۸۰ درصد مرزهای تجاری فعال کشور باز است

سپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال گذشته با وجود تحریم‌های بی سابقه آمریکا علیه ایران، موفق به ثبت رکورد صادرات ۱۳۵ میلیون تن محصول به خارج از کشور شدیم که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین مدرس خیابانی شامگاه امروز پنج‌شنبه_ ۲۹ خرداد_ در جمع نمایندگان و فعالان اقتصادی استان اصفهان اظهار کرد: اگرچه کشور در شرایط کنونی با مشکلات مختلفی رو به رو است اما در سال گذشته با وجود تحریم‌های بی سابقه آمریکا علیه ایران، موفق به ثبت رکورد صادرات ۱۳۵ میلیون تن محصول به خارج از کشور شدیم که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است؛ همچنین ارزش این صادرات بیش از دو میلیارد دلار بوده و به ۱۰۰ کشور جهان صادر شده است.

وی افزود: ایران در مقابل این میزان صادرات، حدود ۴۴ میلیارد واردات داشته و بدین ترتیب نیاز کشور تأمین شد؛ باید توجه داشت که دلارهای نفتی دیگر از چرخه اقتصادی کشور حذف شده و باید اقتصاد بدون نفت را تجربه کرد.

سرپرست وزارت صمت خاطرنشان کرد: امروزه مجموعه اقتصاد جهان تحت تأثیر کرونا آسیب جدی دیده، اقتصاد جهانی حدود پنج درصد کوچک‌تر شده و تجارت جهانی ۱۳ تا ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است. با این حال شرایط کنونی اقتصاد کشور بیشتر تحت تأثیر تحریم‌های موجود است تا شیوع کرونا.

مدرس خیابانی گفت: در سفر یک روزه من به اصفهان، یک هزار میلیارد تومان طرح افتتاح و پروژه‌های جدید با ارزش هفت هزار میلیارد تومان کلنگ زنی شد. همچنین به ازای بیش از هشت هزار واحد صنعتی موجود در استان اصفهان، بیش از چهار هزار و ۶۰۰ طرح در حال اجرا است که بیش از ۱۶۰۰ طرح، پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارد.

وی اضافه کرد: در سال جهش تولید ۱۴۴ درصد تولید لباس شویی افزایش یافته، ۵۰ درصد تولید تلویزیون رشد داشته و پنج الی هفت درصد تولید موارد پتروشیمی و فولاد افزایش داشته است.

۸۰ درصد از مرزهای تجاری فعال کشور باز است

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد از مرزهای تجاری فعال کشور باز و روند تجارت از این مرزها در حال جریان است. باید توجه داشت که در حال حاضر تولید محوری ترین مسئله کشور بوده و برای تحقق رونق تولید، وجود مواد اولیه ضروری است. برای تأمین مواد اولیه به میزان کافی نیز وجود ارز کافی لازم است به همین جهت کمیته تهاتر ارزی به منظور استفاده صادرکنندگان از ارز حاصل از صادرات به منظور تأمین مواد اولیه در این وزارتخانه تشکیل شد.

مدرس خیابانی اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور به دلیل رکود موجود، امکان جذب همه تولیدات کشور در داخل وجود نداشته و بنابراین توجه به صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: از سوی دیگر حمایت از محصولات ساخت داخل نیز اهمیت بالایی دارد. به همین منظور در دو ماه گذشته ردیف تعرفه بیش از ۶۰۰ محصول بسته شده اما برای تقویت محصولات تولید داخل وجود فناوری به روز اجباری است. در همین راستا مانع از صادرات مواد اولیه خواهیم شد مشروط بر اینکه توان فرآوری این موارد در کشور وجود داشته باشد در غیر این صورت نمی‌توان کشور را از درآمد ارزی حاصل از صادرات این مواد محروم کرد.

هدف‌گذاری صادرات ۱۰ میلیارد دلاری در صنعت فولاد

سرپرست وزارت صمت گفت: در سال گذشته ۵۷ میلیون تن صادرات محصولات زنجیره فولاد انجام شده است که حدود ۹ میلیارد دلار ارزآوری داشته است؛ در سال جاری برای صادرات ۱۰ میلیارد دلاری برنامه ریزی شده است. زنجیره فولاد و مواد معدنی نزدیک ترین حوزه به نفت بوده و به راحتی می‌تواند جایگزین این حوزه شود.

مدرس خیابانی درباره صنعت فولاد و ظرفیت بالای این صنعت در اقتصاد کشور تصریح کرد: سیاست ما در حوزه فولاد در یک جمله خلاصه می‌شود؛ توزیع منافع صادرات زنجیره فولاد به همه زنجیره. در همین راستا مقرر شده است افرادی که فولاد را در داخل خریداری کرده و در کشور قصد توزیع دارند برای قیمت گذاری از شیوه حاصل ضرب قیمت جهانی در دلار نیما و شرکت‌هایی که قصد توزیع در خارج از کشور را دارند با فرمول حاصل ضرب قیمت جهانی در نرخ دلار سامانه سنا اقدام کنند.

وی افزود: باید توجه داشت چون صادرات ارزش پیدا کرده، هر حلقه در تلاش است تا منافع این صادرات را به انحصار خود درآورد. از طرفی، شاخص‌های کلان اقتصادی افزایش پیدا کرده است، در چنین شرایطی اگر بخواهیم از قیمت گذاری دستوری استفاده کنیم به توقف تولید دامن زده‌ایم. هرچه اثرات شاخص‌های کلان اقتصادی به صورت منطقی قابل اجرا بر قیمت باشد، پذیرفته می‌شود در غیر این صورت باید با افزایش قیمت افسارگسیخته و خارج از منطق محصولات به جد برخورد شود.

کد خبر 429394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.