دیابت نوع دو در مردان چه علائمی دارد؟

دیابت نوع دو، بیماری مزمن است که در آن بدن قادر به سوزاندن یا ذخیره گلوکز نیست و گلوکز به جای تبدیل به انرژی به جریان خون بر می‌گردد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیابت نوع دو رایج‌ترین نوع دیابت است، به طوری که می‌توان گفت از میان ۱۳ میلیون مرد که به دیابت مبتلا هستند، تقریباً ۹۰ تا ۹۵ درصد آن‌ها از دیابت نوع دو رنج می‌برند. دیابت نوع دوم دیابت در نتیجه ناتوانی بدن در تولید انسولین کافی یا ناتوانی استفاده بهینه از انسولین تولید شده، ایجاد می‌ شود که به این حالت مقاومت به انسولین گفته می‌شود. این نوع دیابت اغلب در افراد بالای ۴۰ سال، افراد چاق و دارای سابقه خانوادگی بیماری دیابت اتفاق می‌افتد، اما به نظر می‌رسد که امروزه آمار ابتلای افراد جوان‌تر به این بیماری نیز به دلیل شیوه زندگی مدرن افزایش پیدا کرده است.

چه عواملی باعث بروز دیابت نوع دو می‌شود؟

فاکتورهای مختلفی مانند اضافه وزن، بی‌تحرکی، نداشتن فعالیت بدنی و اختلالاتی که با ناتوانی بدن در استفاده از گلوکز همراه است، از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو محسوب می‌شود. علاوه بر این، داشتن سن بالای ۴۵ سال، HDL پایین، تری گلیسیرید بالا و فشار خون بالا، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد. تحقیقات برای مشخص شدن دلایل ابتلا به این بیماری همچنان ادامه دارد.

علائم بیماری دیابت نوع دو چیست؟

علائم بیماری دیابت نوع دو معمولاً به تدریج خود را نشان می‌دهد؛ احتمال اینکه فردی سال‌ها بدون اینکه بداند به دیابت نوع دو مبتلا باشد، وجود دارد. از علائم این بیماری می‌توان به افزایش تشنگی، تکرر ادرار، افزایش اشتها، خشکی دهان، حالت تهوع و استفراغ، خستگی، ضعف، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا، زخم‌هایی که دیر درمان می‌شوند و تاری دید اشاره کرد.

دیابت نوع دو چه عوارضی دارد؟

هر چه این بیماری پیشرفت کند، بر سایر اندام‌های مهم بدن مانند قلب، رگ‌ها، اعصاب، چشم‌ها و کلیه فرد تأثیر بیشتری می‌گذارد. عوارض ابتلا به بیماری دیابت نوع دو شامل بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب اعصاب، آسیب کلیه‌ها، آسیب‌های چشمی، بیماری آلزایمر، مشکلات شنوایی و پوکی استخوان می‌شود. قند خون بالا می‌تواند به رگ‌هایی که وظیفه تغذیه رسانی به سیستم عصبی فرد را دارد، آسیب وارد کند؛ این نوع آسیب‌ها می‌تواند باعث بی‌حسی، سوزش و درد به خصوص در سر انگشتان دست و پا شود.

پیشگیری از ابتلای دیابت نوع دو

شیوه‌های سالم زندگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو را کاهش دهد. پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، افزایش تحرک، ورزش کردن و کاهش وزن، می‌تواند مانع بروز این بیماری شود. توصیه شده است افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند، غذاهای کم کالری و کم چربی مصرف کنند و میوه، سبزی و غلات کامل را در رژیم غذایی خود قرار دهند. در بعضی موارد مصرف داروهایی مانند متفورمین نیز می‌تواند به کنترل قند خون بالا کمک کند.

کد خبر 429150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.