بررسی بند به بند قرارداد ۶ میلیارد تومانی رادولوویچ با ذوب آهن + سند

با امتناع رادولووویچ از بازگشت به ایران، گمانه‌زنی‌ها فراوانی در خصوص مبلغ قرارداد سرمربی ذوب آهن مطرح می شود، سوال اینجاست که عدم بازگشت سرمربی این تیم چه خسارتی برای سبزپوشان اصفهانی دارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، صحبت از قرارداد رادولوویچ، سرمربی مونته‌نگرویی ذوب آهن مدتی است بر سر زبان‌ها افتاده و گمانه‌زنی‌ها فراوانی در خصوص میزان مبلغ آن صورت گرفته است. رسانه‌ها در ابتدای حضور رادو در ایران، رقم قراردادش را ۵۰۰ هزار دلار عنوان کردند اما این عدد از سوی احمد جمشیدی، سخنگوی ذوب آهن رد شد. اگرچه جمشیدی مبلغ دقیق ۵۰۰ هزار دلاری را تأیید نکرد، اما گفت که رقم قرارداد سرمربی مونته‌نگرویی با آپشن‌هایی که باشگاه برای او در نظر گرفته‌اند، برای یک فصل و نیم چیزی در حدود ۵۰۰ هزار دلار خواهد شد.

رادولوویچ که نیم فصل دوم را به عنوان تنها سرمربی خارجی لیگ برتر استارت زد، نتایج خوبی گرفت تا ذهن کسی به سمت و سوی خرج گزاف ذوب آهن و واکاوی آن نرود. شرایط خوب سبزپوشان با رادولوویچ ادامه داشت تا سر و کله ویروس کرونا پیدا شد و این سرمربی از ذوب آهن مرخصی گرفته و به مونته نگرو بازگشت.

با این حال ترس از کرونا همچنان رادولوویچ را در کشورش نگه داشته و او دیگر، حاضر به بازگشت به اصفهان نیست. البته مسئولان ذوب آهن با هوشیاری برای قبول کردن درخواست مرخصی سرمربی مونته‌نگرویی خود، از او تعهد بازگشت گرفته‌اند، اما اکنون رادو مدعی است که این تعهد با اعمال فشار از او گرفته شده، هر چند بعید است این ادعا در مراجع حقوقی چندان به کار این سرمربی بیاید.

در شرایطی که سرمربی ذوب آهن دیگر حاضر به ادامه کارش با تیم اصفهانی نیست، نگرانی بزرگی در خصوص قرارداد او پیش آمده است. پیش از این بسیاری از رسانه‌ها گفته بودند رادولوویچ برای نشستن بر نیمکت ذوب آهن در ۴ مسابقه، ۱۵۰ هزار دلار از این باشگاه دریافتی داشته است. اما مسئولان کارخانه و باشگاه ذوب آهن این ادعا را نپذیرفتند و مبلغ پرداختی به رادو را کمتر از این عدد عنوان کردند. حالا اسنادی در اختیار ایمنا قرار گرفته است که به بسیاری از ابهام‌ها درباره این قرارداد پاسخ می‌دهد.

مبلغ قرارداد رادولوویچ چقدر است؟

قرارداد سرمربی ذوب آهن ۲۴ دی ماه سال گذشته به امضا جواد محمدی، مدیرعامل و یک عضو هیئت مدیره ذوب آهن و همچنین رادولوویچ و ایجنتش رسیده است، مبلغ خالص برای حضور این سرمربی در نیم فصل جاری و فصل آینده، ۳۵۰ هزار دلار است که با احتساب شرایط فعلی و دلار ۱۷ هزارتومانی، حدود ۶ میلیارد تومان می‌شود.

آپشن‌های قرارداد رادو؛ ۵۹۶ میلیون تومان ناقابل برای کسب سهمیه آسیا در هر فصل!

نکته قابل توجه دیگر در قرارداد مرد مونته‌نگرویی با ذوب آهن، آپشن‌ها چرب و نرمی است که توسط باشگاه سبزپوش اصفهانی برای او در نظر گرفته شده است. بر اساس ماده ۲ این قرارداد ۲۰ درصد مبلغ قرارداد یعنی ۷۰ هزار دلار پاداش برای قهرمانی در لیگ برای هر فصل در نظر گرفته شده است. همچنین ۱۰ درصد مبلغ قرارداد یعنی ۳۵ هزار دلار، برای کسب سهمیه آسیا که همواره افتخاری دست یافتنی برای ذوب آهن بوده و ۱۲ درصد مبلغ قرارداد یعنی ۴۲ هزار دلار، در صورت قهرمانی در جام حذفی باید به رادولوویچ پرداخت می شده است.

علاوه بر این آپشن‌ها دیگری نیز در قرارداد ذکر شده که رادولوویچ می‌توانسته با کسب نتیجه در هر بازی، آن‌ها را از باشگاه دریافت کند. به این ترتیب برای پیروزی در دیدار خارج از خانه ۲۵۰۰ دلار، کسب تساوی در بیرون از خانه ۱۰۰۰ دلار و همین میزان برای برد خانگی به عنوان پاداش برای سرمربی مونته‌نگرویی در نظر گرفته شده است.

چگونگی پرداخت مبالغ قرارداد

در ماده سوم این قرارداد تعیین شده که ۳۰ درصد از کل مبلغ یعنی ۱۰۵ هزار دلار در ۲۵ دی ماه که تنها یک روز پس از آغاز مدت زمان قانونی قرارداد رادولوویچ با ذوب آهن است، به او پرداخت شود.

۷۰ درصد باقی مانده نیز به صورت ۱۵ قسط ۱۶ هزار و ۳۰۰ دلاری در آخرین روز هر ماه شمسی از دی ماه به حساب رادولوویچ واریز می‌شده است. البته در آخرین قسط ماهیانه او در فروردین ماه سال آینده، مبلغ پرداختی ۵۰۰ دلار بیشتر و ۱۶ هزار و ۸۰۰ دلار تعیین شده است. گفتنی است طبق بند هفتم ماده ۸ قراداد رادولوویچ با ذوب آهن، این باشگاه اصفهانی موظف بوده تا تمام مبالغ را به صورت نقدی در تاریخ مقرر به سرمربی خود بدهد.

رادولوویچ تاکنون چه میزان از ذوب آهن دریافتی داشته است؟

اگر فرض کنیم که ذوب آهن به تعهدات مالی خود با رادولوویچ کاملاً پایبند بوده و تمام آنچه در قرارداد مشخص شده را در تاریخ تعیین شده به حساب سرمربی خود پرداخت کرده باشد، می‌توان با حسابی سرانگشتی به میزان دریافتی رادولوویچ در مدت کوتاه حضورش در ذوب آهن پی برد.

رادولوویچ ۱۰۵ هزار دلار را به صورت پیش پرداخت و احتمالاً ۵ قسط ۱۶ هزار و ۳۰۰ دلاری ماهیانه خود را از دی ماه تا اردیبهشت از ذوب آهن دریافت کرده است. شنبه – ۳۱ خرداد ماه – تاریخ یکی از قسط این سرمربی است اما بعید است ذوبی‌ها این مبلغ را به حساب رادولوویچ واریز کرده باشند.

علاوه بر این‌ها باید پاداش برد ذوب آهن مقابل صنعت نفت آبادان در خانه که برابر با ۱۰۰۰ دلار است را به این هزینه‌ها اضافه کرد که در مجموع به نظر می‌رسد میزان دریافتی رادولوویچ از باشگاه ذوب آهن تاکنون، ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ دلار معادل چیزی در حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده باشد. احتمالاً سرمربی مونته‌نگرویی ذوب آهن که ۴ مسابقه بر نیمکت این تیم نشست، برای هر دقیقه بازی حدود ۹ میلیون تومان دریافتی داشته است! این طور نیز می‌توان محاسبه کرد که رادولوویچ بابت ۶۹ روزی در اصفهان بوده، روزانه دستمزدی حدود ۴۶ میلیون تومان دریافت کرده است.

البته در ماده ۹ این قرارداد جریمه‌ای برای عدم حضور سرمربی در تمرینات در نظر گرفته شده و میزان آن، دو برابر مبلغ در نظر گرفته برای هر جلسه تمرینی است. مبلغ هر جلسه تمرینی نیز به این شکل تعیین می‌شود که کل حق الزحمه در سال بر تعداد جلسات تمرینی تقسیم و پرداختی هر جلسه مشخص می‌شود. اگر چه این جریمه کمی از هزینه‌ها را برای ذوبی‌ها کاهش می‌دهد اما باز هم خسارت مالی باشگاه از قرارداد با این سرمربی سنگین است. حالا باید دید آیا مسئولان ذوب آهن می‌توانند مبالغ مازاد واریزی را به حساب باشگاه برگردانند یا خیر؟

۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برای دستیار خارجی رادولوویچ

میلیچ چرچیچ، دستیار خارجی رادولوویچ در ذوب آهن نیز هزینه قابل توجه دیگری برای باشگاه اصفهانی تراشیده است. طبق اسنادی که ایمنا در اختیار دارد، او ۷۸ هزار دلار معادل حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان با ذوبی‌ها قرارداد بسته است. حقوق چرچیچ نیز از بهمن ماه سال گذشته باید به حساب او واریز می‌شده که اگر باشگاه به تعهدات خود پایند بوده باشد تا کنون دریافتی او ۱۸ هزار دلار در حدود ۳۰۶ میلیون تومان است.

ماده پر ابهام فسخ قرارداد

یکی از نکات ابهام برانگیز قرارداد رادولوویچ با ذوب آهن، مشخص نشدن دقیق میزان جریمه و خسارت دو طرف در فسخ یک طرفه است. در ماده ۵ قرارداد، به روش‌ها مختلف پایان قرارداد اشاره شده که در هیچکدام از آن‌ها فسخ از سوی سرمربی و میزان جریمه نیامده است.

طبق این ماده در صورت پایان مدت قرارداد، توافق طرفین، بیش از ۵ جلسه محرومیت انضباطی سرمربی و سقوط تیم به دسته پایین‌تر همکاری ذوبی‌ها با رادولوویچ پایان می‌پذیرد. از صحبت‌ها اخیر رادو می‌توان دریافت که او به دنبال توافق با باشگاه اصفهانی است اما با توجه به آخرین مصاحبه جواد محمدی با یکی از رسانه‌ها، ذوبی‌ها که پایان این چنینی با سرمربی به ضررشان تمام می‌شود، به هیچ وجه زیر بار آن نمی‌روند و می‌خواهند خود رادولوویچ به طور رسمی قرارداد را فسخ کند.

آیا گرفتن تعهدنامه از رادولوویچ در هنگام خروج از ایران قانونی است؟

برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به بند اول ماده ۹ این قرارداد بیاندازیم. همان طور که مشخص است، به صراحت ذکر شده که رادولوویچ برای ترک ایران باید توافق باشگاه را حاصل می‌کرده است. در نتیجه ادعای این سرمربی مبنی بر اینکه تعهدنامه بازگشت تحت فشار از او گرفته شده، چندان اعتباری ندارد و به نظر می‌رسد این تعهد نامه می‌تواند برگ برنده ذوب آهن در مراجع حقوقی بین‌المللی باشد.

کد خبر 429452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.