چگونه می‎‌توان پدیده خورشید گرفتگی را رصد کرد؟

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: رصد خورشید گرفتگی باید با یک عینک خورشیدی یا تلسکوپ مجهز به فیلتر خورشیدی انجام شود، چنانچه فیلتری در دسترس نباشد می‌توان از روش غیر مستقیم مثل ساخت جعبه تاریک استفاده کرد.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عمدتاً دو عامل در نگاه کردن به خورشید و ایمنی رصد مهم است. به دلیل نور شدید خورشید و وجود اشعه‌های مضر آنکه برای سلامت سلول‌های چشم مضر است، نگاه کردن به آن نه تنها در زمان خورشید گرفتگی بلکه هر زمان دیگری باید با احتیاط انجام شود اما در زمان گرفت خورشید رعایت این نکته اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: با چشم غیر مسلح و چشم بدون فیلتر به هیچ وجه نباید به خورشید نگاه کرد؛ زیرا می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری بر سلامت بینایی داشته باشد؛ الباه برخی آسیب‌ها ممکن است در لحظه اتفاق بیفتد و برخی دیگر در دراز مدت موجب بروز مشکلاتی در بینایی فرد شود.

این کارشناس فیزیک خاطرنشان کرد: افرادی که قصد رصد خورشید گرفتگی را دارند، به دو نحو می‌توانند عمل کنند؛ چنانچه با چشم قصد رصد دارند، باید حتماً از عینک‌های خورشیدی استفاده کنند که از فیلترهای مخصوص خورشیدی ساخته شده است.

بارونی با بیان اینکه این استانداردترین روش برای رصد است، عنوان کرد: از فیلترهای دیگری از جمله فیلتر شماره ۱۴ شیشه جوشکاری نیز می‌توان استفاده کرد. البته استفاده از این فیلترها توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: می‌توان از فیلترهای دیگری نیز استفاده کرد، البته اندازه آن باید همانند فیلتر استاندارد خورشیدی یا حداقل فیلتر شماره ۱۴ جوشکاری باشد. این فیلتر می‌تواند جلوی شدت و میزان نور خورشید و اشعه‌های مضر آن را بگیرد.

این کارشناس فیزیک اظهار کرد: شیشه‌های عینک دودی، شیشه مات یا ورق رادیولوژی، شیشه تاریک و پلاستیک تاریک به هیچ وجه قابلیت ایمن سازی رصد را ندارند و صرفاً باید از فیلترهای استاندارد استفاده کرد.

بارونی تاکید کرد: چنانچه قرار است رصد با ابزار و تلسکوپ انجام شود، قاعدتاً باید دهانه ورودی تلسکوپ با فیلتر مناسب ایمن سازی شود. برای تلسکوپ فیلترهای مخصوصی استفاده می‌شود که متداول‌ترین آنها فیلترهای مایلار بوده که برای قرارگیری در دهانه تلسکوپ یا دوربین دوچشمی است.

وی افزود: روش جایگزین و غیر مستقیمی نیز وجود دارد. در این روش تصویر خورشید در جایی انداخته می‌شود که می‌تواند توسط ابزارهای مختلف از جمله جعبه تاریک، جعبه پین هول یا سوراخ سوزنی انجام شود.

این کارشناس فیزیک تصریح کرد: در این روش با ایجاد یک حفره در جعبه، امکان عبور نور خورشید فراهم می‌شود و تصویر خورشید روی سطح پشتی یا سطح درونی جعبه می‌افتد و تصویر آن به صورت ایمن قابل رؤیت خواهد بود. از ابزارهایی مثل دوربین و تلسکوپ بدون فیلتر نیز می‌توان برای ساخت تصویر بر روی کاغذ استفاده کرد.

بارونی خاطرنشان کرد: باید کاغذی در پشت چشمی تلسکوپ و دوربین دوچشمی گرفته و تصویر خورشید بر روی آن انداخته شود؛ البته در این حالت که از دوربین یا تلسکوپ بدون فیلتر برای ساخت تصویر استفاده می‌شود، حتماً باید تدابیر لازم برای اطمینان از آسیب ندیدن ابزار رعایت شود.

کد خبر 429678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 1
    سلام چند دقیقه عادی میتوان به خورشید نگاه کرد