرم و خاندان حسین بن‌علی هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب هستید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اینان با سوءقصد به شما عواطف میلیون‌ها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه‌دار نمودند. اینان آنقدر از بینش سیاسی بی‌نصیب هستند که بی‌درنگ پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایات دست زدند، و به کسی سوءقصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین‌انداز است. اینان در این عمل غیرانسانی به جای برانگیختن و رعب، عزم میلیون‌ها مسلمان را مصمم‌تر و صفوف آنان را فشرده‌تر نمودند. "

منافقان که از این ترور ناکام ماندند، دست از خیانت برنداشتند و یک روز پس این واقعه و در هفتم تیر ماه ۱۳۶۰، مقر حزب جمهوری اسلامی را منفجر کردند که موجب شهادت دکتر آیت‌الله بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران ایشان شد. منافقان مسؤولیت سوقصد به آیت‌الله خامنه‌ای را بر عهده نگرفتند. بعدها نیز در بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره سازمان مجاهدین خلق، مجروح شدن آیت‌الله خامنه‌ای یکی از مجموعه اقدامات تروریستی سازمان خوانده شد.

منافقان در نفی این واقعیت مجدداً اعلام کردند که سوءقصد به مقام معظم رهبری «قبل از شروع مبارزه مسلحانه مجاهدین» توسط گروه فرقان انجام شده و هیچ ربطی به این سازمان نداشت.

کد خبر 430636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.