شناسایی بیش از ۵۰ کانون بحرانی مستعد حریق در اصفهان

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از شناسایی بیش از ۵۰ نقطه بحرانی مستعد آتش سوزی در عرصه های مرتعی و جنگلی این استان خبر داد.

داریوش سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مخاطرات طبیعی مانند سیل، خشکسالی، آفات و بیماری‌های گیاهی و آتش سوزی مراتع و جنگل‌های استان اصفهان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: آتش سوزی از مهمترین خطرهایی است که در شرایط کنونی بلای جان عرصه‌های طبیعی شده است؛ افزایش نسبی دما و تراکم پوشش گیاهی از جمله عوامل طبیعی بالقوه ای است که بر اثر دخالت انسان به آتش سوزی در عرصه‌ها منجر می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: عامل انسانی در بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان نقش دارد که در برخی موارد بر اثر سهل انگاری و در مواردی نیز عمدی است.

وی با اشاره به وقوع ۶ فقره آتش سوزی در سطح مراتع و عرصه‌های جنگلی استان از ابتدای سال جاری تاکنون، خاطرنشان کرد: بیش از سه هکتار از مراتع در این مدت طعمه حریق شده است که بیشترین موارد آتش سوزی در شهرستان سمیرم بوده و عامل همه این آتش سوزی‌ها انسانی است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه بیش از ۵۰ نقطه بحرانی مستعد حریق با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و شاخص پوشش گیاهی در سطح این استان شناسایی شده است، گفت: این مناطق شامل اراضی، ذخیره گاه‌های جنگلی، مراتع درجه یک و تاغزارها است از این رو عوامل گشت و مراقبت شبانه روزی این مناطق را رصد می‌کنند تا هر گونه آتش سوزی در اولین فرصت ممکن کنترل شود.

وی گفت: بیش از ۷۰ تیم اطفا حریق در سطح استان توسط یگان حفاظت منابع طبیعی سازماندهی شده است؛ همچنین سازمان‌های امدادی، نظامی و دولتی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و گروه‌های مردمی برای پیشگیری و مهار حریق‌های احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی اعلام آمادگی کردند.

سعیدی با اشاره به ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع اشاره و خاطرنشان کرد: به استناد این ماده قانونی و همچنین ماده ۲۰ قانون هوای پاک، افرادی که به آتش زدن عرصه‌های منابع طبیعی اقدام می‌کنند طبق قانون مجازات اسلامی با آنها به شدت برخورد خواهد شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: باتوجه به اینکه اراضی جنگلی استان در زاگرس میانی قرار گرفته و صعب‌العبور است یکی از مشکلات ما برای کنترل و اطفا حریق‌های احتمالی، مسیر دشوار این عرصه‌ها است از این رو تأمین بالگرد برای مواقع اضطراری از نیازهای فوری است که در این زمینه سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور هماهنگی‌های لازم را با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام داده است.

طبق ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است در صورتی که در نتیجه بی مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود، مرتکب به حبس تادیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک نیز انباشتن پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزندان بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است؛ مفاد این ماده را به طرق مقتضی به اطلاع بهره‌برداران بخش کشاورزی، عشایری و منابع‌طبیعی برساند.

مجازات تعزیری درجه شش ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی بین شش ماه تا دو سال حبس و مبلغ ۲۰ تا ۸۰ میلیون ریال جریمه نقدی برای متخلف است.

در هشت ماه نخست سال ۹۸ دو فقره حریق در ۲.۵ هکتار از جنگل‌های غرب و جنوب و ۶۰ مورد آتش سوزی در مراتع استان اصفهان از جمله در شهرستان‌های فریدون شهر، فریدن، بویین میاندشت، چادگان، سمیرم، گلپایگان، خوانسار، تیران و کرون، لنجان، نطنز و کاشان اتفاق افتاد.
استان اصفهان با وسعت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار دارای ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی، یکصد هزار هکتار جنگل و سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان است.

کد خبر 429091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.