ربیعی: برنامه ۲۵ ساله همکاری با چین، شکست انزوای ایران را ثابت کرد

سخنگوی دولت با بیان تصویب پیش‌نویس برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین در هیئت وزیران، گفت: این طرح اثبات‌کننده شکست‌های امریکا برای منزوی کردن ایران و قطع ارتباط کشورمان با جامعه بین‌المللی، و عزم جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با دیگر کشورها است.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ها، با بیان اینکه دختران جوان کشورمان که سرمایه‌های ایران هستند، گفت: نیازمند این هستیم که به سیاست‌گذاری مربوط به رشد و فعالیت دختران سرزمینمان برای حضور آنان در فرایندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بپردازیم.

سخنگوی دولت گفت: خوشحال هستم بیش از ۵۰ درصد دانشجویان ما در مقاطع آموزش عالی را دختران ایرانی تشکیل می‌دهند و ۶۶ درصد از اشتغال ما از میان این دختران است. بخش اعظمی از سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) با حضور دختران تشکیل شده است و این مسیری است که باید موانع روانی و فرهنگی را برطرف کنیم و مدام سیاست‌های معطوف به حضور و رشد و نشاط دختران سرزمینمان در عرصه‌های مختلف را فراهم کنیم

ربیعی با بیان اینکه متأسفانه ما هفته گذشته شاهد اعمال خشونت‌هایی علیه دختران بوده‌ایم، گفت: این موضوع‌ها به کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی دولت ارجاع شد و امیدواریم در قالب فرهنگ سازی آن را دنبال کنیم.

وی با اشاره به نشست هفته گذشته هیئت وزیران گفت: در جلسات اخیر دولت، کمیسیون‌ها و ستادها هم در حوزه مسائل داخلی با تمرکز بر مسائل اقتصادی و هم در حوزه خارجی مسائل متعددی را دنبال کردیم. در بحث اقتصاد مهمترین مسائلی در کمیسیون‌ها در جلسات مختلف دنبال شد بحث مسکن، ارز، کنترل قیمت‌ها، ضرورت افزایش تولید و جایگزین کردن تولیدات داخلی جای کالاهای نیم ساخته و کامل‌ساخته بود که مورد تصمیم‌گیری قرار گرفت و خوشبختانه در مقاطع مختلف تصمیم‌گیری واردات کالاهای بیشتری به ایران ممنوع می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: درباره مسائل و سوالات مربوط به ارز و مسکن را در بخش خود پاسخ خواهیم داد. اما در موضوع همزمان سیاست خارجی و اقتصاد یکی از بحث‌ها بحث گسترش صادرات بود که خوشبختانه با فروکش کردن موانع کرونا، ۴۱ میلیارد دلار را برای سال ۹۹ هدف‌گذاری کردیم و آمارها نشان می‌دهد الان در حال برگشت به تعادل هستیم.

اثبات شکست انزوای ایران با تصویب پیش‌نویس برنامه ۲۵ ساله همکاری با چین

ربیعی تصمیم و مصوبه مهم جلسه گذشته هیئت وزیران را در حوزه سیاست گذاری عنوان و تصریح کرد: پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین به تصویب رسید که این امر پیشرفت بزرگی در تعمیق روابط با چین محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح اثبات کننده شکست‌های آمریکا و سیاست‌های این کشور برای منزوی کردن ایران و قطع ارتباط ایران با جامعه بین‌المللی، و عزم جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با دیگر کشورها است. این راهبرد با اتخاذ رویکرد برد - برد و تاکید بر سیاست‌های متوازن جهت تأمین منافع متقابل، نوید بخش همکاری‌های طولانی مدت هم هست.

سخنگوی دولت با برشمردن مواد مهم طرح همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: به رسمیت شناختن مشترکات فرهنگی، تشویق چندجانبه گرایی، حمایت از حق برابر ملت‌ها، تاکید بر توسعه بومی دیدگاه‌های دو ملت از جمله مواد این طرح است. ایران و چین با داشتن روابط عمیق دو جانبه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در حوزه انرژی، زیرساخت‌ها، صنعت، علم و فناوری امروز گسترش قابل توجهی در گسترش روابط داریم و در حال تحقق این برنامه هستیم.

ربیعی ادامه داد: این برنامه به اعتقاد ما فصل جدیدی در سپهر ارتباطات دو تمدن بزرگ چین و ایران باز خواهد کرد و گام مشترک در تعمیق روابط خواهد بود. بخش مهمی از آن با تفاهم صورت گرفته و مذاکرات انجام شده به زودی به مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مفاد مهمی مانند گسترش همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری، گسترش همکاری‌های دانشگاهی در بخش فناوری و علم، تقویت و اجرای قانون و همکاری‌های امنیتی در حوزه‌های مختلف از جمله تروریسم، حمایت از یکدیگر در مجامع بین‌المللی، گسترش همکاری‌های نظامی در این برنامه گنجانده شده است.

سخنگوی دولت افزود: در زیر بخش هر یک از این موارد، طیف متنوعی از حوزه‌های همکاری مانند نفت خام، پتروشیمی، راه آهن، اتصالات دریایی با هدف ارتقای جاده ابریشم و مباحثی در کنار توسعه مانند ریشه کردن فقر و بهبود معیشت مردم در مناطق کمتر توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است. نحوه عملکرد و اجرا آن در مذاکرات جداگانه‌ای انجام خواهد شد.

ربیعی ابراز امیدواری کرد که این مورد آغازی برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست قرار گیرد.

وی ادامه داد: این یک نمونه و سرآغازی برای گسترش چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه با ملت‌های دوست و پایه‌ریزی بر روابط استراتژیک در جهت تأمین منافع بلندمدت و متقابل با همه کشورهایی که تمایل دارند قرار بگیرد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: آمادگی داریم بر همین اساس با همه همسایگان و کشورهای منطقه برای تنظیم یک نقشه راه روشن و جامع همکاری کنیم. و ما عمیقاً اعتقاد داریم که هیچ راهی جز چند جانبه‌گرایی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و میان منطقه‌ای برای مواجهه با چالش‌های متنوعی که پیش روی رشد و توسعه است، وجود ندارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: این مصوبه دولت می‌تواند سرآغازی برای پاسخ دادن به زیاده‌خواهی‌ها و سیاست‌هایی باشد که امروز در منطقه آسیا مایلند ایران را منزوی کنند و مقاومت ایران را در گوشه‌هایی بشکنند.

وی یادآور شد: این بخشی از سیاست خارجی و فعالیت بین‌المللی ما است که امیدواریم به بهبود زندگی، مردم ایران و مردم جمهوری خلق چین کمک کند.

قطعنامه ضد ایرانی آژانس ضعف حیرت‌آور اروپا مقابل آمریکا را نشان داد

سخنگوی دولت درباره اقدام اخیر سه کشور اروپایی درباره تدوین قطعنامه بر ضد ایران در آژانس بین‌المللی اتمی و سکوت آنها مقابل سیاست‌های، آمریکا گفت: معرفی این قطعنامه گواهی بر عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهدات برجامی است که ناشی از ضعف حیرت‌آور آنها در برابر آمریکا می‌دانیم.

ربیعی گفت: ظاهراً سه کشور اروپایی تصمیم دارند به دلجویی مصیب بار خود از رژیم آمریکا ادامه دهند که به نفع اروپا در آینده جهان نیست و جهانیان رفتار اروپا مقابل یک ظلم و زور نظاره می‌کنند چیزی که در مذاکرات ادعا می‌کنند این ظلم را قبول ندارند و برابر خطرات یک رژیم یاغی که مقابل صلح و امنیت جهانی است به این شکل عمل می‌کنند در آینده این ظلم و فشار فقط علیه ایران نخواهد بود علیه خود اروپایی هم اعمال خواهد شد که شواهد آن نیز قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: این قطعنامه موجب نخواهد شد بدون در نظر گرفتن ملاحظات قانونی و رویه‌های سازمان‌های بین‌المللی خود را به توهم توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا پاسخگو بدانیم. تبدیل کردن امر جاسوسی به یک امر سیاسی، بدعتی تازه است که سازمان‌های جاسوسی با ادعای جاسوسی می‌خواهند سندهای معتبر بین‌المللی تولید کنند.

سخنگوی دولت افزود: این قطعنامه حاکی از وجود نیات زیادی خواهانه غیر سازنده و غیر حرفه‌ای اعضای رأی دهنده و پیش برنده قطعنامه است و یقیناً بی پاسخ نخواهند بود و در حال بررسی همه گزینه‌های محتمل هستیم و به زودی واکنش مناسب و حقوقی اتخاذ خواهیم کرد و اعلام می‌کنیم.

مداخلات آمریکا در تعارض با قوانین بین‌المللی است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین، اظهار کرد: حتماً این دخالت غیرقابل قبول آمریکا را محکوم می‌کنیم و آن را تأسف برانگیز و شرم‌آور می‌دانیم.

وی ادامه داد: ما مراتب نگرانی کشور خودمان درباره این مداخلات را اعلام کردیم و نسبت به حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از چین، در نامه رسمی این موضوع را به اطلاع وزارت امور خارجه چین رسانده‌ایم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: در اینجا یک بار دیگر مواضع دولت را تاکید می‌کنیم. آمریکا فاقد هرگونه صلاحیت برای اتخاذ چنین موضع‌گیری‌های مداخله‌آمیزی است و اینگونه مداخلات در تعارض روشن با قوانین بین‌المللی و نقص آشکار حق تعیین سرنوشت ملت‌ها قرار دارد.

ارزش افغانستان برای ایران بیش از یک همسایه است

ربیعی درباره نتایج سفر هیأت افغانستانی به ایران، گفت: سفر به موقعی بود که با تلاش‌های تبلیغاتی و هدفمند برای مسموم کردن روابط دیرینه و دوستانه ایران و افغانستان همزمان شده بود.

وی افزود: این سفر نشانه‌ای از اراده ما برای پاسداری از روابط تهران - کابل است فضای مذاکرات دوستانه و گرم بود ابعاد مختلف همکاری میان دو کشور بررسی شد.

سخنگوی دولت بار دیگر از حوادث اخیر در مرزها برای مهاجران افغانستانی ابراز تأسف کرد و افزود: به مقامات این کشور اعلام کردیم که سوءاستفاده قاچاقچیان انسان و عدم نظارت کافی در مرزها از اصلی‌ترین عوامل بروز چنین حوادثی است و دو طرف باید بر لزوم همکاری و نظارت بیشتر بر مرزهای مشترک توافق کردند.

ربیعی ارزش افغانستان برای ایران را بیش از یک همسایه عنوان کرد و گفت: دو کشور دو روایت از یک تمدن واحد هستند و رخنه متقابل فرهنگ و زبان و احساسات مشترک میان دو ملت آنچنان تار و پود هردو را آغشته کرده که شادی و رنج برای هر دوملت، متقابل و مشترک است

وی با اشاره به اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای و همچنین سال‌ها میزبانی کشورمان از مهاجران افغانستانی، گفت: در این دیدار، اراده تهران برای نهایی شدن و امضای سند جامع راهبردی دو کشور را مورد تاکید قرار دادیم که به زودی امضا خواهیم رساند و قرار شد متن این سند ظرف سه ماه آینده برای امضای رییسان جمهوری دو کشور آماده شود.

خبر تکمیل می‌شود…

منبع: ایرنا

کد خبر 430222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.