کاربردی‌ترین شهر جهان موفق در مبارزه با کرونا

کووید -۱۹ با ایجاد بحران در سلامت، جامعه و اقتصاد محکی برای چگونگی طراحی شهرها به شمار می‌رود. تأثیر آن بر هر شهر میزان عملکرد مثبت یا منفی طراحی شهری، به خصوص در دوران بحران را به تصویر می‌کشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گسترش ویروس کرونا طراحی شهری را به طور شگفت‌انگیزی به چالش کشیده و نواقص آن را به همگان ثابت کرده است. اقدامات اعمال شده برای مهار انتشار کووید -۱۹ به علت ساختار اقتصادی شهرها تأثیرات زیادی بر آن‌ها به جای گذاشته است و میزان آمادگی هر یک برای مقابله با این بحران، به خصوص در بخش خدمات درمانی و سیستم‌های ارائه خدمات، را آشکار کرده است و نشان داده است که سلامت جسمی شهروندان تا چه حد برای مقامات رسمی و برنامه‌ریزان شهری مهم است.

در وضعیت عادی جهان، طراحان شهری ممکن است در ایجاد شهرهایی زیست‌پذیر، رقابت‌پذیر و پایدار به رقابت با یکدیگر بپردازند اما در زمان وقوع یک بحران نظیر کووید -۱۹، مقامات رسمی در هر شهر باید امنیت و سلامت شهروندان را بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار دهد.

یک شهر کاربردی شهری است که در آن خدمات عمومی با کیفیت بالا و به طور یکسان، به خصوص در دوران وقوع یک بحران مانند ویروس کرونا، در اختیار مردم فقیرنشین و غنی‌نشین قرار می‌گیرد. مقامات رسمی در چنین شهری به طور شبانه‌روز در تلاشند فرصت‌های اقتصادی برای ساکنان و تجار ایجاد کنند و همه مردم را به طور برابر در فرآیندهای شهرسازی سهیم سازند.

هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند، یکی از بهترین نمونه‌های شهر کاربردی در جهان است که کمی بیش از یک چهارم جمعیت کشور را در بر گرفته است و تقریباً ۴۰ درصد از تولید ناخالص آن را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۷، هلسینکی به عنوان کاربردی‌ترین شهر جهان معرفی شد چرا که ساکنان، تجار و بازدیدکنندگان بهترین شرایط زندگی را در آن تجربه می‌کردند. زیست‌پذیری در پایتخت فنلاند به واسطه تاکید دولت آن بر ایجاد فرصت‌های برابر، برای زندگی، کار، بازی و فضاهای امن شهری امکان‌پذیر شده است. آموزش سنگ‌بنای زیست‌پذیری در هلسینکی به شمار می‌رود؛ این شهر نه تنها به داشتن بهترین مدارس در دنیا شهرت دارد، بلکه بدترین مراکز آموزشی در این شهر نیز از کیفیت بالاتری نسبت به سایر نقاط جهان برخوردار است و این یعنی بین مدارس مناطق غنی‌نشین و فقیرنشین تفاوت چندانی وجود ندارد.

رویکرد کاربردی شهر هلسینکی بر سه اصل مهم تکیه می‌کند که این اصول برای مبارزه با بحران کرونا نیز بسیار مؤثر عمل کرده است. اول اینکه، پایتخت فنلاند شهری هوشمند است که در آن تکنولوژی و نوآوری دیجیتالی پایه و اساس ارائه خدمات عمومی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، هلسینکی شهری فراگیر است که در آن مشارکت اجتماعی در سیاست‌گذاری، طراحی و ارائه خدمات عمومی و همچنین تخصیص بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نهایت این که، پایتخت فنلاند شهری پایدار است که مقامات رسمی آن در نظر دارند تا سال ۲۰۳۵ میزان انتشار گاز کربن را به صفر برسانند و به طور همزمان امنیت انرژی را تقویت کنند، تحرک را در میان شهروندان افزایش دهند و کیفیت زندگی را به طور چشمگیری بهبود بخشند.

بخش اعظمی از اقتصاد هلسینکی مبتنی بر خدمات و اقتصاد خلاقی است که بر پایه تعاملات و انتقال دانش بین مردم ایجاد شده است. بنابراین، ویروس کرونا جنبه‌های مختلف شهر را مورد آزمایش قرار می‌دهد؛ صنایع خلاق، هنرها، سفر، همایش‌ها، رویدادها و استارت‌آپ‌ها شدیداً اثرات ویروس کرونا را احساس می‌کند. علاوه بر این، ناتوانی مردم برای ایجاد ارتباط با سایرین در فضاهای شهری از یک سو و لغو رویدادهای و همایش‌های مختلف از سوی دیگر اثرات مخربی بر روان شهروندان هلسینکی به جای گذاشته است.

اگرچه مقامات رسمی هلسینکی نیز مانند سایر شهرهای جهان قادر به پیشگیری از وقوع بحران کرونا نبوده‌اند، با این حال از طریق رویکرد کاربردی شهر توانسته‌اند این بحران را با موفقیت مدیریت کنند. دولت فنلاند، مدیریت روز به روز بحران کرونا را به طور جداگانه به مقامات رسمی هر شهر واگذار کرده است که در این راستا، مسئولان اهل هلسینکی بسیار موفق عمل کرده و تجربیات خود را با سایر شهرها به اشتراک گذاشته است.

دولت هلسینکی مدارس سراسر شهر را تعطیل کرده اما حضور کارکنان را در مرکز آموزشی اجباری دانسته است تا این افراد از طریق تکنولوژی دیجیتالی به آموزش دانش‌آموزان بپردازند. از سوی دیگر، افراد آسیب‌پذیر جامعه، به خصوص سالمندان، از توجه ویژه‌ای در پایتخت فنلاند بهره‌مند شده‌اند و تمام افراد بالای ۷۰ سال، خدمات درمانی شخصی دریافت می‌کنند.

شهردار هلسینکی صنایع خلاق را به طور ویژه‌ای مورد حمایت خود قرار داده است و به عنوان مثال، بسیاری از مکان‌های عمومی شهر را به صورت غرفه‌هایی رایگان به مدت سه ماه در اختیار کارآفرینان قرار داده است تا این افراد با استفاده از تخصص خود به رونق اقتصادی شهر در این روزهای بحرانی کمک کنند.

این مثال‌ها تنها بخش کوچکی از اقدامات مقامات رسمی پایتخت فنلاند برای مهار ویروس کرونا است؛ این افراد هر روز بر تلاش‌های خود برای رسیدن به "عدد صفر" در تعداد مبتلایان به ویروس کرونا می‌افزایند و هر روز با موفقیت‌های زیادی روبرو می‌شوند.

کد خبر 429330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.