همه ابعاد اجتماعی قتل رومینا اشرفی

همه ابعاد قتل رومینا اشرفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین نشست تخصصی بررسی مسائل اجتماعی ایران با موضوع تحلیل پدیده کودک آزاری، خشونت خانگی و قتل‌ها ناموسی با محوریت بررسی جامع قتل رومینا اشرفی با حضور فعالان مدنی و اجتماعی برگزار شد.

دید هیجانی رسانه به رومینا

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نباید قتل رومینا اشرفی به صورت سطحی دیده شود، اظهار کرد: همیشه در مواقعی که یک موج رسانه‌ای ایجاد می‌شود در جامعه یک میز محاکمه احساسی تشکیل می‌شود در حالی که باید به طور عمیق به این موضوع توجه کرد.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی عمیق در جامعه افزود: در موارد مشابه با قتل رومینا فرد خاطی طبق قانون محاکمه می‌شود در حالی که باید با حضور این افراد و بررسی رفتار آنها به چرایی ایجاد این آسیب پرداخت.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به دید هیجانی جامعه به قتل رومینا اشرفی تصریح کرد: در این موارد باید به بررسی قاتلان فرضی دیگر برای آینده و ارائه راهکار برای جلوگیری از اقدام آنها بپردازیم؛ اینجا جای خالی آموزش و پرورش در بحث آموزش دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقش تأثیرگذاری در پیشگیری از این اتفاق برای رومینا نداشته است، ادامه داد: با نگاه منطقی به قتل رومینا و موارد مشابه باید فشار را برای اصلاح قوانین اعمال کرد.

محمدی اضافه کرد: از دستگاه قضا درخواست داریم تا برای محاکمه پدر رومینا صبر کند تا با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر تصمیم آینده نگرانه‌ای را بگیرد.

رومینا مقتول فقر عاطفی بود

همچنین نوید مسائلی، رئیس سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان اظهار کرد: رومینا مقتول فقر عاطفی بود زیرا با خلأ احساسی در خانواده خود به شخص ثالثی روی آورد که خود را در سن بلوغ از نظر احساسی تأمین کند.

وی افزود: تنها ۳۵ درصد تخلفات و خشونت‌هایی خانگی گزارش می‌شود و از این بخش نیز فقط یک سوم آن پیگیری قانونی می‌شود که این موضوع نشان دهنده خلأ قانونی نیز هست.

رئیس انجمن سمن‌های جوانان استان اصفهان با بیان اینکه سمن‌ها راحت‌تر می‌توانند موارد کودک آزاری و خشونت خانگی را پیگیری کنند، ادامه داد: دغدغه‌مندی سمن‌ها می‌تواند موجب کمتر شدن این آسیب‌ها شود.

وی در خصوص دیگر دلایل قتل رومینا اشرفی با اشاره به لزوم ایجاد گفت‌وگو در خانواده‌ها گفت: بخشی از قتل رومینا به دلیل عدم گفت‌وگوی متقابل بین فرزند و والد است.

مسائلی تاکید کرد: باید در حاشیه‌های شهر فرهنگسراهایی با محوریت گفت‌وگو خانواده‌ها و فرزندان ایجاد شود.

پیگیری ۹ ساله برای تصویب قانون حمایت از کودکان

همچنین سمیه کریمی سرپرست معاونت پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به سختی‌های تصویب قانون حمایت از کودکان اظهار کرد: اولین بار این موضوع سال ۹۰ به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد و بعد از ۹ سال تلاش فعالان اجتماعی سر انجام این قانون در سال جاری به تصویب رسید.

وی در خصوص سیاست‌های بهزیستی برای جلوگیری از ایجاد اتفاقاتی مشابه با قتل رومینا اشرفی گفت: باید دید عمیق‌تری به این موضوعات داشته باشیم و خانواده‌ها نسبت به شناخت آسیب‌های اجتماعی در رفتارهای نوجوانان اقدام کنند.

سرپرست معاونت پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه آمار خشونت‌ها در استان اصفهان رو به افزایش است، تصریح کرد: همسر آزاری یک درصد و والد آزاری به میزان ۱۰ درصد در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته و فقط اقدام به خودکشی بوده با کاهش ۰٫۶ درصدی روبرو بوده است.

وی با اشاره به کاهش گزارش‌های فرزندآزاری در اصفهان افزود: بیشتر موارد فرزندآزاری به بهزیستی اطلاع داده نمی‌شود زیرا بیشتر خود والدین مرتکب این گونه آزارها می‌شوند.

کریمی با اشاره به لزوم اصلاحات و حمایت‌های قانونی از کودکان تصریح کرد: نتیجه این پیگیری‌ها قانون حمایت از کودکان است که به تازگی تصویب شد.

وی اضافه کرد: وقتی قانون گذاری در بسیاری از موارد دست ما را برای اقدام قانونی بسته است نمی‌توان اقدامات گسترده داشت.

سرپرست معاونت پیشگیری بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: معضلی که امروز جامعه با آن شاهد است سالمند آزاری و والد آزاری است.

قانون در خانواده بی‌معناست

همچنین مرتضی پدریان، جامعه شناس اظهار کرد: خانواده نخستین گروه اجتماعی است و در گروه اول حق و حقوق و تکلیف معنایی ندارد و وجود قوانین بین دو طرف موجب فاصله خواهد شد.

وی افزود: در گروه اول روابط نه بر اساس قانون بلکه باید بر پایه احساس باشد و وجود قانون باعث می‌شود هر شخص در خانواده در پی حق و حقوقی مشخص باشد.

این جامعه شناس با بیان اینکه خشونت ریشه در خشم دارد، ادامه داد: موارد روانشناسی، اجتماعی، اقتصادی، زیستی ژنتیکی، جامعه شناختی، جغرافیایی، سیاسی، حقوقی و جمعیتی از جمله موضوعاتی است که می‌تواند با ورود به آنها از بروز خشم جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه عواطف مثبت مانع بروز مشکلات اجتماعی خواهد شد، تصریح کرد: عشق باید در خانواده‌ها آموزش داده شود زیرا وجود خلأ احساسی در خانواده‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی همچون قتل رومینا شود.

پدریان با بیان اینکه آموزش مدیریت احساسات در آموزش و پرورش و خانواده وجود ندارد، اضافه کرد: باید با ایجاد جامعه شاد و آموزش کنترول و مدیریت احساسات مثبت و عدم ایجاد نفرت از بروز خشم جلوگیری کرد.

انتشار عکس‌های رومینا بانی بروز خشم

همچنین رضا اسماعیلی فعال حوزه جامعه شناسی با بیان اینکه دهه ۹۰ اوج بروز آسیب‌های اجتماعی بوده است، گفت: در آخرین سال این دهه همچنان شاهد افزایش بیش از پیش آسیب‌های اجتماعی هستیم.

وی با بیان اینکه ارتباط دختری ۱۳ ساله و پسری ۲۷ ساله جایی در جامعه ندارد، تصریح کرد: انتشار عکس‌های رومینا در فضای مجازی یک عامل تحریک کننده اصلی برای قتل رومینا توسط پدر او بوده است.

این جامعه شناس اضافه کرد: آموزش روابط اجتماعی در دوران بلوغ موضوعی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

وی در خصوص دیگر عوامل قتل رومینا اشرفی گفت: عدم بروز احساسات توسط خانواده، تفاوت مذهب و ورود پلیس از دیگر دلایل این قتل است.

اسماعیلی تاکید کرد: در این حوزه لزوم ایجاد یک پلیس مخصوص کودکان و ورود مددکاران اجتماعی به دادگاه این قشر می‌تواند از بروز مشکلات این چنین جلوگیری کند.

وی با اشاره به جایگاه اول اصفهان در همسرآزاری در کشور، ادامه داد: اصفهان در حوزه فرزند آزاری نیز رتبه پنجم کشور را داراست که این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 429140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.