افزایش احتمال ابتلا به دیابت در مبتلایان کرونا

به صرفه نبودن مطب داری، کاردیوانکولوژی جهت کمک به بیماران سرطانی و کاهش عوارض قلبی آن‌ها، افزایش احتمال ابتلا به دیابت در مبتلایان کرونا و کاهش خطر سرطان روده با مصرف روزانه آسپیرین را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به هزینه‌های بالای بخش خصوصی و تعرفه‌های غیر واقعی، گفت: در هفته‌های گذشته هر روز سه درخواست تعطیلی مطب داشته‌ایم، این یعنی مطب داری به صرفه نیست.

محمد جهانگیری به موضوع اعتراض جامعه پزشکی به تعرفه‌های ابلاغی سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: برای اینکه واقعیت‌های تعرفه غیر واقعی آشکار و مشخص شود، مقایسه‌ای را بر اساس برگه‌های بیمه‌ای پزشکان انجام دادیم.

وی توضیح داد: بر اساس این مقایسه که مربوط به اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ با اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بود، تعداد برگه‌های بیمه پزشکان شمارش شده است که جواب‌های قابل قبولی استخراج شده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در حوزه مراجعه از بخش آزاد ۲۵ درصد کاهش داشتیم و در مراجعه با بیمه سلامت حدود ۴۰ درصد کاهش مراجعه داشته‌ایم و میانگین حدود ۳۰ درصد کاهش بار مراجعه بوده است.

کاردیوانکولوژی جهت کمک به بیماران سرطانی و کاهش عوارض قلبی آن‌ها

رئیس مرکز تحقیقاتی کاردیوانکولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، درگیری قلبی عروقی را یکی از علل مهم مرگ‌ومیر بیماران سرطانی دانست.

آذین علیزاده اصل به راه اندازی رشته جدید کاردیوانکولوژی در ایران اشاره کرد و گفت: شروع این رشته جدید پزشکی و انجام این کار بسیار سخت است، اما برای بیماران سرطانی مفید خواهد بود، چرا که درگیری قلبی عروقی یکی از علل مهم مرگ‌ومیر در بیماران سرطانی است.

وی افزود: کاردیوانکولوژی رشته و فیلدی جدید از تلفیق رشته‌های کاردیولوژی (قلب و عروق) و انکولوژی (سرطان شناسی) بوده و به علت تأثیرات مهم و سرنوشت ساز و حیاتی انواع سرطان‌ها و به خصوص درمان‌های رایج شیمی درمانی و پرتو درمانی روی سیستم قلبی عروقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که وجود انواع عوارض قلبی و عروقی و نیز مرگ‌ومیر بالای قلبی در بیماران سرطانی حقیقتاً قابل توجه است.

فلوشیپ اکوکاردیوگرافی توضیح داد: کلینیک درمانیِ کاردیوانکولوژی در بیمارستان قلب شهید رجایی سال پیش تأسیس شد و روز به روز بر تعداد بیماران ما افزوده می‌شود.

علیزاده افزود: ارجاع بیماران سرطانی به کلینیک کاردیوانکولوژی طبق گایدلاین‌های علمی جهانی قبل از شروع شیمی درمانی و به فواصل مقتضی بعد از انواع درمان‌ها صورت می‌گیرد، به طوری که بیماران تحت ویزیت دقیق، اکوکاردیوگرافی پیشرفته و در صورت لزوم سایر روش‌های تشخیصی کامل قرار می‌گیرند و درمان‌های لازم و مقتضی قلبی را نیز دریافت می‌نمایند، البته در مواردی نیز اقدامات پیشگیرانه دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: هر گونه تلاش در این زمینه در جهت کمک به بیماران سرطانی و کاهش عوارض قلبی این دسته از بیماران و در نتیجه افزایش طول عمر با کیفیت آن‌ها، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

مبتلایان کرونا در معرض دیابت

شواهد جدید نشان می‌دهد بیماری کووید ۱۹ موجب بروز دیابت در افراد سالم می‌شود و عوارض شدیدی برای افراد دیابتی سابق دارد.

مشاهدات بالینی حاکی از وجود رابطه دوطرفه بین بیماری کووید ۱۹ و دیابت است، دیابت با افزایش ریسک شدت بیماری کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن مرتبط است و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران فوت شده ناشی از بیماری کووید ۱۹ مبتلا به دیابت بودند و بروز دیابت جدید و تشدید عوارض متابولیکی دیابت از قبل هم در افراد مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده شده است.

هنوز مشخص نیست که چطور ویروس کرونا بر بیماری دیابت تأثیر می‌گذارد و مطالعه قبلی نشان داده است که ACE-2، پروتئینی که با SARS-Cov-2 پیوند یافته و به ویروس امکان ورود به سلول‌های انسانی را می‌دهد، نه تنها در ریه‌ها مستقر است بلکه در اعضا و بافت‌های دخیل در متابولیسم گلوکز نظیر لوزالمعده، روده کوچک، بافت چربی، کبد و کلیه‌ها هم وجود دارد.

فرض محققان این است که با ورود ویروس به این بافت‌ها، چندین اختلال پیچیده در متابولیسم گلوکز اتفاق می‌افتد.

سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالج کینگ لندن، در این باره می‌گوید: "دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است، اما هنوز نمی‌دانیم که شدت دیابت جدید در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ چقدر است و آیا بعد از بهبود بیماری کووید ۱۹ باقی می‌ماند یا از بین می‌رود."

وی در ادامه می‌افزاید: "همچنین مشخص نیست که بیماری کووید ۱۹ ریسک دیابت در آینده را به همراه دارد یا نه."

مطالعه روند دیابت ناشی از کووید ۱۹ مکانیسم جدیدی از این بیماری را آشکار می‌سازد.

کاهش خطر سرطان روده با مصرف روزانه آسپرین

مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف منظم آسپرین خطر سرطان روده ارثی را حداقل تا ۱۰ سال بعد از توقف درمان کاهش می‌دهد.

آزمایش بین المللی شامل بیماران مبتلا به سندروم لینچ (نوع ارثی سرطان کلورکتال) از سراسر جهان بود و مشخص شد مصرف روزانه دو عدد آسپرین به مدت میانگین دو و نیم سال، احتمال ابتلا به سرطان روده را تا نصف کاهش می‌دهد.

مطالعه محققان دانشگاه نیوکاسل انگلستان شامل یک دوره ۱۰ ساله بود.

یافته‌ها نشان داد مصرف روزانه آسپرین برای افراد در معرض ریسک بالا ابتلاء به سرطان کلورکتال از ابتلاء به سرطان پیشگیری می‌کند.

بر اساس این یافته‌ها محققان توصیه می‌کنند که باید آسپرین برای پیشگیری از سرطان روده در افراد بزرگسال مبتلا به سندروم لینچ پیشنهاد شود.

یافته‌ها نشان داد افرادی که آسپرین مصرف کرده بودند، ۴۲ درصد کمتر با احتمال ابتلا به سرطان‌های روده روبرو بودند و در بین آن‌ها کسانی که دو سال کامل آسپرین مصرف کرده بودند، ۵۰ درصد کمتر با ریسک ابتلا به سرطان‌های روده مواجه بودند.

محققان تاکید دارند افراد قبل از مصرف روزانه آسپرین حتماً با پزشک خود مشورت نمایند تا در معرض خطر خونریزی یا زخم معده قرار نگیرند.‌

کد خبر 428888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.