فلسطین در آستانه شکل گیری انتفاضه سوم است؟!

رژیم صهیونیستی براساس طرح معامله قرن قرار است در ماه آینده ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به سرزمین‌های اشغالی ملحق کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این مسئله نه تنها محکومیت‌های جهانی را به همراه داشت، بلکه مسئولان و رسانه‌های صهیونیستی نیز به موضع‌گیری علیه آن پرداخته‌اند. آنها نیز معتقدند این اقدام از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، می‌تواند باعث خلق انتفاضه سوم در سرزمین‌های اشغالی شود.

همچنین تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی باعث شد عصر شنبه تا بامداد یکشنبه هفته گذشته هزاران نفر از ساکنان تلاویو در اعتراض به این طرح در خیابان‌های مرکز پایتخت تجمع کنند. به نوشته پایگاه خبری «تایمز اسرائیل»، پلیس و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی بعد از دیدار با سازمان دهندگان این اعتراضات و گرفتن قول مبنی بر محدود بودن تعداد افراد تا دو هزار نفر، از موضع تهدید خود برای سرکوب کردن اعتراضات عقب نشینی کردند.

نگرانی از پیامدهای اجرایی شدن این طرح و الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی باعث شد تا ارتش رژیم صهیونیستی نیز به صف مخالفان این اقدام بپیوندد.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط گروه توافقنامه ژنو (Geneva Initiative)، اکثر شهروندان اسرائیل با طرح الحاق کرانه باختری مخالف هستند و تنها ۳.۵ درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی این طرح را در اولویت کابینه نتانیاهو می‌دانند.

قطعاً صهیونیست‌ها از مخالفت‌ها آگاه بوده‌اند اما چرا با وجود این میزان از موانع در اجرای این طرح دنبال آن هستند که آن را اجرا کنند؟

مهمترین جنبه تأکید صهیونیست‌ها بر الحاق کرانه باختری، خطر هویتی به وجود آمده برای آنهاست. به زبان گویاتر صهیونیست‌ها با وجود موفقیت‌هایی که مقاومت در منطقه به دست آورده و افزایش جمعیتی که در فلسطینی‌ها به وقوع پیوسته، به این نتیجه رسیده‌اند که اگر امروز کل فلسطین را از آن خود نکرده و آن‌ها را اخراج نکنند، روزی نه چندان دور مجبور می‌شوند خودشان فلسطین را ترک کنند. به همین دلیل در این دوره کوتاه به دنبال الحاق کرانه باختری هستند. دوره‌ای که ترامپ به آنها فرصت ویژه‌ای را نیز ارائه کرده است.

حال باید دید که واکنش مقاومت در برابر این اقدام چه خواهد بود؟ واکنش کشورهای مدعی حقوق بشر نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. آیا این کشورها می‌توانند با فشارهای بین‌المللی جلوی اقدام نتانیاهو برای اجرای این طرح را بگیرند؟

انتفاضه سومی شکل نخواهد گرفت

محمد رضا حاجیان، کارشناس مسائل فلسطین معتقد است که انتفاضه دیگری به وجود نخواهد آمد.

به گفته وی تشکیلات خودگردان فلسطین مانع جدی شکل‌گیری انتفاضه‌ای دیگر در سرزمین‌های اشغالی است؛ زیرا به دلیل گستردگی این تشکیلات، شکل‌گیری انتفاضه جدید به صلاح آنها نیست.

این کارشناس مسائل فلسطین در ادامه می‌گوید که سرزمین‌های فلسطین به همراه کرانه باختری در سال ۱۹۶۷ به اشغال رژیم صهیونیستی در آمده و طبق قطعنامه ۲۴۲ اسرائیل باید به مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ عقب‌نشینی می‌کرد و بلندی‌های جولان، کرانه باختری، رود اردن و نوار غزه را به سوریه، اردن و فلسطین بر می‌گرداند.

حاجیان معتقد است که طبق پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ رژیم صهیونیستی به فلسطین وعده داده بود منطقه کرانه باختری را به آن‌ها تحویل دهد اما طبق باورهای رژیم صهیونیستی، این منطقه جزء سرزمین موعود تلقی شده و به همین دلیل احتمال عقب نشینی از آن را ندارد.

به گفته وی با توجه به اینکه تصرف منطقه کرانه باختری نقض قانون و خلاف پیمان اسلو است، به طور طبیعی اعتراضاتی را همراه دارد؛ اما رژیم صهیونیستی با اتکا به قدرت آمریکا، توجهی به افکار عمومی و حقوق بین‌الملل نداشته و تنها دنبال تحقق خواست و سیاست‌های خود است و به همین دلیل به نظر نمی‌رسد اعتراضات اخیر شهروندان تل آویو به نتیجه خاصی برسد.

این کارشناس مسائل فلسطین معتقد است که ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همسو با خواسته‌های رژیم صهیونیستی و بدون توجه به حقوق بین‌الملل از اهداف رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. با وجود مخالفت‌های جهانی و اعتراضات گسترده علیه طرح معامله قرن، به نظر نمی‌رسد رژیم صهیونیستی از اهداف خود در این طرح عقب نشینی کند.

وی با اشاره به مخالفت ارتش رژیم صهیونیستی با طرح معامله قرن، تاکید می‌کند: مخالفت ارتش تاکتیکی است؛ زیرا در صورت اجرای این طرح ارتش موظف می‌شود نا آرامی‌ها را کنترل کند و به همین دلیل دنبال تخصیص بودجه بیشتری است.

در صورت اجرای این طرح، حیات اسرائیل معین نیست

مهدی شکیبایی، دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین اما نظر کاملاً متفاوتی داشته و معتقد است که اجرایی شدن الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی منجر به ایجاد انتفاضه سوم خواهد شد.

به گفته وی این امکان وجود دارد که در صورت اجرای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی و با توجه به وضعیت فعلی محور مقاومت در منطقه، انتفاضه سومی در فلسطین شکل بگیرد و به همین دلیل تمامی حامیان اروپایی و غربی رژیم صهیونیستی با این طرح مخالف هستند.

به گفته دبیرکل جمعیت دفاع از فلسطین امروز تنها دو نفر از طرح معامله قرن و الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی در دنیا حمایت می‌کنند؛ ترامپ و نتانیاهو که هردو به دلایل مختلف نیازمند اجرایی شدن این طرح هستند و ترامپ نیز برای اینکه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا لابی صهیونیست را داشته باشد دنبال تحقق این هدف است.

شکیبایی معتقد است که هیچکدام از رئیس جمهورهای آمریکا در طول سال‌های گذشته جرأت مطرح کردن این طرح را نداشتند، اما ترامپ در حال اجرایی کردن الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی است.

به گفته وی این طرح می‌تواند به پایان حیات رژیم صهیونیستی منجر شود؛ زیرا کاملاً مغایر با قوانین بین‌المللی است که از سال ۱۹۴۷ تا به امروز از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شده است.

دبیرکل جمعیت دفاع از فلسطین می‌گوید که دولت آمریکا در طی سال‌های گذشته، قطعنامه‌های سازمان ملل را تأیید کرده و همواره در تلاش بوده آن‌ها را اجرایی کند؛ اما ترامپ خلاف قوانین بین‌المللی از جریان راست افراطی به رهبری نتانیاهو حمایت می‌کند تا باقی مانده سرزمین فلسطین به رژیم صهیونیستی الحاق شود. به همین دلیل نتانیاهو برای تحقق خواسته‌های خود فرصت را غنیمت شمرده است.

به گفته شکیبایی حتی جریان جمهوری خواه آمریکا نیز در طی سال‌های گذشته و زمانی که در قدرت بودند، جرأت موافقت با چنین طرحی را نداشتند اما ترامپ در تلاش است تا قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری، این طرح را به سرانجام برساند.

وی خاطرنشان می‌کند: فلسطین تمامی جریان‌های فکری درون رژیم صهیونیستی، منطقه و عرصه بین‌الملل از طرح ایجاد دو دولت در فلسطین حمایت کردند و به همین دلیل با طرح معامله قرن مخالفت می‌کنند. حتی ۴۰۰ اندیشمند یهودی به نتانیاهو هشدار داده‌اند که طرح معامله قرن را اجرایی نکند؛ زیرا در این صورت آینده رژیم صهیونیستی معین نیست.

کد خبر 428778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.