نماینده روسیه در آژانس بر مخالفت روسیه با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر موضع کشور خود در مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، میخاییل اولیانوف روز جمعه در توییت جدیدی نوشت: چرا روسیه مخالف هرگونه تمدید تسلیحاتی ایران و تهدید آمریکا به استفاده از مکانیسم ماشه است.

وی افزود: پاسخ به این پرسش را در نامه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که به عنوان سند در شورای امنیت منتشر شده است، می‌توان یافت.

با نزدیک شدن به پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر که یکی از ثمرات برجام با فاصله ۵ ساله از آغاز اجرای آن است، آمریکا اگرچه از توافق هسته­‌ای خارج شده اما در تلاش است با ارائه طرحی نشان دهد همچنان می­‌تواند در روند اجرای برجام و قطعنامه مربوط به آن در شورای امنیت فعال ظاهر شود و تاثیرگذار باشد و اخیرا نیز مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خبر داد که در همین راستا با دبیرکل سازمان ملل گفت‌­وگو کرده­ است؛ موضعی که ایران و برخی اعضای دیگر برجام آن را برنمی‌تابند.

اولیانوف در توییت دیگری نوشت: ما می خواهیم یک بار دیگر بر لزوم حل فوری مسائل بین ایران و دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کنیم. 

وی دیروز در توییت جدید نوشت: ما نگران هستیم که بیش از یک سال است که شورای حکام به مسائلی می پردازد که دور از ریسک های انتشار سلاح های هسته ای است. 

نماینده روسیه در آژانس تصریح کرد: موضوع تحقیقات دیرینه مطرح است که ازنظر نظارت بر وضع کنونی برنامه هسته‌ای در درجه سوم اهمیت قرار دارد. 

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تکرار ادعای وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران، خواستار تصویب قطعنامه ضد ایرانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس شد.

جکی والکات روز پنجشنبه با ایراد سخنانی مدعی شد، اینک بیش از یک سال از زمانی می‌گذرد که آژانس برای نخستین‌بار خواستار شفاف‌سازی ایران درباره احتمال وجود مواد اتمی اعلام نشده در سه مکان شده و در چهار ماه گذشته امکان دسترسی به دو مکان را سلب کرده است.

وی ادعا کرد: آژانس به طور خستگی ناپذیر خواستار همکاری ایران شده اما ایران سد راه تحقیقات در این زمینه شده است. دبیرخانه همه تلاش‌های ممکن را حتی در این دوره چالش برانگیز به‌کار بسته، تا ایران تصمیم درستی را اتخاذ کند اما ایران همکاری نکرده است.

سفیر آمریکا در ادامه ادعاها و فرافکنی خود، با بیان اینکه دولت ایران برخلاف تعهداتش در چارچوب پروتکل الحاقی عمل کرده، از قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس حمایت کرد و آن را سندی متعادل و منصفانه در برابر آنچه او اقدامات نگران کننده ایران خواند.

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان برجام هستند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به شورای حکام آژانس آماده کرده‌اند و در آن خواهان «همکاری کامل» ایران با آژانس شده‌اند.

منبع: ایرنا

کد خبر 429441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.