نشست مجازی رهبران چین و اروپا فرصتی برای تعامل جهانی

بیست و دومین نشست رهبران چین و اتحادیه اروپا که امروز دوشنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد فرصتی فراهم کرده است تا در شرایطی که جهان درگیر نبردی سخت و طاقت فرسا با کرونا شده است و وضعیت اقتصادی نیز رو به بحران است، راهی برای تعامل جهانی در موضوعات مختلف پیدا شود.

به گزارش ایمنا، در این نشست که با حضور «شی جین پینگ» رییس جمهوری و «لی که چیانگ» نخست وزیر چین و «شارل میشل» رییس شورای اروپا و «اورسولا فون درلاین» رییس کمیسیون اتحادیه اروپا برگزار شد دو طرف تاکید کردند به دنبال رسیدن به توافق نامه سرمایه گذاری ظرف سال جاری میلادی هستند و سعی دارند تا هرچه زودتر درباره قوانین رقابت برابر، به توافق برسند.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در این کنفرانس با مقامات اتحادیه اروپا دیدار دارد این نخستین دیدار رسمی رهبران چین و رهبران جدید اتحادیه اروپا و همچنین بلندپایه ترین ارتباطات سیستماتیک میان دو طرف پس از شیوع کرونا است.

"لی که چیانگ" نخست وزیر چین در این همایش گفت: چین و اتحادیه اروپا شرکای راهبردی همه جانبه یکدیگر هستند و همکاری بین دو طرف به مراتب بیش از رقابت و شناخت مشترک نیز بیش از اختلافات است.

او خاطر نشان کرد: چین و اروپا هر دو از اقتصادهای بزرگ جهان هستند در مواجهه با تاثیر شیوع کرونا،  دو طرف باید هماهنگی در سیاست های کلان اقتصادی و ثبات زنجیره صنعتی را تقویت بخشیده و برای احیای اقتصاد جهان انگیزه ایجاد کنند.

نخست وزیر چین تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا پایان امسال مذاکرات دوباره پروتکل سرمایه گذاری چین و اروپا را به پایان برسانیم و پروتکل نشانه های جغرافیایی چین و اروپا را امضا کنیم.

لی اظهار کرد: چین به شکل تزلزل ناپذیر سیاست درهای باز را گسترش می دهد و تلاش دارد تا فضای تجاری با قوانین تجارت بین المللی برای شرکت های بین المللی فراهم کند در عین حال امیدواریم اروپا نیز بازارهای تجارت و سرمایه گذاری خود را باز نگه داشته و محدودیت های صادراتی به چین را کاهش دهد.

وی ادامه داد که کشورش مایل است با حفظ ارتباط و مشورت با اروپا در مسایلی مانند اصلاحات سازمان تجارت جهانی، به شکل سازنده در روند چند جانبه مبارزه با تغییرات اقلیمی شرکت کرده و با تعمیق همکاری در امر پژوهش، تولید واکسن و دارو، به پیروزی هرچه زودتر بر بیماری همه گیر کمک کند.

رهبران اروپا نیز در این کنفرانس ویدیویی اعلام کردند شیوع کرونا کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده، اما این امر تمایل برای همکاری بین چین و اروپا را تضعیف نساخته است.

آنها اظهار تمایل کردند با تقویت همکاری با چین برای احیای اقتصاد، دفاع مشترک از امنیت زنجیره صنعتی، گسترش بیش از پیش بازار، تعمیق همکاری ها در مسایلی مانند اصلاحات سازمان تجارت جهانی و تغییرات اقلیمی، به طور مشترک از چند جانبه گرایی و تجارت آزاد حمایت کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 430082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.