کارمندان شهرداری در مقابل حسابرسی مقاومت می‌کنند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اردبیل گفت: یکی از مشکلات اساسی در زمینه حسابرسی شهرداری‌ها، نبود آموزش‌های لازم به کارکنان شهرداری است که حسابرسی را با بازرسی اشتباه می‌گیرند.

زهرا قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص گزارش حسابرسی از سال ۹۶ شهرداری اردبیل، اظهار کرد: پیش نویس حسابرسی سال ۹۶ شهرداری برای بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر دو مرتبه به این کمیسیون ارجاع داده شد.

وی افزود: نوشتن حقوق و دستمزدها به طور متمرکز اگرچه شاید مزایایی دارد اما ایراد عمده حسابرسی‌های سال ۹۶ بود که در بررسی‌های شورا به آن اشاره شد زیرا این ارقام در دفاتر مناطق و سازمان‌ها ثبت نشده و باعث شده بود خیلی از حسابرسی‌ها مردود شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اردبیل با بیان اینکه عمده ایرادات وارده شکلی بوده و مشکل خاصی در حسابرسی شهرداری وجود ندارد، تصریح کرد: ایرادات در این زمینه رفع شد و عملکرد تمامی سازمان‌ها مشروط به اینکه مشکلات و نواقصی که وجود دارد را حل کنند، از طرف شورای شهر قابل قبول بود؛ در این خصوص سازمان عمران مردود شد اما ایرادات به این سازمان نیز در شکل حسابرسی‌ها بود و تخلف مالی اتفاق نیفتاده بود.

وی ادامه داد: در دو جلسه صحن علنی شورای شهر ۲۸ بند مؤسسه حسابرسی با حساسیت بیشتر بررسی شد و ۱۴ بند آن مورد توجه و تاکید قرار گرفت و به قسمت حسابداری پیوست شد تا ایرادات شکلی حسابرسی شهرداری مرکزی، سازمان‌ها و مناطق در سال‌های بعد اصلاح شود.

قدیمی اضافه کرد: تمامی ارتباطات برای انجام حسابرسی سال ۹۷ و ۹۸ به صورت کتبی خواهد بود و تاکنون شهرداری همکاری خوبی با مؤسسه مجری حسابرسی داشته و اطلاعات موردنیاز کتباً در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی به تاکید شورای شهر مبنی بر اینکه حسابرسان باید در مرکز مستقر شوند اشاره کرد و افزود: پیشتر کم کاری مؤسسه حسابرسی خیلی مشهود و مستقر نشدن آنها باعث گله‌مندی شورای شهر بود؛ حسابرسان مؤسسه مذکور گاهی که درخواست مدارک می‌کردند با کوچک‌ترین تأخیر، می‌گفتند وقت پروازشان رسیده و کار را رها می‌کردند در حالی که وظیفه داشتند چند ماه در مرکز مستقر شوند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اردبیل با بیان اینکه ایرادات اینچنینی در حسابرسی سال‌های بعدی حل می‌شود، خاطرنشان کرد: مؤسسه حسابرسی که برای سال ۹۷ و ۹۸ انتخاب شده، حرفه‌ای عمل کرده و یک رونوشت از حسابرسی‌های خود را به شورای شهر می‌فرستد؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز به عنوان ناظر شورا بر کارهای مؤسسه حسابرسی و شهرداری نظارت دارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در زمینه حسابرسی شهرداری‌ها، نبود آموزش‌های لازم به کارکنان شهرداری است که حسابرسی را با بازرسی اشتباه می‌گیرند و این باعث می‌شود محتاطانه عمل کرده و در مقابل مؤسسات حسابرسی مقاومت کنند.

قدیمی اظهار کرد: حسابرس بازرس نیست بلکه نظر می‌دهد که آیا دفاتر و حسابرسی‌ها طبق استانداردهای حسابرسی است یا خیر؛ آنها برای مچ‌گیری و ایراد گرفتن به شهرداری نمی‌آیند که در آینده برای کارمندان مشکل ایجاد شود.

وی تصریح کرد: شهردار اردبیل برای آموزش و توجیه کارمندان حسابداری به شورای شهر قول مساعد داده است.

کد خبر 429275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.