۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
استفاده بهینه از فضای زیر پل‌ها

فضای بازی در زیر پلی در حوالی کلانشهر سیدنی، پایتخت استرالیا، به صورت خلاقی ساخته شده است تا مردم را از شلوغی‌های شهر به سمت تعامل اجتماعی با یکدیگر سوق دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضای باز فوق در زیر پل John Whitton، که یک خط راه آهن را بر فراز آب‌های رودخانه پاراماتا از بخش شمالی محله تاریخی رودز به یکی از حومه‌های شهر سیدنی به نام Meadobank متصل می‌کند، واقع شده است. این فضای چند منظوره ساختاری ساده دارد و با هدف برآورده کردن منافع جامعه و فراهم آوردن فرصت‌های تفریحی برای ساکنان شبه‌جزیره رودز احداث شده است.

فضای باز John Whitton از دو بخش متفاوت تشکیل شده است که هر یک ویژگی و کاربرد خاص خود را دارد و البته این دو بخش هم از نظر بصری و هم فیزیکی به هم مرتبط شده است. بخش غربی فضا در قسمت زیرین پل و در مقابل رودخانه پاراماتا واقع شده است و محل اصلی برای گرد هم آمدن مردم به شمار می‌رود. این قسمت از فضای باز، مردم را به تماشای چشم‌اندازهای زیبای دریایی اطراف دعوت می‌کند و مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از شرق به غرب را در بر گرفته است.

بخش شرقی فضای باز پل John Whitton کاربردی‌تر از قسمت غربی عمل می‌کند و میزبان مسیرهایی دایره‌ای برای پیاده‌روی و دسترسی به بالای پل است. همچنین مردم می‌توانند از این قسمت به محل پارک تریلی‌های حمل وسایل نقلیه بر فراز آب‌های پاراماتا دسترسی داشته باشند.

فضای غربی زیر پل John Whitton محل اصلی برای گرد هم آمدن مردم به شمار می‌رود که به وسیله دو پایه پل شکل گرفته است. این پایه‌ها به همراه پل بالای خود چهارچوب فضا را تشکیل داده و به گونه‌ای طراحی شده است که مردم را در مقابل رودخانه پاراماتا برای تماشای چشم‌اندازهای دریایی قرار می‌دهد. این قسمت، متفاوت با تمام فضاهای باز موجود در سراسر رودخانه است و به همین دلیل روزانه صدها نفر از مردم را گرد هم می‌آورد.

فضای غربی زیر پل، مانند اتاقی است که در بیرون از یک خانه تعبیه شده است و سکوها و عرشه‌های بتنی زیادی را در بر گرفته است. مردم در این سکوها به تعامل اجتماعی با یکدیگر می‌پردازند، فرزندان خود را به بازی با سایر کودکان تشویق می‌کنند و از تماشای آب‌های بیکران رودخانه پاراماتا نهایت لذت را می‌برند. یک مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در مرکز این بخش تعبیه شده است که کاربران را از پارک Point و تفرجگاه ساحلی به سمت غرب از یک سو و به سمت جاده Blaxland در شرق، از سوی دیگر هدایت می‌کند. باغچه‌های کوچک در امتداد قسمت‌های پشتی فضا و سیستم‌های روشنایی سکوها و عرشه‌ها جذابیت فضای غربی را برای مردم دو چندان کرده است.

معماران در ساخت فضای باز زیر پل John Whitton از مواد ساده نظیر بتن و ورقه‌های فلزی کورتن بهره گرفته‌اند تا گذشته صنعتی پل و منطقه را در ذهن مردم یادآوری کنند. سازه‌های بتنی، پنل‌های شیب‌دار و پایه‌های فضا به صورت پیش‌ساخته است و به منظور سازگاری با فضاهای اطراف به شکل و اندازه‌های مختلف طراحی شده است. هم پنل‌ها و هم پایه‌های پیش‌ساخته پوشیده از سیستم‌های روشنایی بی‌نظیر است که نمایی منحصر به فرد به آن بخشیده است.

پروژه فضای باز زیر پل Johk Whitton با موفقیت‌های زیادی مواجه بوده است چرا که جمعیت زیادی از مردم را به سمت مکانی دعوت می‌کند که پیش از این فضایی متروکه بود. مردم در این مکان با شور و نشاط به انجام فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دو و تمرینات بدنسازی و حتی ماهیگیری می‌پردازند.

کد خبر 428725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.