بازار بورس در پیچ و خم درگیری با مالیات!

مجلس یازدهم برای مبارزه با سوداگری جا پای مجلس دهم گذاشت و هفته گذشته طرح "اخذ مالیات بر عایدی سرمایه" را برای بررسی در جلسه علنی، تقدیم هیأت‌ رئیسه کرد. این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس دهم به تصویب رسید اما با توجه به پایان این دوره مجلس، بررسی آن نیمه‌کاره باقی ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح مجلس یازدهم جهت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، تفاوت‌هایی با طرح‌های گذشته دارد. از همین رو برخی از بندهای این طرح خبر از اضافه شدن بازار سرمایه به فهرست بازارهای شمول دریافت مالیات اضافه شد که واکنش‌های فراوانی در پی داشت. پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی پیرامون بند مالیات بازار سود سهام و سپرده این طرح گفت که "درباره دریافت مالیات از سود سهام و سپرده مواردی ذکر شده بود که در متن اولیه که تدوین شده بود این موضوعات در متن نهایی حذف شد. "

در بخشی از متن نهایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه آمده است که "پایه‌های مالیاتی با اهداف مختلفی مانند افزایش منابع عمومی، ایجاد عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی و تنظیم فعالیت بخش‌های مختلف اقتصادی به کار گرفته می‌شود. مالیات بر عایدی سرمایه نیز یکی از پایه‌های مالیاتی است که اگرچه می‌تواند به افزایش منابع عمومی بینجامد، ولی عمدتاً کارکرد تنظیم‌گری داشته و می‌تواند با تضعیف فعالیت‌های غیر مولد و کاهش انگیزه‌های سوداگرانه نقش مؤثری در تنظیم بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، طلا و ارز ایفا کند. این پایه مالیاتی از دیرباز (بیش از ۱۰۰ سال) در بسیاری از کشورها وجود داشته است. بدون‌شک وجود حجم بالای نقدینگی در کشور و ورود آن به بازارهایی از جمله خودرو و مسکن که مورد تقاضای آحاد جامعه است می‌تواند مشکلات فراوانی در این بازارها ایجاد کند. "

این طرح با هدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد، کاهش نوسانات بازارهای دارایی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها، پیشنهاد می‌شود. اعمال این مالیات موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی کاهش یافته و در نتیجه منجر به جلوگیری از افزایش قیمت نامتعارف در این بازارها خواهد شد. با خروج سوداگران از این بازارها، متقاضیان واقعی این دارایی‌ها، از جمله اقشار با درآمدهای متوسط و پایین، راحت‌تر خواهند توانست خودرو و مسکن که از جمله دارایی‌های ضروری خانوار محسوب می‌شود را خریداری کنند. همچنین افرادی که در اثر سوداگری در این بازارها، از افزایش قیمت این دارایی‌ها منتفع شده‌اند مکلف خواهند شد بخشی از سود خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا به نفع عموم مردم هزینه شود.

حال باید دید این طرح چه زمانی برای تصویب به صحن علنی مجلس رفته و تصویب خواهد شد؟ آیا از این پس سرمایه داران بزرگ بازار بورس مجبور به کم کردن معاملات خود خواهند شد؟ آیا تصویب آن باعث می‌شود که حجم استقبال از بازار سرمایه کاهش یابد؟

مالیات عایدی بر معاملات سهام عام در این طرح مطرح نیست

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که مالیات بر سود سرمایه یا CGT مدت‌هاست که در جهت ضد سوداگری در دنیا مطرح شده و در برخی حوزه‌های اقتصادی که معروف به سوداگری هستند اجرایی شده تا سرمایه‌های مالی به سمت این حوزه‌ها نرود؛ زیرا سرازیر شدن سرمایه به این حوزه‌ها به نفع اقتصاد کشور نیست.

به گفته وی، طرح مالیات بر سود سرمایه بنا بر پیشنهاد برخی نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گردید، اما دلیل اینکه جزئیات این طرح مشخص نیست ابتدا باید در کمیسیون اقتصادی مطرح و برخی ایرادات آن بر طرف شود.

به اعتقاد نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی متن طرحی که در رسانه‌ها مبنی بر طرح مالیات بر عایدی سهام و سرمایه منتشر شده کاملاً با متنی که تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده متفاوت است.

طغیانی خاطرنشان می‌کند: برخی از بندهای این طرح مرتبط با بازار سهام و بورس بود، به صورتی که اگر در بازار بورس، عایدی غیر منتظره‌ای بر سفته بازی سهام رخ دهد، سازمان امور مالیاتی موظف به دریافت مالیات باشد؛ اما مسئله‌ای مبنی بر مالیات عایدی بر معاملات سهام عام در این طرح مطرح نیست.

هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست‌

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید که پیش‌نویس طرح مالیات بر عایدی سهام هفته گذشته در قالب پیشنهاد جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد، اما هنوز اعلام وصول نشده و در حال طی کردن مراحل ابتدایی است.

به گفته وی در مجلس دهم نیز طرح‌هایی مشابه با این طرح وجود داشت، اما به نتیجه نرسید؛ به همین دلیل برخی از نمایندگان بر اساس دغدغه‌های خود این پیش‌نویس را مهیا کرده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردند. متنی که در مورد این طرح رسانه‌ای شده، پیش‌نویس اولیه بوده و هنوز وارد بحث در مورد آن نشده‌ایم.

به اعتقاد نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در این پیش‌نویس مباحثی همچون مالیات بر املاک خالی، سکه، طلا و همچنین بازار سهام وجود دارد، اما هنوز جزئیات آن مشخص نیست؛ از همین رو باید منتظر اعلام وصول این طرح و ارجاع آن به کمیسیون مربوطه بود.

زنگنه خاطرنشان می‌کند: درباره مالیات بر بازار بورس دو نظر متفاوت وجود دارد؛ برخی معتقدند اگر مالیات بر سهام تعیین شود رونق بازار بورس کم می‌شود و نقدینگی به سمت بقیه بازارها خواهد رفت. برخی دیگر نیز عقیده دارند کسانی که در بورس فعالیت می‌کنند و از طریق سفته‌بازی سودهای کلان به دست می‌آوردند باید مالیات آن را پرداخت کنند.

هرچه زودتر جلوی بررسی این طرح گرفته شود

معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم اما از مخالفان این طرح بوده و معتقد است که هرچه زودتر باید جلوی بررسی این طرح گرفته شود.

به گفته وی در مجلس دهم تلاش‌های بسیاری در جهت هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه انجام شد؛ زیرا بازار بورس بهترین اهرم مالی کشور است. هرگونه مانع تراشی در روند فعالیت بازار بورس، باعث خارج شدن حجم نقدینگی از این بازار به سمت حوزه‌های دیگر می‌شود که باعث ایجاد بهمنی عظیم در مابقی بازارها مانند طلا، خودرو، مسکن شده و آنها را نابود می‌کند.

به عقیده نماینده مردم تهران در مجلس دهم برخی نمایندگان فکر می‌کنند با اینگونه طرح‌ها می‌توانند نظارت دقیق‌تری بر بازارهای سرمایه داشته باشند، اما باید توجه کرد که نظارت با اخذ مالیات امکان پذیر نیست. برخی نیز اعتقاد دارند چون افرادی در بازارهای سرمایه سودهای عظیمی را کسب می‌کنند، حتماً باید مالیات آن را بپردازند، اما باید توجه کرد که راه پیشرفت کشور نه اخذ مالیات که کاهش موانع بازارهای سرمایه است.

آقاپور خاطرنشان می‌کند: در کشورهای توسعه یافته نیز علی‌رغم وجود بنگاه‌های عظیم اقتصادی، چنین مالیات‌هایی در بازار سرمایه و سهام وجود ندارد.

کد خبر 429493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.