نگاهی به فیلم‌هایی که از تیرماه اکران می‌شوند

یکم تیرماه روزی است که سینماها کشور پس از مدت طولانی تعطیلی بازگشایی خواهند شد و چرخه اکران به راه می‌افتد، در این بین آثاری همچون "خوب، بد، جلف" و "جهان با من برقص" به پرده نقره‌ای بازخواهند گشت و فیلم‌های "طلا" و "خروج" نیز همزمان با اکران آنلاین، به سینماها می‌آیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از گذشت نزدیک به چهار ماه تعطیلی سینماها، به دلیل شیوع ویروس کرونا، حالا و پس از لغو بسیاری از محدودیت‌ها، سالن‌های سینما از اول تیرماه بازگشایی می‌شوند. این در حالی است که تعدادی از فیلم‌هایی که پشت خط اکران مانده بودند، اکران آنلاین را به انتظار برای به روی پرده رفتن ترجیح و این توفیق اجباری را تجربه کردند.

در تازه‌ترین برنامه سینمایی هفت، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، پیرامون بازگشایی سینماها گفت: " از اول تیرماه، قرار است سینماها با ضوابطی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تأیید کرده و با ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی شود. " بنا بر گفته مسعود نجفی از اول تیر ماه، هفت فیلم اکران می‌شود که شامل پنج فیلمی است که از اسفند اکرانشان متوقف شد و دو فیلم جدیدی نیز به نمایش در خواهند آمد.

در ادامه نگاهی داریم به آثاری که از اول تیرماه به روی پرده می‌روند.

مورد عجیب شنای پروانه

شنای پروانه، اولین ساخته سینمایی محمد کارت، از گزینه‌های اکران نوروز ۹۹ بود که به دلیل شیوع کرونا اکران آن به تعویق افتاد. این فیلم به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی و بازی جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، آبان عسکری و علیرضا داوود نژاد، در جشنواره فیلم فجر به شدت مورد استقبال قرار گرفت و علاوه بر نامزدی در ۱۲ رشته، توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین بازیگر مکمل زن و مرد، صدا گذاری و صدابرداری و تدوین را از آن خود کند. پس از برگزاری جلسه‌ای در وزارت ارشاد برای تصمیم‌گیری در مورد اکران این فیلم، صدر عاملی به رسانه‌ها اعلام کرد: "روزهایی که به واسطه شیوع کرونا در آن به سر می‌بریم، دورانی تاریخی است و ما هم برای اکران فیلم باید تصمیمی تاریخی می‌گرفتیم. به همین دلیل توانستم سرمایه‌گذار فیلم را راضی کنم تا شنای پروانه در این مقطع اکران شود. شنای پروانه که بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود، برای دوباره زنده شدن سینما به خود مردم تقدیم می‌شود".

با توجه به حواشی این فیلم در جشنواره به ویژه شبیه سازی وحید مرادی، به نظر می‌رسید این فیلم جز پر فروش‌های اکران ۹۹ باشد. اما روز گذشته و در کمتر از ۴۸ ساعت مانده به بازگشایی سینماها، رسول صدر عاملی از انصراف شنای پروانه از اکران خبر داد. این تهیه کننده اعلام کرد: " در اعتراض به اینکه هیچکدام از قرارها با سازمان سینمایی به نتیجه نرسیده، فعلاً از اکران معذوریم. صدرعاملی همچنین به عدم پایبندی شهرداری، هنرمندان و خانه سینما در حمایت‌هایی که قول آن را داده بودند اشاره کرد".

با توجه به قوانین و صحبت‌های اخیر معاون نظارت سازمان سینمایی، هر فیلمی که از اکران انصراف دهد تا شش ماه فرصت اکران نخواهد داشت. حالا باید دید آیا صحبت‌های صدر عاملی برای جلب حمایت بیشتر سازمان سینمایی است یا سازندگان شنای پروانه با این تصمیم اکرانشان را تا زمستان امسال به تعویق می‌اندازند.

چهل و هفت، اکران قطعی تیرماه

به غیر از شنای پروانه، "چهل و هفت"، دومین فیلم جدیدی بود که متقاضی اکران تیرماه شد. فیلمی که شاید در شرایط عادی، به این زودی‌ها نمی‌توانست رنگ پرده را به خود ببیند و شاید در مناسبات اکران جا می‌ماند. اما حالا این فیلم به کارگردانی احمد اطراقچی و عطاالله تبریزی، از فردا روانه اکران می‌شود.

"چهل و هفت" روایتگر داستان سه زن از سه طبقه اجتماعی در شب آغاز زمستان است. لادن مستوفی، مهدی احمدی، شیدا خلیق، رابعه مدنی، مهرنوش ستاری، بهنام مؤمنی، فرشته آلوسی، بهزاد داوری، احسان شاملو، محمدرضا غفاری، حمیدرضا آذرنگ، شقایق فراهانی و ریما رامین‌فر در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. فیلم چهل و هفت با شعار نه به خشونت علیه زنان به روی پرده می‌رود.

این فیلم هیچکدام از مؤلفه‌های فروش در گیشه را ندارد. از ترکیب بازیگران گرفته تا عنوانی که چندان دهان پر کن و کنجکاوی برانگیز نیست. شاید اگر سازندگان این فیلم، اکران آنلاین را ترجیح می‌دادند، اقبال بیشتری برای جذب مخاطب داشتند.

بازگشت "خوب، بد، جلف ۲" به سینماها

خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری، ساخته پیمان قاسم‌خانی، از گزینه‌های اکران نوروز ۹۹ بود که ۳۰ بهمن به مدت چهار روز بر روی پرده سینماهای سراسر کشور رفت و از سوم اسفند به علت شیوع بیماری کرونا سینماها تعطیل شد. با توجه به فروش بالای قسمت اول این فیلم و حضور بازیگرانی همچون پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی، فرهاد آییش و گوهر خیراندیش و همچنین سابقه درخشان پیمان قاسم‌خانی در عرصه طنز، به نظر می‌رسد خوب، بد، جلف ۲ بتواند در گیشه موفق باشد.

قاسم‌خانی پیش تر با اکران آنلاین این فیلم مخالفت کرد و گفت: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد و اینکه مردم همه با هم بخندند، یک تجربه دسته جمعی جذاب است. لذت فیلم کمدی دیدن در سینما برای شخص من بالاتر از هر چیز دیگری است.

جهان با من برقص دوباره می‌آید

اولین ساخته سینمایی سروش صحت، فیلم دیگری است که از اول تیر ماه به روی پرده می‌رود. "جهان با من برقص"، ساخته تحسین برانگیز سروش صحت، پیش از شیوع کرونا و تعطیلی سینماها در رتبه اول جدول فروش هفتگی قرار داشت. این فیلم به اکران آنلاین تن نداد، اما طرح سینما ماشین را تجربه کرد که با استقبال مخاطبان روبرو شد.

علی مصفا، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی، بهار کاتوزی، رامین صدیقی، پاوان افسر، شیوا بلوچی، مهیار پوربابایی و مهراب قاسم خانی، بازیگران این فیلم هستند. با توجه به استقبالی که در زمان اکران از این فیلم شد و تعریف و تمجیدهایی که در توصیفش بیان شد، انتظار می‌رود همچنان به فروش بالایش ادامه دهد.

خروج، طلا و زیر نظر، مسافران اکران آنلاین

از میان فیلم‌هایی که قرار است از اول تیر ماه به روی پرده روند، سه فیلم "خروج"، "طلا" و "زیر نظر"، آثاری هستند که در دوران تعطیلی سینماها، راهی اکران آنلاین شدند و حالا با بازگشایی سینماها به روی پرده می‌روند.

زیر نظر اولین ساخته سینمایی مجید صالحی، مضمونی طنز دارد و بازیگرانی همچون رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی و آزاده صمدی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

طلا به کارگردانی پرویز شهبازی، با موضوعی اجتماعی به مشکلات جوانان در جامعه امروز می‌پردازد. نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، احترام برومند و مهرداد صدیقیان، بازیگران طلا هستند.

خروج، آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا است که اکرانش در جشنواره با حاشیه‌های زیادی همراه بود. فیلمی سیاسی_ اجتماعی با محوریت اعتراض کشاورزان به مساله آب و با بازی فرامرز قریبیان، کامبیز دیرباز، حمید ابراهیمی، پانته‌آ پناهی‌ها و گیتی قاسمی. خروج اولین فیلمی بود که اکران آنلاین و طرح سینما ماشین را تجربه کرد.

با توجه به اینکه این سه فیلم در شبکه‌های وی او دی قابل دسترس هستند، بعید به نظر می‌رسد موفقیت چندانی در گیشه عایدشان شود.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا در شرایطی که کرونا بار دیگر دوران اوج خود را تجربه می‌کند، مخاطبان حاضرند در سالن‌های سینما به تماشای فیلم بنشینند و یا همچنان اکران آنلاین را در خانه‌هایشان ترجیح می‌دهند.

کد خبر 429499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.