مهندسی پزشکی چیست و چه گرایش‌هایی دارد؟

مهندسی پزشکی یکی از رشته‌هایی است که با توجه به پیشرفت علم مهندسی و پزشکی، در سالیان اخیر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با پیشرفت روزافزون علم، انسان همواره به فکر ایجاد راه‌هایی برای تأمین کمبودهای خود بوده است؛ رشته مهندسی پزشکی با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارها به تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌پردازد؛ بنابراین اگر فردی به کاربرد علم مهندسی در سلامت علاقه دارد، مهندسی پزشکی بهترین انتخاب برای او محسوب می‌شود. در ادامه شما را با این رشته تحصیلی، گرایش‌های مهندسی پزشکی و بازار کار آن بیشتر آشنا می‌کنیم:

برای ورود به مهندسی پزشکی چه توانایی‌هایی لازم است؟

توانایی شناخت نیازهای بیماران، مهارت کار تیمی در محیط آزمایشگاهی، توانایی کار در محیط بیمارستان، مهارت تجزیه و تحلیل آمار و داده‌ها، توانایی حل مسائل و مهارت و اشراف کامل بر دروس رشته ریاضی و فیزیک، مهم‌ترین توانایی‌های لازم برای فعالیت در حوزه مهندسی پزشکی است. همچنین کلیه دروس ریاضی به خصوص مباحث حساب دیفرانسیل، آمار و احتمال و ریاضیات گسسته، مباحث ریاضی و آمار در اکثر دروس اختصاصی رشته مهندسی پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مباحث مربوط به فیزیک و شیمی نیز در بعضی گرایش‌های این رشته کاربرد زیادی دارد.

واحدهای درسی مهندسی پزشکی چیست؟

مهندسی پزشکی دارای ۲۰ واحد دروس عمومی، ۲۶ واحد دروس پایه، ۴۷ واحد دروس اصلی و ۴۷ واحد دروس تخخصی این رشته است. دروس مشترک زیر رشته مهندسی پزشکی نیز شامل ریاضی عمومی، ریاضیات مهندسی، فیزیک عمومی، محسابات عددی، معادلات دیفرانسیل، برنامه نویسی کامپیوتر، آمار حیاتی و احتمالات، استاتیک و مقاومت مصالح در مهندسی پزشکی، مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی زیستی‌، تجهیزات عمومی بیمارستان‌ها و کیلینیک‌های پزشکی‌، مدارهای الکتریکی، الکترونیک، مدارهای منطقی، بهداشت عمومی‌، اصول توانبخشی وسایل و دستگاه‌ها، اصول و کلیات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، اصول سیستم‌های رادیولوژی و رادیوتراپی، فیزیولوژی، آناتومی‌، فیزیک پزشکی، زبان تخصصی مهندسی پزشکی‌، بیوفیزیک‌، کارورزی و پروژه است.‌

مهندسی پزشکی چه گرایش‌هایی دارد؟

بیومکانیک: گرایش بیو مکانیک از رشته مهندسی پزشکی به بررسی ساخت دستگاه‌هایی می‌پردازد که به کمک انسان می‌آید؛ دستگاه‌هایی مانند دست، پا و قلب مصنوعی که در خصوص سازگاری دستگاه با دستگاه مکانیکی بدن اظهار نظر می‌کند.

دینامیک و ارتعاشات در مهندسی پزشکی‌، خواص مواد مهندسی‌، مقدمه‌ای بر کاربرد مواد مهندسی در پزشکی‌، مکانیک سیالات‌، کینزیولوژی (Kinesiology) و بیومکانیک مقدماتی‌، ارتز و پروتز، طراحی اجزا، دینامیک ماشین‌، ترمودینامیک و انتقال حرارت‌، طراحی و تولید به کمک کامپیوتر، شیمی عمومی‌، بیوشیمی، دروس اختصاصی بیومکانیک است.

بیو الکتریک: گرایش بیو الکتریک رشته مهندسی پزشکی به ساخت تجیزات و لوازم پزشکی می‌پردازد و فردی که به این گرایش روی می‌آورد باید با زمینه‌های پزشکی آشنایی کامل داشته باشد.

مدارهای الکتریکی‌، ماشین‌های الکتریکی مستقیم و متناوب‌، الکترونیک‌، میکروپروسسور، مخابرات آنالوگ و دیجیتال‌، تکنیک پالس‌، حفاظت الکتریکی در سیستم‌های بیمارستانی‌، سیستم‌های کنترل خطی‌، اندازه‌گیری الکترونیکی‌، تجزیه و تحلیل سیستم‌ها، مقدمه‌ای بر هوش محاسباتی و زیستی، دروس اختصاصی گرایش بیوالکتریک هستند.

بیو مواد: گرایش بیو مواد به واکنش ماده‌های پزشکی از جمله پلیمرها، سرامیک‌ها، کامپوزیت‌ها و مواد فلزی و اصلاح آن‌ها برای کاربردهای پزشکی می‌پردازد.

ترمودینامیک‌، شیمی عمومی‌، خواص مواد مهندسی‌، مقدمه‌ای بر کاربرد مواد مهندسی در پزشکی‌، پدیده‌های نفوذ، انتقال جرم و انتقال حرارت‌، فرآیند شکل‌دهی و ساخت بیومتریال‌ها، پروتزهای بیومتریال‌ها، کارگاه آزمون‌های بیولوژیکی‌، شیمی آلی‌، دینامیک و ارتعاشات در مهندسی پزشکی‌، مکانیک سیالات‌، بیوشیمی‌ دروس تخصصی گرایش بیو مواد رشته مهندسی پزشکی هستند.

بازار کار مهندسی پزشکی

بازار کار برای رشته مهندسی پزشکی بسته به خود فرد دارد، اما مهم‌ترین شغل‌های رایج این رشته عبارت است از:

۱. طراحی دستگاه‌های آزمایشگاهی همچون دستگاه تست انداز گیری قند یا فشار خون که به صورتی نوین کار کند.

۲. طراحی سیستم‌های نمایشگر پزشکی همچون دستگاه‌های سی تی اسکن و رادیوگرافی که بتوان با آن دستگاه بخشی از بدن انسان را برای استفاده پزشکی به نمایش گذاشت.

۳. طراحی و ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری پزشکی و بیمارستانی نظیر دستگاه‌های دریافت کننده سیگنال‌های مغزی نیز از جمله بازار کارهای این رشته است.

۴. طراحی و ساخت قطعات و اندام مصنوعی بدن و موادی که در طول تشخیص، درمان و معالجات بیماری‌ها به کار می‌رود.

۵. تعمیر و نگهداری دستگاه‌های پزشکی از جمله دیگر بازارهای کار رشته مهندسی پزشکی است؛ شغلی که با توجه به توسعه دستگاه‌های پزشکی بازار کار خوبی دارد.

۶. تشخیص بیماری و درمان از دیگر بازار کارهای رشته مهندسی پزشکی است که البته تخصص و کار بسیار بالایی را می‌طلبد و با توجه به تخصص و تجربه لازم این حوزه از درآمد و بازار کار خوبی نیز برخورددار است.

کد خبر 429726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.