روند امدادرسانی باید محله محور باشد

استاد تمام دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهران گفت: محلات در زمان وقوع زلزله باید به صورت مستقل عمل کنند تا در صورت ایجاد بحران به بهترین شکل ممکن جوابگو باشند.

سید بهشید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد خسارت در زمان وقوع زلزله شهر میزان تراکم در شهر باید کم باشد و تعداد معابر زیادی داشته باشد، به علاوه اندازه پلاک‌های ساختمانی موجود در شهر نیز باید کوچک باشد تا دسترسی افراد ساکن در این پلاک‌ها به خیابان آسان‌تر انجام شود.

وی افزود: بسیار مهم است که شبکه راه‌های شهر در برابر زلزله مقاوم و عریض باشد و پل‌های آسیب پذیر موجود در شهر شناسایی و مسیرهای ذخیره در کنار آنها طراحی شود، وجود این مسیرهای ذخیره موجب شده تا چنانچه پلی بر اثر زلزله در محوری تخریب شد از سایر محورهای ذخیره برای امدادرسانی استفاده شود.

نحوه اطلاع رسانی در شهر بعد از وقوع زمین لرزه اهمیت دارد

این کارشناس معماری و شهرسازی ادامه داد: نقشه‌ای نیز باید برای بعد از وقوع زلزله در نظر داشت تا بتوان وضعیت خیابان‌ها را رصد و در صورت نیاز برخی خیابان‌ها را یک‌طرفه کرد، اطلاعات مربوط به شرایط شهر بعد از زمین لرزه و نقاط امن شهر نیز باید از طریق موج‌های رادیویی که از قبل اعلام شده، به اطلاع عموم برسد.

حسینی با بیان اینکه فراهم آوردن امکانات لازم برای تخلیه و ورود نیروهای امدادی باید پیش بینی شود، خاطرنشان کرد: نسبت عرض محور به ارتفاع ساختمان‌ها باید زیاد باشد و ارتفاع نباید چندین برابر عرض باشد تا در صورت خراب شدن و ریزش آوار محورها بسته نشود، رعایت این نکته در محورها و معابر اصلی ضرورت بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: چنانچه تعداد فوتی‌ها در زمان وقوع زلزله دو میلیون نفر باشد، در صورت دسترسی پیدا نکردن به مجروحان زیر آوار، این تعداد به دو برابر یعنی چهار تا پنج میلیون افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس معماری و شهرسازی ادامه داد: استحکام‌بخشی ساختمان در برابر زلزله بسیار مهم است و در این راستا سازمان نظام مهندسی باید برای هرکدام از شهرهای کشور الگوی مشخص و خاصی برای ساختمان سازی و دسترسی معابر در نظر بگیرد.

امدادرسانی باید محله محور باشد

حسینی با اشاره به شرایط خاص کلانشهر تهران، تاکید کرد: برای مقابله با زلزله، تهران باید منطقه بندی شود و هر منطقه‌ای یک شهر معین داشته باشد، به علاوه هر منطقه نیز باید به نواحی و محلات تقسیم شود تا امدادرسانی به صورت محله محور انجام بگیرد.

وی اظهار کرد: محلات باید به صورت مستقل عمل کنند تا بتوانند در زمان وقوع بحران به بهترین شکل ممکن جوابگو باشند، افرادی که زنده مانده‌اند به افراد مجروح کمک کنند و پیش بینی اسکان موقت افراد محله، پیش بینی گورستانی کوچک در پارک محله برای دفن کشته شدگان و فروشگاه مواد غذایی و مرکز تدارکات انجام و توسط افراد همان محله مدیریت شود.

استاد معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهران گفت: آب تصفیه شده و شرایط اسکان روباز برای چند روز باید پیش بینی شده و برخی مکان‌ها مثل مدارس برای اسکان افراد آسیب پذیر تر تدارک دیده شود، همه این امکانات باید در سطح محلات در نظر گرفته شود و آنها باید خودگردان باشند زیرا میزان جمعیت در مناطق کلانشهر تهران بالاست و در برخی مناطق ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سکونت دارند.

کد خبر 429264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.