۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
درمان افسردگی با گیاه شوید

گیاه شوید دارای خواص بی‌شماری مانند جلوگیری از بروز سرطان، کاهش کلسترول، تقویت استخوان‌ها و بهبود علائم افسردگی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شوید گیاهی یک ساله تا دو ساله است که ارتفاع آن به یک متر می‌رسد. برگ‌های این گیاه به رنگ سبز است و طعم شیرینی دارد. طبیعت گیاه شوید گرم و خشک بوده و سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، ویتامین‌های A ،C، و B، کلسیم، منگنز و آهن است. این گیاه مصارف غذایی و دارویی فراوانی دارد. عصاره، تخم و عرق شوید نیز در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. در ادامه به بررسی خواص دارویی گیاه شوید می‌پردازیم:

جلوگیری از بروز سرطان

بوی گیاه شوید به خاطر وجود مونوترپن‌هایی موسوم به لیمونن (limonene)، کاروون (carvone) و آنتوفران (anethofuran) است این مواد خاصیت ضدسرطانی داشته و با تحت تأثیر قرار دادن آنزیم‌هایی به نام گلوتاتیون اس- ترانسفراز (glutathione-S-transferase)، مانع بروز سرطان در بدن می‌شود. علاوه بر این آنتی اکسیدان‌های موجود در گیاه شوید می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی کند و مانع بروز سرطان شود.

کاهش کلسترول

نتایج مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام گرفته است، نشان می‌دهد که مصرف عصاره و قرص شوید در موش‌هایی با کلسترول بالا باعث به وجود آمدن تأثیرات مثبت روی پروفایل لیپیدی آن‌ها شده است. پژوهشی مشابه روی انسان نیز نشان دهنده اثرات مثبت شوید بر کاهش کلسترول خون بود. در این آزمایش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید افرادی که این گیاه را مصرف کردند، کاهش یافت؛ البته میزان کلسترول خوب (HDL) این افراد تغییر قابل ملاحظه‌ای نکرد.

تقویت استخوان‌ها

پوکی استخوان نوعی بیماری است که هزاران نفر در سراسر دنیا را درگیر خود کرده است. کلسیم یکی از مؤلفه‌های اصلی رشد استخوان‌ها و همچنین ترمیم استخوان‌های آسیب دیده به شمار می‌رود. از آنجایی که گیاه شوید دارای کلسیم فراوانی است، می‌تواند به عنوان یک ماده معدنی مناسب مانع تحلیل رفتن استخوان و از دست رفتن تراکم استخوانی شود.

بهبود علائم افسردگی

از دیگر خواص این گیاه می‌توان به بهبود علائم افسردگی و افزایش کیفیت خواب افراد اشاره کرد. دو ماده موجود در گیاه شوید به نام وایسنین (vicenin) و کائمفرول (kaempferol) به تسریع تولید هورمون‌ها در بدن کمک کرده و باعث به وجود آمدن احساس آرامش در بدن می‌شود. علاوه بر این وجود ویتامین B6 در این گیاه به درمان اختلالات مربوط به خواب کمک می‌کند. نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد کمبود ویتامین B6 در بدن باعث افزایش استرس روانی و مشکلات خواب می‌شود؛ البته افزایش بیش از حد این ماده در بدن نیز مانند کمبود آن می‌تواند باعث بروز اختلالات خواب شود.

کد خبر 429693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.