ای تی ام با قابلیت ویروس‌کشی کرونا

پیمان سرحدی، مخترع ایرانی در شهر زوریخ سوئیس، موفق به اختراع دستگاه‌های ATM و پول‌شمار با قابلیت ضدعفونی و ویروس‌کشی کرونا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سه نمونه اولیه از این دستگاه، توسط پیمان سرحدی، مخترع ایرانی طراحی و ساخته شده است؛ طراحی صنعتی این دستگاه‌ها با قابلیت اینکه افراد بتوانند اسکناس‌های خود را وارد دستگاه کرده و ضدعفونی کنند انجام شده است. این دستگاه‌ها با استفاده از اشعه ماورای بنفش جزء که پرتوهای غیر یون‌ساز بوده و به‌دلیل خاصیت قطع انتقال عفونت از هوا در کنترل فیزیکی میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود ساخته شده است. اثر میکروب‌کشی اشعه ماورای بنفش به مدت زمان در معرض‌بودن، دوز اشعه و همچنین مسافت بستگی دارد.

بعضی آندوسپورهای باکتریایی در برابر تابش اشعه ماورای بنفش مقاوم هستند و علت آن موادی است که در پوشش اسپور آن‌ها وجود داشته و سبب جذب اشعه می‌شود، اما در این اختراع با ایجاد شیوه جدید از تابش، فاصله و اندازه، این مخترع ایرانی موفق شده است بدون کاهش سرعت دستگاه‌های پول‌شمار و خودپرداز، هم‌زمان با شمارش اسکناس، آن‌ها را کاملاً ضدعفونی کرده و آسیبی نیز به بافت اسکناس‌ها وارد نشود.

طی چند سال گذشته پژوهشگران بارها اعلام کردند که یکی از شیوه‌های انتقال ویروس‌ها و میکروب‌ها لمس اسکناس‌ها، سکه‌ها و حتی کارت‌های بانکی آلوده است که این موضوع با شیوع ویروس کرونا شکل جدی‌تری به خود گرفت و حتی سازمان بهداشت جهانی نیز بارها اعلام کرد یکی از راه‌های سریع انتقال ویروس کرونا استفاده از اسکناس و سکه است.

بانک مرکزی اروپا می‌گوید که استفاده از پول نقد، روش غالب در پرداخت‌ها در منطقه پولی یورو است، به‌طوری‌که سه چهارم معاملات از این طریق انجام می‌شود. استفاده از پول نقد همچنان در کشورهای بزرگی مانند آلمان، ایتالیا و اسپانیا بسیار محبوب است. این آمار در سایر نقاط جهان حتی بیشتر است و هنوز خرید نقدی، روشی محبوب برای بسیاری از پرداخت‌ها است.

حضور متراکم و تردد فراوان شهروندان در شعب بانک‌ها باعث ایجاد موجی از نگرانی بین کارشناسان بهداشتی و درمانی شده است. با توجه به این‌که امکان تنظیف پول نقد وجود ندارد، این اسکناس‌ها می‌توانند عامل مهمی برای انتقال آلودگی باشند و ویروس کرونا روی اسکناس‌ها مدت زیادی باقی می‌ماند. برخلاف اغلب ضدعفونی کننده‌ها، تشعشع اشعه ماورای بنفش، میکروارگانیسم‌ها را به وسیله اثر متقابل شیمیایی غیرفعال نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به‌وسیله جذب نور توسط خودشان غیرفعال می‌کند که باعث واکنش فتوشیمیایی می‌شود.

اشعه مذکور، مواد مولکولی ضروری برای عامل سلولی را تغییر می‌دهد. به دلیل اینکه اشعه UV در دیواره سلول میکروارگانیسم‌ها نفوذ می‌کند، اسیدهای نوکلئیک و دیگر مواد سلولی حیاتی به وسیله آن تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ در نتیجه سلول‌هایی که در معرض این اشعه قرار گرفته‌اند صدمه دیده یا نابود می‌شوند. برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های کوچک مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها، مقداری اشعه UV لازم است، اما برای از بین بردن و غیرفعال کردن پروتوزآ مانند "ژیاردیا" و "کریپتواسپوریدیوم"، انرژی UV مورد نیاز، چندین برابر انرژی لازم برای غیرفعال کردن باکتری‌ها و ویروس‌ها خواهد بود.

در سیستم جدید از یک مدل عایق‌بندی بسیار پیشرفته استفاده می‌شود تا خطرات اشعه را برای انسان به صفر برساند.

کد خبر 429969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.