فناوری‌ های دنیای مدرن از پهپاد تا ویدئو کنفرانس

فناوری‌هایی نظیر پهپاد، چاپ سه بعدی، واقعیت مجازی و ویدئو کنفرانس زندگی بشر را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زندگی بشر از نخستین روز پیدایش با تغییر و تحولاتی همراه بوده است. انسان همواره با اختراع و توسعه تکنولوژی‌های مختلف سعی کرده است زندگی خود را به بهترین شکل تغییر دهد. فناوری همه ابعاد زندگی انسان از ساده‌ترین امور روزمره تا پیچیده‌ترین سیستم‌های مدیریتی را تحت تأثیر قرار داده است. گاهی اوقات بعضی از تغییرات ایجاد شده توسط تکنولوژی آنقدر سریع رخ داده که بسیاری از ما حتی متوجه تأثیرات آن بر زندگی خود نشده‌ایم. در ادامه به بررسی بعضی از فناوری‌هایی که زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده است، می‌پردازیم:

پهپاد

واژه پهپاد مخفف "پرنده هدایت‌پذیر از دور" بوده که برای هواپیماهای بدون سرنشین تعریف شده است. امروزه پهپادها به موضوع داغ حوزه فناوری تبدیل شده‌اند، به گونه‌ای که شرکت‌های مختلف در حال کار کردن روی ارتقای آن‌ها هستند تا از این طریق کاربردهای پهپاد را در زندگی انسان‌ها افزایش دهند. با توجه به کاربردهای مفید این ابزارهای مهم تکنولوژی در رفع نیازهای مختلف بشر، روز به روز بر اهمیت این وسیله افزوده می‌شود. پهپادهای بدون سرنشین برای فیلمبرداری از بعضی صحنه‌های فیلم‌ها، انتقال بسته‌ها به نقاط صعب العبور و دور از دسترس، بررسی پروژه‌های ساختمانی و سمپاشی محصولات کشاورزی استفاده می‌شود.

چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی از فرآیندهای تولیدی مدرن محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر به انواع صنایع نفوذ کرده و کارایی‌های مختلفی را ارائه کرده است. امروزه استفاده از این فناوری در فرآیند تولید اجسام و محصولات به اوج خود رسیده است. از فناوری چاپ سه بعدی می‌توان برای تولید تجهیزات دندانپزشکی، عینک، مدل‌های معماری و ماکت‌ها، اعضای مصنوعی بدن، مدل‌ها و ماکت‌های سینمایی، طراحی داخلی، بازسازی فسیل‌ها در دیرینه شناسی، کپی کردن اجسام قدیمی در باستان‌شناسی و بازسازی مدارک جرم تخریب شده استفاده کرد.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی به معنای شبیه سازی محیط‌های مختلف با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری است؛ در واقعیت مجازی، کاربر به جای تعامل با واسطه‌های کاربری سنتی، به صورت مجازی درون محیط قرار می‌گیرد و به جای تماشای صفحه کامپیوتر، وارد دنیایی سه بعدی می‌شود. زمانی که کاربر هدست واقعیت مجازی را روی سر خود قرار می‌دهد، در مقابل چشمان خود محیطی را مشاهده می‌کند که بر اساس حرکات بدن او، تغییر می‌کند و ذهن انسان پس از مدتی می‌پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است. بعضی از این محیط‌ها به صورت گرافیک رایانه‌ای و سه بعدی هستند و بعضی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری ۳۶۰ درجه از محیط‌های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده‌اند.

ویدئو کنفرانس

ویدئو کنفرانس عبارت است از برقراری ارتباط همزمان و زنده صوتی و تصویری بین دو یا چند مکان مختلف، به طوری که گویی افراد در یک اتاق و دور یک میز نشسته و در حال گفتگو با یکدیگر هستند. با توجه به شیوع بیماری همه گیر کرونا، افراد زیادی مجبور شدند وظایف خود را به صورت دور کاری انجام دهند و جلسات کاری خود را نیز با استفاده فناوری ویدئو کنفرانس برگزار کنند. به همین دلیل این فناوری در چند ماه اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و با توجه به شرایط کنونی جوامع، جز فناوری‌های ضروری محسوب می‌شود.

کد خبر 428970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.