کارتون،‌ ابزاری برای نزدیکی ایران و آفریقا در بحران کرونا

سفیر ایران در کنیا گفت: از میان انواع هنرها، کارتون یکی از ابزارهایی است که در قالب طنز می‌تواند پیام‌های مهمی را به مردم برساند همچنین در چنین برهه‌ای که اکثریت مردم در همه جای جهان در قرنطینه به سر می‌برند، چنین ابتکاراتی نه تنها می‌تواند آن‌ها را سرگرم کند، بلکه استعدادهای نهفته را کشف کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره مجازی کارتون "آفریقا و کووید -۱۹" با ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا و با همکاری دانشگاه نایروبی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و جامعه کارتونیست‌های شرق آفریقا آغاز به کار کرد.

جعفر برمکی در خصوص این فستیوال به خبرنگار ایمنا، گفت: در قرن هشتم و نهم میلادی یکی از بازرگانان شیراز به همراه شش نفر از فرزندانش با هفت کشتی به سواحل و جزایر شرق و جنوب مهاجرت کرده و اقدام به تجارت طلا، عاج، پوست و ادویه کردند. ایرانیان بلوچی و شیرازی با مهاجرت به سواحل کشورهای شرق آفریقا دو اقدام کرده‌اند که اثر و بقایای آن پس از قرن‌ها هنوز به چشم می‌خورد که منجر به مبادلات تجاری و رونق بخشیدن به اقتصاد و آباد کردن شهرها و مراکز استقرار خود و همچنین کمک به گسترش اسلام در شرق آفریقا با ساختن مساجد و اماکن عمومی در این منطقه شد. این مراودات بر زبان سواحلی (زبان بومی مردم شرق آفریقا) نیز تأثیر گذاشته و کلمات فارسی بسیاری از این طریق وارد زبان سواحلی شده است.

وی با بیان اینکه "آفریقا، به ویژه شرق آفریقا از دیرباز و بدین گونه با هنر ایران آشنا شده است"، تاکید کرد: البته فعالیت سفارت‌خانه‌های کشورمان در معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی به ویژه پس از انقلاب اسلامی را نباید نادیده گرفت. به همین منظور تلاش می‌شود تا به مناسبت‌های مختلف و با برگزاری نمایشگاه‌های متنوع هنری، هنر ایران به مردم آفریقا معرفی شود. در همین راستا برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی نیز کمک شایانی در معرفی هنر ایران داشته است. علاوه بر این حضور دانشجویان آفریقایی در حوزه‌های دینی و دانشگاه‌های کشور، فرصتی برای آن‌ها فراهم می‌آورد تا با هنر ایران زمین آشنا شده و در بازگشت به کشور خود آن را به همراه دیگر یافته‌ها از این سرزمین کهن به ارمغان ببرند.

سفیر ایران در کنیا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب همواره توسعه روابط با آفریقا را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده و برای روابط با قاره آفریقا اهمیت زیادی قائل است. در طول چهار دهه گذشته مناسبات و سفرهای بسیار صورت گرفته و صدها سند همکاری امضا شده که همگی نشان از عزم و اراده سیاسی دو طرف برای گسترش روابط فیمابین بوده است. سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم ، دولت‌ها و رهبران مستقل آفریقایی بودن است و این حضور قطعاً با هدف توسعه، سازندگی و پیشرفت طرفین است و همکاری‌های فرهنگی نیز در بستر توسعه روابط سیاسی انجام می‌گیرد.

"آفریقا و کووید ۱۹"

برمکی با اشاره به تبعات بحران کرونا در دنیا، خاطرنشان کرد: همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ زخم عمیقی بر جهان وارد کرده و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها التیام پیدا نکند. شیوع این بیماری هم‌چنان گریبانگیر دنیاست و به نوعی بشر امروزی با کووید- ۱۹ زندگی می‌کند. اثرات شیوع ویروس کرونا بر آینده جهان تأثیرگذار خواهد بود و شاهد تغییر در رویکردها و برنامه‌های جهانی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه هنرمندان تا ۱۵ مردادماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به ایمیل دبیرخانه covidinafricafest@gmail.com ارسال نمایند، اظهار کرد: مسابقه مجازی" کارتون آفریقا و کووید -۱۹" با ۱۳ عنوان، پذیرای آثار مرتبط با کووید -۱۹ کارتونیست‌های آفریقایی و ایرانی می‌باشد که شرایط شرکت در مسابقه به شش زبان در صفحه انگلیسی سایت سفارت بارگذاری شده است.

سفیر ایران در کنیا افزود: آثار دریافتی در دو نوبت مورد ارزیابی مردمی و داوران قرار خواهند گرفت. در بخش مردمی، آثاری که وارد مسابقه می‌شوند، روی صفحه فیسبوک سفارت کشور ایران در کنیا به آدرس iran.kenya@ قرار گرفته و علاقمندان از تاریخ ۲۰ تیرماه تا ۲۷ مردادماه فرصت دارند با مراجعه به این صفحه به آثار مورد علاقه خود رأی دهند. دو اثری که بیشترین تأیید را دریافت کند، حائز دریافت جایزه بخش مردمی خواهد بود. پس از آن تمامی آثار راه یافته به مسابقه به داوران ارائه خواهد شد تا سه اثر را به عنوان آثار برگزیده انتخاب نمایند که این آثار نیز جوایزی دریافت خواهند کرد. در نهایت در تاریخ ۳ شهریورماه، آثار برگزیده مردمی و داوران در اختتامیه به عموم اطلاع رسانی خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از جمله جوایز، می‌توان به سایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا به آدرس https://kenya.mfa.gov.ir مراجعه کرد.

برمکی تصریح کرد: زیر عنوان‌های این مسابقه به گونه‌ای تهیه شده‌اند تا هنرمندان قادر باشند در خصوص مسائل مهم مربوط به مقابله با کووید -۱۹ در همه عرصه‌ها و با استعداد طناز خود آن‌ها مورد خطاب قرار داده و راه حل‌هایی را برای توصیه به مردم و مسئولین و در قالب کارتون ارائه نمایند. بدیهی است، کارتون هنری است پر معنا که با استفاده از طنز، زشتی‌ها و اشتباهات را به نمایش گذاشته و عناصر نامناسب و مسائل مهم اجتماع را به گونه اغراق‌آمیز بیان و نقد می‌کند.

اهمیت جلب مشارکت مردمی در بحران کرونا

وی ادامه داد: در بحران‌هایی مانند همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ که آحاد مردم با آن درگیر هستند، جلب مشارکت مردمی و همراهی آن‌ها سهم به سزایی در حل بحران‌ها دارد. لذا باید از تمامی ابزار لازم برای رساندن پیام درست به مخاطبان استفاده کرد. از میان انواع هنرها، کارتون یکی از ابزارهایی است که در قالب طنز می‌تواند پیام‌های مهمی را به مردم برساند. علاوه بر آن، در چنین برهه‌ای که اکثریت مردم در همه جای جهان در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، چنین ابتکاراتی نه تنها می‌تواند آن‌ها را سرگرم کند، بلکه استعدادهای نهفته اجازه بروز و ظهور پیدا کرده و می‌توانند راه حل‌هایی را ارائه دهند که تاکنون به آن توجه نشده باشد.

سفیر ایران در کنیا افزود: با این دید بود که در مشورت با عزیزان متخصص در امر کارتون، این مسابقه را برگزار کردیم. مضاف بر آن، همان‌گونه که ایران در راه مبارزه برای استقلال در کنار کشورهای آفریقایی بوده است، در راه رسیدن به توسعه نیز سهم خود را ایفا نموده است. بدیهی است در چنین برهه‌ای که کشورهای آفریقایی با اقتصادها و سیستم‌های بهداشتی شکننده، با مشکلات عدیده در مقابله با کووید -۱۹ روبرو هستند، جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می‌داند در کنار مردم آفریقا بوده و به آنها در این امر نیز کمک کند، همانگونه که مقامات کشورمان در گفتگوها و مکاتبات خود با سران کشورهای آفریقایی، آمادگی خود را برای ارائه تجربیات خود در مقابله با کووید -۱۹ اعلام کرده‌اند. این مسابقه را نیز می‌توان در راستای همراهی با این کشورها برای یافتن راه حل‌ها با استفاده از هنر دانست.

برمکی بابیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های مشترک میان ایران و آفریقا می‌توان به مبارزه با استعمار برای استقلال و ایستادگی در مقابل ظلم حتی در دیگر مناطق جهان مانند فلسطین اشاره کرد. خاطر نشان کرد: کارتونیست‌های فعالی در کشورهای الجزایر، مغرب، مصر، تونس، ساحل عاج، گینه، کنیا و دیگر کشورهای آفریقایی حضور دارند و نسبت به مسائل پیرامونی خود به دقت توجه داشته و در قالب کارتون واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر آن، انجمن‌های متعددی به سازماندهی کارتونیست‌های مستعد در این قاره می‌پردازند. برای مثال کنیا دارای کارتونیست‌های قابلی است که آثار آن‌ها در مطبوعات مختلف به چاپ می‌رسد و در مسابقه‌های بین‌المللی نیز شرکت کرده جوایزی دریافت کرده‌اند. البته ناگفته نماند که استعدادهای نهفته در این قاره وجود دارد که برگزاری چنین مسابقاتی می‌تواند به بروز آن‌ها نیز کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه‌ای که از حضور در کشورهای آفریقایی به‌دست آورده‌ام، هنر پیشرفت چشمگیری داشته و در حوزه‌های مختلف، هنرمندان آفریقایی رشد قابل توجهی پیدا کرده‌اند. همچنین مطبوعات به عنوان یکی از راه‌های کسب خبر، مورد توجه مردم آفریقا هستند. حتی کسانی که برای خرید روزنامه پول ندارند، با پرداخت هزینه اندکی، روزنامه را اجاره کرده و بعد از مطالعه، آن را بر می‌گردانند. فضای مجازی نیز در آفریقا بسیار فعال و مردم در تمامی صفحات مجازی حضور دارند.

کد خبر 429491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.