۷ هزار زندانی در بحران کرونا به مرخصی رفتند/ سلب صلاحیت ۲ قاضی در اصفهان

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در بحث دادرسی الکترونیکی گفت: در بحران کرونا بیش از هفت هزار زندانی به مرخصی رفتند و در یک سال گذشته تعداد زندانیان مالی و به ویژه مهریه به حداقل رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حبیبی صبح امروز (شنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: پرداختن به شخصیت شهید بهشتی و انصافی که وی داشت امری ضروری است و رسانه‌ها باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بخش تجدید نظر دادگستری استان اصفهان ۱۶ هزار پرونده موجودی داشت، افزود: بررسی این پرونده‌ها در دستور کار ویژه قرار گرفت که با توسعه مراکز تجدید نظر در استان و افزودن هفت شعبه به ویژه در مناطق شمالی استان و راه‌اندازی چهار شعبه در کاشان این امر ساماندهی شد.

کاهش آمار پرونده‌های مانده در دادگاه تجدیدنظر

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به راه اندازی سه شعبه تجدید نظر در اصفهان ادامه داد: سال گذشته ۱۶ هزار پرونده از قبل و ۸۲ هزار و ۵۵۰ پرونده ورودی جدید در دادگستری اصفهان وجود داشت که تا ابتدای خرداد امسال ۹۰ هزار و ۲۲۲ پرونده مختومه و ۷ هزار و ۸۹۵ پرونده در دست بررسی قرار دارد و این کاهش آمار قابل تقدیر بوده است.

وی کل پرونده‌های ورودی به مراکز دادگستری استان اصفهان را ۵۳۴ هزار و ۴۷۳ پرونده اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۳۴ هزار و ۴۶ پرونده مختومه شده است.

حبیبی در خصوص فعالیت دادسراها گفت: شیوع بحران کرونا منجر به افزایش پرونده‌های این بخش شد، طی یک سال گذشته ۳۳۰ هزار و ۴۱۹ پرونده به این بخش وارد و ۳۲۳ هزار و ۱۴۰ مورد آن مختومه شده است.

وی در خصوص پرونده‌های اجرای احکام نیز گفت: در یک سال گذشته در استان اصفهان ۱۸۹ هزار و ۳۹۸ پرونده ورودی به این بخش بوده که از این تعداد ۱۸۹ هزار و ۹۰۹ مورد مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان ورودی پرونده‌های شعب شوراهای حل اختلاف استان اصفهان را طی یک سال گذشته ۲۲۹ هزار و ۸۷۳ مورد اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد ۲۳۷ هزار و ۴۸۸ به مصالحه رسیده است که در این زمینه رتبه اول کشور را کسب کردیم.

وی در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اظهار کرد: سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد، در بحران کرونا بیش از هفت هزار زندانی به مرخصی رفتند، زندانیان مالی و به ویژه مهریه به حداقل رسیدند؛ در حال حاضر ۳۵ نفر زندانی مهریه در اصفهان داریم که زندانی نیستند و در مجموع ۱۰۰ زندانی مهریه در استان اصفهان داریم.

حبیبی تشکیل کمیسیون عفو استانی را از دیگر اقدامات در دستور کار برای کاهش جمعیت زندان‌های استان اصفهان اعلام کرد و گفت: پرونده سه هزار و ۷۰۱ زندانی بررسی و در نهایت یک هزار و ۴۲۷ مورد آزاد شدند، همچنین ۴۰۰ مورد درخواست عفو جدید وجود دارد که امیدوارم با آن موافقت شود.

آزادی ۷۴۴ زندانی جرایم غیر عمد در سال گذشته

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۴۴ نفر با کمک ستاد دیه و خیران از بند رهایی یافتند، اضافه کرد: بدهی این افراد ۱۱۸ میلیارد تومان بوده است که شکات ۷۰ میلیارد تومان آن را بخشیدند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری نیز ۱۳۰ زندانی مالی با بدهی ۳۲ میلیارد تومان از زندان‌های اصفهان آزاد شدند که شکات از ۲۲ میلیارد تومان از طلب خود گذشت کردند و ۱۰ میلیارد تومان از این مبلغ توسط خیران، همکاری ستاد دیه و واگذاری تسهیلات تأمین شد.

وی با بیان اینکه قانون کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در دستور کار قرار دارد و به زودی اجرایی می‌شود، ادامه داد: این قانون در صدور مجازات‌های واقعی و منصفانه تأثیر بسزایی خواهد داشت.

۷۰ قاضی جدید به دادگستری استان اضافه شدند

حبیبی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۰ قاضی و ۴۷۵ نیروی اداری به دادگستری استان اصفهان اضافه شد، افزود: البته ۳۱ قاضی نیز بازنشسته شده بودند.

وی به اضافه شدن ۶۳۰۰ متر مربع فضا به سیستم قضائی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: دو ساختمان جدید دادگستری اصفهان در خیابان‌های امام خمینی (ره) و میرفندرسکی اصفهان راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان همچنین با اشاره به برگزاری ۹ دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در استان اصفهان گفت: احکام همه این دادگاه‌ها صادر شده و دیگر پرونده‌ها در این زمینه نیز در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه ۳۱ درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف استان به صلح و سازش ختم شده است، ادامه داد: در شعب حل اختلاف در زندان‌ها نیز ۲۹ مورد رضایت اولیای دم را داشتیم.

حبیبی یکی از اقدامات خوب قوه قضائیه را استفاده از فناوری‌های جدید اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۹۱ درصد از ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و این موفقیت بزرگی است.

وی در بحث دادرسی الکترونیکی نیز گفت: این امر ضروری است، جابجایی زندانیان و … از مشکلات موجود است و در حال حاضر امکان برگزاری دادرسی الکترونیکی برای پنج پرونده به صورت همزمان وجود دارد.

سگ گردانی جرم است

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص سگ گردانی در اصفهان اظهار کرد: ما مخالف تفریح نیستیم اما باید توجه داشت که هر آنچه بهداشت را تهدید می‌کند در قانون غیرمجاز اعلام شده و جرم است.

وی در خصوص تعداد قضات سلب صلاحیت شده در استان اصفهان گفت: تاکنون حکم سلب صلاحیت دو قاضی صادر و پرونده چهار قاضی دیگر در دست بررسی است اما باید توجه داشت که پرونده این قضات مربوط به گذشته بوده است و جرم آنها نیز اغلب مسائل شخصی بوده و ربطی به حوزه کارشان نداشته است.

حبیبی در خصوص تشکیل کارگروه ویژه حل مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: این کارگروه در بخش کلان موضوعات را بررسی می‌کند، اعضای کارگروه را رئیس قوه قضائیه اعلام کردند، اما می‌توان برای پیگیری امور از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها نیز استفاده کرد.

وی گفت: کارگروه فعال است، نشست‌هایی با مسئولان قضائی دیگر استان‌های ذی نفع داشته‌ایم تا امور به صورت عادلانه پیگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص برگزاری جلسه با کشاورزان و پیگیری مشکلات آنها اظهار کرد: پیگیر مشکلات کشاورزان هستیم، از آنها حمایت خواهیم کرد اما اجازه رفتارهای هنجارشکنانه را به آنها نمی‌دهیم باید همه امور از روند قانونی پیگیری شود.

کد خبر 429508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.