ضرروت حفظ سنت ها و آیین ها در ابیانه

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی روستای تاریخی ابیانه گفت: سیاست مسوولان میراث فرهنگی، تقویت مشارکت بخش خصوصی با محوریت احیای بافت‌های تاریخی، حفظ سنت‌ها، آیین‌ها و تمدن مردم فهیم و فرهنگ دوست ابیانه است.

حسین یزدان مهر سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی روستای تاریخی ابیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز اظهار کرد: ساماندهی و مرمت بافت تاریخی راسته اصلی روستای تاریخی ابیانه آغاز شد. در این طرح مشارکتی که از ابتدای مسیر اصلی با هدف ایجاد فضای بازدید گردشگران داخلی و خارجی و مرمت خانه‌های تاریخی واقع در طول این مسیر شروع شده که شامل تراشیدن کاهگل فرسوده، استحکام بخشی، پی بندی، بسترسازی، جمع‌آوری ناودان‌های ناهمگون با بافت، کاهگل کاری، سیم گل و اجرای شمشه‌گیری گچی، سازماندهی تابلوها و مرمت سنگ فرش معابر است.

وی افزود: خواست و اراده واقعی دولت در مسیر جلب مشارکت مردم نقشی تعیین کننده و انکارناپذیر و حضور آنان در بافت‌های تاریخی با ایجاد بسترهای فرهنگی و گردشگری، موجب ظرفیت سازی و ساماندهی در این بخش می‌گردد.

یزدان مهر اظهار کرد: چنانچه این حضور کم رنگ شود پروژه احیای بافت‌های تاریخی با حفظ اصالت آن با شکست روبرو شده و همت مسئولان استانی و کشوری را می‌طلبد که با قرار دادن مشوق‌های بیشتر و مساعدت‌های ویژه زمینه حفظ، احیا و مرمت بافت‌های تاریخی فراهم گردد.

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی روستای تاریخی ابیانه تاکید کرد: سیاست پایگاه میراث فرهنگی ابیانه تقویت مشارکت بخش خصوصی با محوریت احیای بافت‌های تاریخی، حفظ سنت‌ها، آئین‌ها و تمدن مردم فهیم و فرهنگ دوست ابیانه است.

روستای تاریخی ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز، در دامنه کوه کرکس واقع شده است. این روستا به اعتبار آثار و بناهای تاریخی متنوعش از استثنایی‌ترین روستاهای ایران به شمار می‌رود.

کد خبر 430105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.