دولت فعلی نبود وضع ۱۰۰ برابر بدتر می‌شد!

آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و بررسی جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۲۷ خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کرونا در وضعیت قرمز ادامه دارد» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: در این‌ روزها شیب نموداری کرونا در حال افزایش است و این امر را می‌توان در آمار رسمی تعداد مبتلایان روانه به وضوح دید، مراجعه بیماران جدید در استان‌های تهران، خراسان رضوی و بوشهر به بیمارستان‌ها در حال افزایش است و کماکان استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند. بنا بر اعلام رسمی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از دوشنبه (۲۵ خرداد) تا سه شنبه (۲۶ خرداد) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دوهزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۴۲ مورد بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۸۹ هزار و ۸۷۶ نفر رسید. در همین مدت زمانی، ۱۱۳ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به هشت هزار و ۹۵۰ نفر رسید. تاکنون ۱۵۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۲۷۶۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. اکنون حدود چهار ماه از شیوع بیماری کرونا در کشورمان می‌گذرد، هرچند بلافاصله پس از شیوع این بیماری دولت با تشکیل ستاد ملی مقابله با این بیماری توانست به‌طور چشمگیری این بیماری را مدیریت و مهار کند و منحنی ابتلا به کرونا در کشور سیر نزولی به خود گرفت، اما به عقیده کارشناسان بازگشایی‌های هیجانی و ناگهانی یکی از دلایلی است که توانست منحنی ابتلاء به کرونا را با جهش مواجه کند، کما اینکه مردم طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و خطر شیوع کرونا را جدی نمی‌گیرند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار جدی ایران به آژانس» به بررسی جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت و نوشت: پس از انتشار آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در‫ مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در آن قید شده بود با وجود ادامه راستی آزمایی‌ها، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از میزان تعیین شده در توافق برجام عبور کرده است، روز گذشته جلسه شورای حکام آژانس با محوریت چند موضوع که مهمترین آنها موضوع ایران بود برگزار شد.‬‬

در این جلسه که برای نخستین ‫بار به علت شیوع ویروس کرونا به شکل مجازی برگزار شد، علاوه بر موضوع ایران، بحث‌هایی همچون همکاری‌های فنی، گزارش سالانه سال ۲۰۱۹ و اجرای پادمان‌های در‫ خصوص برنامه هسته‌ای کره‌شمالی نیز در دستور کار قرار داشت و میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پیامی توئیتری خبر داد که به علت مجازی بودن جلسه، هیچ گونه رأی‌گیری به صورت مجازی در کار نبوده و در ‫صورتی که تصمیمی به دلیل اتفاق نظر اعضا گرفته شود، رئیس جلسه ملزم به برگزاری یک جلسه حضوری خواهد بود. ‬‬‬

در همین راستا دیروز رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای با اشاره به فعالیت‌های آژانس در‫ مورد برنامه هسته‌ای ایران تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که ایران بیش از چهار ماه است که دسترسی بازرسان به دو محل را ایجاد نکرده و نزدیک به یک سال است که در ‫مورد سوالات آژانس در‫ خصوص مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی مشارکت نداشته است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتظار؛ رفع حصر» به بررسی نامه حزب اعتماد ملی به آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه در پی آسیب جسمانی پیش‌آمده برای دبیر کل حزب پرداخت و نوشت: با گذشت قریب به یک دهه اعمال مجازات حصر خانگی همواره تقاضای حداقلی آیت‌الله کروبی محاکمه علنی توسط دادگاه صلاحیت‌دار بوده‌ است سیمایی که شکسته شده، جسمی که تحلیل رفته و دستی که شکسته است. این توصیف آخرین تصویر منتشر شده از مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی پس از سه هزار و ۴۱۰ روز حصر خانگی است که چندی پیش محمدتقی کروبی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و همزمان از وخامت حال پدر و ممانعت نهادهای امنیتی از رسیدگی تمام و کمال به شرایط او سخن به میان آورد. انتشار این تصویر در روزهایی که یادآور اعتراضات به روند و نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ است سبب شد تا بار دیگر مطالبه رفع حصر، نه در رسانه‌های ارتباط جمعی، بلکه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود؛ مطالبه‌ای که با واکنش چهره‌ها و صاحب‌نفوذان جمهوری اسلامی نیز مواجه شد تا جایی که موسوی‌خوئینی‌ها که رفاقت او با کروبی سابقه دیرینه دارد، در نامه‌ای به او از خداوند درخواست رفع حصر و البته حل مشکلات و مسائل ایران را کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مصرف خصوصی در کف ۱۰ سال» نوشت: آخرین داده‌های بانک مرکزی از افول سطح تقاضای بخش خصوصی به کف ۱۰ ساله خبر می‌دهد. مطابق تازه‌ترین گزارش منتشرشده، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی در انتهای سال ۱۳۹۸ به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰، به ۲۵۰.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ سطحی که مقایسه آن با داده‌های پیشین نشان می‌دهد که مصرف کل خصوصی به سطحی کمتر از سال ۱۳۸۸ نزول کرده است. همچنین رشد سالانه مصرف خصوصی در سال گذشته معادل منفی ۷.۷ درصد گزارش شده که دست‌کم از سال ۱۳۸۴ به این سو، سابقه نداشته است. اگر بر اساس جمعیت و سرانه مصرف محاسبات انجام شود، سطح مصرف سرانه به کمتر از سطح سال ۱۳۸۴ می‌رسد. چنین افولی می‌تواند نشان‌دهنده افت سطح رفاه خانوارها باشد. جهش‌های ارزی دهه ۹۰ و نرخ تورم بالا، بر اثر تحریم‌های شدید تحمیل‌شده بر کشور، بیشترین اثر را بر ثبت چنین داده‌هایی در اقتصاد ایران داشته است. البته نمی‌توان از اثر کرونا هم چشم‌پوشی کرد؛ چراکه بیشترین افت مصرف خصوصی در فصل چهارم سال گذشته گزارش شده است. در کنار اینها، ردپای تحریم در مصرف بخش دولتی هم مشهود است. در سال گذشته از حجم هزینه‌های دولتی به میزان ۶ درصد کاسته شد تا تقاضای دولتی نیز در کف ۵ ساله قرار گیرد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردم از ما راضی‌اند/ ما نبودیم وضع ۱۰۰ برابر بدتر می‌شد!» به بررسی واکنش دولتمردان به انتقادها پرداخت و نوشت: سال پایانی عمر دولت تدبیر و امید است و دستان خالی و کارنامه‌ای ناموفق، دولتمردان را به تقلا برای دفاع از آنچه در طی ۷ سال گذشته بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آورده‌اند به تناقض‌گویی انداخته است.

آقای روحانی رئیس‌جمهور جلسه ستاد اقتصادی تشکیل می‌دهد و از عملکرد اقتصادی دولت دفاع می‌کند و در ادامه در واکنش به افسارگسیختگی بازار مسکن، خودرو و لوازم خانگی در مقام منتقد می‌نشیند و گرانی‌ها را غیر قابل قبول می‌خواند. جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح، از سخت شدن زندگی بر مردم می‌گوید و بعدازظهر همان روز مدعی می‌شود که رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد دولت بالا رفته است! و پاسخ نمی‌دهد که چگونه ممکن است زندگی مردم به‌خاطر عملکرد دولت سخت‌تر شده باشد و در عین حال رضایت مردم از عملکرد دولت بالا رفته باشد؟! اما شاید عجیب‌ترین نوع دفاع از عملکرد دولت بی‌کارنامه مربوط به ربیعی سخنگوی دولت باشد که روز گذشته در واکنش به انتقادهای برخی رسانه به عملکرد دولت گفته است که اگر این دولت نبود اوضاع «صد برابر» از این خراب‌تر می‌شد!

هر چند این گزاره آقای ربیعی کافی است تا بفهمیم که دستان دولتمردان تا چه اندازه خالی است که برای دفاع از عملکرد خود به بیان چنین اظهاراتی افتاده‌اند، اما صرفاً برای سنجش اعتبار اظهارات و همچنین آمار و ارقام ارائه شده از سوی دولتمردان و ادعاهای انتخاباتی آنان فضای کنونی کشور در صورت نبود این دولت را ترسیم می‌کنیم. بر اساس گفته‌های آقای ربیعی اگر دولت تدبیر و امید نبود ما اکنون به جای دلار ۱۸ هزار تومانی دلار یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی، به جای پراید ۷۰ میلیونی پراید هفت میلیاردی، به جای سکه هفت میلیونی سکه ۷۰۰ میلیونی، و به جای مسکن متری ۱۵ میلیونی مسکن متری یک و نیم میلیارد تومانی داشتیم! این در حالی است که در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۹۶ همین دولتمردان با تاکتیک فریب و ارعاب، مردم را از دلار پنج هزار تومانی، پراید ۵۰ میلیونی و سکه ۲ میلیون تومانی در صورت پیروزی رقبای آقای روحانی در انتخابات می‌ترساندند!

پرسش اصلی اینجاست که اگر این دولت کمترین توفیقی در وعده‌های انتخابات خود داشت و اندک عملکردی را در کارنامه هفت ساله خود می‌دید، چه نیازی داشت که به جای بیان آنها چنین ادعاهایی که با هیچ عقل و منطقی سازگاری ندارد را مطرح کند.

کد خبر 429006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.