دلیل کاهش کیفیت آب اصفهان تشریح شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: تابستان امسال به دلیل افزایش مصرف آب مجبور هستیم استفاده از آب چاه برای تامین آب مورد نیاز اصفهان را در مدار قرار دهیم و این امر عامل کاهش کیفیت آب اصفهان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاشم امینی ظهر امروز چهارشنبه چهارم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته مدیریت مصرف آب و برق، اظهار کرد: امسال بر اساس نظر وزارت نیرو هفته اول تیرماه با عنوان مدیریت مصرف آب و برق تعیین شده است.

وی با بیان اینکه علیرغم خشکسالی در استان اصفهان با اطلاع رسانی دقیق به مردم تنش‌های اجتماعی سنگین در موضوع آب نداشته‌ایم، افزود: یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی یکی از اقداماتی بود که در اواخر سال ۹۸ انجام شد و مانند دیگر دستگاه‌های خدماتی همچون برق، گاز و مخابرات این اتفاق در شرکت آب و فاضلاب هم رخ داد که با این ادغام ۶۴ شرکت در حوزه شهری و ۳۰ شرکت روستایی در حوزه آب و فاضلاب ادغام شدند که با این کار هزینه‌های دولت را کاهش داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه بیش از یک هزار روستا در استان اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های حوزه آب در کاهش مهاجرت روستاییان مؤثر است و در سال ۹۹ انتظار داریم رویکرد بودجه‌ها روستا محور شود و با یک برنامه جهادی سطح خدمات به روستاها را برابر شهرها افزایش دهیم همچنین با نگاه حمایتی دولت به روستاها تعرفه‌های روستایی تغییری نکرده و مانند سال‌های قبل حساب می‌شود.

بهره برداری از ۷ پروژه در پویش "الف ب ایران"

وی در خصوص پویش "الف ب ایران"، اظهار کرد: در این طرح هر هفته پروژه‌هایی در سطح استان افتتاح می‌شود که امسال بهره‌برداری از ۷ پروژه در قالب این طرح با ارزش ۷.۸ میلیارد تومان را داریم.

امینی در خصوص بازسازی شبکه آب شهر اصفهان گفت: بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان در خیابان‌هایی مانند نظر، میر، مشتاق، کمال اسماعیل و آبشار در چند سال گذشته با استفاده از اعتبارات فاینانس خارجی کشور چین انجام شد، فاز اول این پروژه با ۷۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه احداث شبکه فاضلاب محلات پیرامونی شهر یکی دیگر از اقدامات این شرکت است، افزود: این طرح در محلات خیابان امام خمینی، کاوه و فرودگاه اجرایی شد، همچنین احداث شبکه فاضلاب محلات جی شیر، روشن دشت، پینارت، شهید کشوری و چند روستای اطراف را در برنامه این شرکت مشخص شده است.

افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب در تابستان امسال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص دیگر طرح‌های آبرسانی پویش " الف ب"، اظهار کرد: آبرسانی شهر باغشاد و هشت روستای لنجان در اسفند سال گذشته از دیگر طرح‌های این پویش بود همچنین در ماه‌های آینده باغ بهادران را هم به تصفیه خانه بابا شیخ علی وصل می‌کنیم علاوه بر اینها آبرسانی به ۱۹ مجتمع در فلاورجان، دهاقان و گلشن و ۱۳ روستای این شهرستان را در آینده نزدیک خواهیم داشت.

وی در خصوص لزوم کاهش مصرف آب در ایام شیوع بحران کرونا گفت: در این ایام واسطه تاکید وزارت بهداشت در شستشوی دست‌ها با افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب در استان روبه‌رو بودیم که با افزایش دوران پیک مصرف تابستان جمعاً افزایشی ۴۰ درصدی را خواهیم داشت که باید در حوزه مدیریت مصرف مردم توصیه‌های شرکت آب را جدی گرفته و علاوه بر توجه به پروتکل‌های بهداشتی در کاهش مصرف تلاش کنند.

طرح مطالعاتی آبرسانی به روستاها در سال ۹۹ انجام می‌شود

امینی در خصوص راه‌اندازی واحد تولید آب ژاول در اسفند ۹۸ گفت: در ۲۲ اسفند ظرف مدت ۴۸ ساعت شرکت آب استان واحد تولید آب ژاول برای کمک به بیمارستان‌ها و شهرداری‌ها را در استان راه اندازی کرد که این واحد روزانه هفت هزار لیتر تولید آب ژاول داشت.

وی با بیان اینکه مطالعات آبرسانی روستاهای شهرستان‌های مرکز استان، فریدونشهر و اردستان در سال جاری انجام می‌شود، افزود: تأمین آب بافت مرکزی اصفهان در خیابان‌های بزرگمهر، چهارباغ خواجو و بزرگراه آقابابایی نیز با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است که در این عملیات به آثار باستانی تپه اشرف برخوردیم و در صورت تکمیل این پروژه تا حدودی فشار آب این مناطق بهتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای جبران افت فشار در خیابان گلزار مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان احداث می‌شود همچنین یکی دیگر از اقدامات مهم هوشمندسازی شبکه آب و فاضلاب استان است.

اصلاح شبکه آبی روستاهای دارای پرت آب ۳۵ درصدی

وی با اشاره به اینکه حفر ۱۷ حلقه چاه را در برنامه خود داریم، گفت: در موضوع پرت آب با ۱۶.۱ دهم درصد پرت آب در شهرهای استان مواجه هستیم که استان اصفهان اولین استان کشور است که در حوزه کاهش اّ بدون درآمد یا همان پرتی آب ورود کرده و روستاهای دارای بالای ۳۵ درصد پرت آب در اولویت برنامه اصلاح شبکه شرکت آب قرار دارند.

امینی در خصوص بازسازی تصفیه خانه‌ها گفت: در سال ۹۹ تصفیه خانه‌هایی که بوی بد آنها مردم را دچار مشکل کرده بازسازی می‌شوند، که از آن جمله تصفیه خانه شمال اصفهان، جنوب سمیرم، ورزنه و قهدریجان است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده مردم از خدمات الکترونیک و کاهش ترددهای سطح شهر افزود: همه خدمات ۲۳ گانه شرکت آب و فاضلاب استان در سامانه ۱۵۲۲ صورت می‌گیرد همچنین این سامانه هوشمند در طول ۲۴ ساعت شبانه روز خدمات لازم را به مشترکان ارائه می‌دهد.

تابستان مجبور به استفاده از آب چاه هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: مصرف ماهانه آب هر خانوار در استان اصفهان ۱۱ متر مکعب و در کشور ۱۵ متر مکعب است در حالی که استاندارد میزان مصرف ۲۰ متر مکعب است، آمارها همراهی خوب مردم در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب رانشان می‌دهد.

وی در خصوص برخی نارضایتی‌های مردم برای افت کیفیت آب در تابستان گفت: در برخی مقاطع سال به خصوص دو ماهه تابستان برخی از چاه‌های آب در شبکه تأمین آب شهر قرار می‌گیرند که این امر شاید زمینه برخی نارضایتی‌ها را فراهم کرده اما ورود آب این چاه‌ها به شبکه آب شرب شهر با نظارت‌های دقیق و همکاری مرکز بهداشت استان است که تنها در دو ماهه تابستان به میزان ۹۵۰ لیتر آب از چاه‌های مربوطه به آب شبکه شهر وارد می‌شود.

امینی در خصوص استفاده آب خاکستری گفت: در حوزه آب خاکستری تفاهم نامه‌ای را با سازمان نظام مهندسی استان منعقد شد همچنین با شهرداری اصفهان هم در جلسه‌ای مطرح شد که واحدهایی که برای پروانه ساخت و پایان کار مراجعه می‌کنند موضوع آب خاکستری جز الزامات ساخت ساختمان‌های مسکونی باشد.

وی اظهار کرد: تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی اصفهان با عنوان گلاب به سامانه آب شرب ما وارد نشود در مقاطع گرم سال همین کمبود آب را خواهیم داشت که امیدواریم در سال آینده بخشی از این سامانه به مدار تأمین آب استان بپیوندد.

صنایع بزرگ استان از پساب فاضلاب استفاده می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص مصرف آب صنایع استان، خاطرنشان کرد: صنایع بزرگی چون فولاد مبارکه، ذوب آهن، نیروگاه یا پالایشگاه اصفهان از پساب برای تأمین آب واحد خود استفاده می‌کنند و به جای استفاده از آب تازه، فاضلاب شهرهای شاهین شهر، درچه، نجف آباد، فولادشهر را خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه فاضلاب شهر چادگان پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی داشته است، گفت: این فاضلاب تا دو سال آینده احداث می‌شود همچنین تصفیه خانه بابا شیخ علی با سیستمی پیشرفته و با سیستم ازن کلر فعالیت می‌کند که نگرانی در این خصوص فعالیت این تصفیه خانه نداریم.

امینی افزود: بسته شدن زاینده رود آب چاه‌های فلمن را تحت تأثیر قرار می‌دهد که برای این موضوع ظرفیت انتقال آب از تونل اشترجان را افزایش می‌دهیم و شرکت آب و فاضلاب استان با وجود کمبودهای بسیار در آب شرب، تلاشی صد در صدی برای تأمین آب دارد.

وی در خصوص فاضلاب بیمارستان چمران گفت: در مورد فاضلاب بیمارستان‌ها تاکید داریم با دستگاهی که بار آلودگی را کاهش می‌دهد مرحله پیش تصفیه انجام شود که در مورد بیمارستان چمران هم این موضوع را مدنظر داشتیم که مدیران محیط زیست هم سخت گیری هایی برای این بیمارستان قائل شدند چرا که ورود فاضلاب به رودخانه غیرقانونی است و باید فاضلاب قبل از ورود به آب رودخانه تصفیه شود.

کد خبر 430447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • یه همشهری IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    14 5
    چرا آب بالا شهر اصفهان ، جنوب ، همیشه خوبه ؟ چرا کیفیتش کم نمیشه ؟ چرا فشار روی اونجا اثری نداره و فقط برای پایین شهره ؟ اینه عدالت ؟ مرداویجی ها بی آبی می‌دونن چیه ؟. هر چی بدبختی و طعم آب بده برای بقیس . حرف از عدالت و کار نزنید
    • ناشناس IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      3 0
      واقعا چرا....؟؟
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      1 0
      همشهری محترم که نگفته ای کجاساکنی من خودم شمال شهریم توبحران بی آبی سال۹۷درچهارباغ بالا و اطراف آن بعضاماتاسه روز آب نداشتیم به اداره آب که میرفتیم می گفتند برای اینکه آب رابتوانیم به شمال شهر هم برسانیم مجبوریم این کارراانجام دهیم درضمن آب اصفهان همش از تصفیه خونه باباشیخ علی توهم بهترموضوع دیگری رابرای ایجادتفرقه انتخاب کنی .
  • مرتضی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    1 1
    آب جنوب شهر برای این فشارش خوبه که درابتدای خط شاه لوله آب قرارداره
  • NL ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    1 0
    با این همه بارندگی ها ی سال گذشته و بهار امسال چطور حرف از بی آبی میزنید ؟با مصرف ۱۱ متر مکعب چرا باز هم مردم رو در تنگنا و جنگ روانی کم آبی قرار میدید؟مشکل جای دیگه س ...مدیریت ندارید مردم رو اذیت نکنید
  • آذرکریمی IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    1 0
    میشه فروش کولرهای گازی بصورت اقساطی وآمدن پول هرقسطروی قبض آب وبرداشته شدن کم کم کولرهای آبی که حجم زیادی آب مصرف میکنه به جلوگیری ازهدررفت مقدارزیادی آب جلوگیری کرد
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    1 0
    مدیریت اب اصفهان به این شکله که از اول تیر اب مناطق پایینو قطع میکنن یه وقت بالا شهر اب کم نیاد....
  • احسان احمدی IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    3 0
    دیگه از آب هم محروم شدیم
  • امیر IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    1 0
    چی میگید شماها....... خر رو از پشت کردند توی طویله..... اول باید اب برگردان تکنلهای کارون انجام میشد و سپس آب زاینده رود به شهر های دیگه فرستاده میشد.... حالا شماها با هم بحث کنید.
  • علی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 0
    تامی توانید سدهای خاکی احداث کنید علاوه برذخیره سطحی سفرههای زمین هم پرمی شود
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 0
    این همه آب توزاینده رود جاری بود این چندماه ،چراسالهاست فکری بحال این قضییه نمیشه ؟؟؟!!تابه مشکلی برمیخورن مردم را مقصر وتحت فشارقرارمیدن ،این همه حوزه آبریز وسرچشمه آبی تواستان داریم که بی مدیریتی،باعث هدررفت آن میشود