با پایدارترین شهرهای جهان آشنا شویم

مردم بدون شک هنگام تصمیم‌گیری برای مسافرت انتظارات متفاوتی از مقصد مورد نظر خود دارند اما بعضی از آن‌ها نظیر غذا، چشم‌اندازها و تفریحات شبانه در میان همه مشترک است. این روزها بسیاری از مردم فاکتور دیگری بر قبلی‌ها افزوده‌اند؛ یک مقصد مطلوب باید از تمام اصول پایداری شهری برخوردار باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از دیدگاه برخی از گردشگران مقصدی که برای مسافرت انتخاب می‌کنند باید بسیار متفاوت با محل زندگیشان باشد؛ این افراد اغلب زیبایی، سرسبزی و دسترسی به آب‌های طبیعی را فاکتور مهم برای انتخاب مقصد خود در نظر می‌گیرند. از نظر بسیاری نیز بازار، غذا، فستیوال‌های سالانه، مراکز تفریحی، آثار تاریخی و فاکتورهای مشابه از جمله ویژگی‌هایی است که آن‌ها را به سمت شهرها جذب می‌کند. اما این روزها نگرش مردم تقریباً تغییر یافته است به طوری که بسیاری از آن‌ها در انتخاب مقصد سفر خود، پایداری شهری را بر هر عامل مهم دیگری ترجیح می‌دهند و شهرهایی دوستدار محیط زیست انتخاب می‌کنند.

سال‌هاست که از فاجعه تغییرات آب و هوایی می‌گذرد و هر روز مردم و دولت‌ها تلاش می‌کنند سهمی در کاهش آلاینده‌های هوا، مدیریت مواد زائد و ترویج زندگی سبز ایفا کنند. برنامه‌ریزان شهری در بسیاری از نقاط جهان به منظور رسیدن به پایداری اقدامات زیادی انجام داده‌اند و برخی از آن‌ها با موفقیت‌های چشمگیری مواجه شده‌اند. در ادامه به شرح نمونه شهرهای پایدار با بیشترین نوآوری پرداخته می‌شود.

اسلو، نروژ

اسلو پایتخت کشور نروژ، توسط کمیسیون اتحادیه اروپا به عنوان پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۱۹ به جهان معرفی شد. در چند سال گذشته، شهردار اسلو برنامه‌ای طراحی کرد که بر مبنای آن قرار شد تا سال ۲۰۲۰ انتشار گاز دی اکسید کربن در هوا به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد و تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد. این برنامه که "بودجه آب و هوا" نام گرفت درست مانند بودجه مالی عمل می‌کند و میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن در هوا را اندازه‌گیری می‌کند. علاوه بر این، در حال حاضر ۳۰ درصد از خودروهای فروشی شهر الکتریکی هستند و زیست‌گاز از پسماندهای آلی و فاضلاب شهری تولید می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه شهردار اسلو بسیاری از خیابان‌های شهر را روی تردد خودروها بسته است و قصد دارد در آینده‌ای نه چندان دور شهری به طور کامل دوستدار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ایجاد کند.

کپنهاگ، دانمارک

پایتخت دانمارک برای سال‌های متوالی به عنوان سبزترین شهر اروپایی در میان جهانیان شناخته شده است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به اولین شهر کربن خنثی جهان تبدیل شود. کپنهاگ مکانی بسیار شگفت‌انگیز است که در خیابان‌های آن تعداد دوچرخه‌سواران بسیار بیشتر از خودروها به چشم می‌خورد و آب‌های زلال دریاچه‌های شهر، شنا را برای بازدیدکنندگان بسیار لذت‌بخش می‌کند. مردم کپنهاگ از سال ۲۰۱۰ به بعد فرهنگ ایجاد بام‌های سبز را در سراسر شهر ترویج داده‌اند و از هر نقطه خالی شهر برای پرورش سبزیجات و میوه‌ها بهره گرفته‌اند. دولت نیز تمام وسایل حمل و نقل عمومی قدیمی را از رده خارج کرده و اتوبوس‌های برقی را جایگزین آن‌ها کرده است. آب آشامیدنی شهر هرروز از نظر کیفیت کنترل می‌شود و به صورت صددرصد سالم در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

استکهلم، سوئد

پایتخت سوئد در سال ۲۰۱۰ به عنوان اولین پایتخت سبز اروپایی توسط کمیسیون اتحادیه اروپا شناخته شد و مقامات رسمی آن اعلام کردند که قصد دارند تا سال ۲۰۴۰ شهری عاری از هر گونه سوخت فسیلی ایجاد کنند. گروهی از معماران معروف سوئدی پروژه عمرانی عظیمی به نام Hammarby Sjöstad در سال ۲۰۱۷ تکمیل کردند که در رأس اهداف آن‌ها، خانه‌سازی دوستدار محیط زیست و ترویج سبک زندگی سالم برای ساکنان (از طریق استفاده از پنل‌های خورشیدی، خودروهای اشتراکی، کاهش آلودگی صوتی و افزایش فضاهای سبز) وجود داشت. فرودگاه بزرگ استکهلم به طور کامل عاری از انتشار کربن است و این در حالی است که مردم آن در بازیافت مواد زائد و سرمایه‌گذاری در نوآوری‌های سبز از هم پیشی می‌گیرند.

ونکوور، کانادا

ونکوور یکی از شهرهای ساحلی آمریکای شمالی واقع در سواحل کشور کانادا با کمترین میزان انتشار گاز کربن است که دولت آن قصد دارد اهداف سبز خود را ادامه دهد. برنامه‌ریزان این شهر قصد دارند ۱۰۰ انرژی مصرفی خود را تا سال ۲۰۵۰ از منابع تجدید پذیر فراهم آورند و تا سال ۲۰۴۰ شهری با میزان مواد زائد صفر ایجاد کنند. مزارع شهری مواد مورد نیاز برای غذا را در سراسر شهر تأمین می‌کند و رونق اقتصادی را برای آن به ارمغان آورده است.

کورتابا، برزیل

کورتابا، شهری با جمعیت حدود سه میلیون نفر است که به پایتخت سبز برزیل شهرت دارد و مردم آن از ۱۴ جنگل سبز شهری و ۱۶ پارک برخوردار هستند. مقامات رسمی این شهر تاکنون از بودجه کافی برای احداث یک کارخانه استاندارد بازیافت برخوردار نبوده‌اند و به همین دلیل مردم شهر را به بازیافت مواد خود تشویق کرده‌اند. شهروندان کورتابایی به ازای تحویل مواد بازیافتی خود به ایستگاه‌های مخصوص می‌توانند به طور رایگان از غذا، بلیط اتوبوس و کتاب‌های درسی بهره‌مند شوند.

کد خبر 429506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.