از عرش به فرش و چه بسا پایین‌تر!

می‌گویند هفتاد سال عبادت یک شب به باد می‌رود و شاید انتخاب اشتباه فیلیپ کوتینیو برای ترک لیورپول و انتخاب اشتباه تر او برای پیوستن به بارسا، باعث شد تا عملکرد بی نظیر او در سال‌های قبل از یاد برود و تبدیل به بازیکنی شود که کمتر تیمی خواهان اوست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از چهار چهار دو، کوتینیو که در لیورپول نقش یک هافبک کامل را ایفا می‌کرد، پس از پیوستن به بارسلونا در سراشیبی سقوط و افول افتاد. بسیاری انتظار داشتند که کوتینیو در بارسا حتی بهتر از لیورپول عمل کند، اما هیچ چیز در کاتالونیا باب میل هافبک برزیلی پیش نرفت.

اوضاع حالا تا جایی وخیم شده که نه بایرن حاضر است مبلغ زیادی برای خرید کوتینیو پرداخت کند و نه بارسایی‌ها آنچنان به او احساس نیاز می‌کنند. تیم‌های دیگر هم اگر مشتری کوتینیو هستند او را بسیار پایین‌تر از قیمتی که بارسا برایش پرداخت کرده بود، طلب می‌کنند.

گفته می‌شود تیم‌های تاتنهام و چلسی به دنبال جذب کوتی هستند، اما کارشناسان اعتقاد دارند که بازگشت او به لیگ جزیره باعث رشد او نخواهد شد. مسئله این است که اگرچه کوتینیو بازیکن خوبی است و البته عملکرد او پیش از اتمام قرارداد قرضی اش در بایرن آنقدرها هم بد نبود، اما بعید است که باشگاه‌های انگلیسی حاضر شوند بازیکنان جوان و مستعد خود مثل میسون مونت در چلسی یا جیووانی لوسلسو در تاتنهام روی نیمکت بگذارند تا به کوتینیو بازی برسد.

هرچند هیچکدام از این تفاسیر نشان دهنده بی استعداد بودن کوتینیو نیستند. او بدون شک یکی از بازیکنان تکنیکی حال حاضر فوتبال شناخته می‌شود که نه تنها از خلاقیت بالایی در بازی‌سازی برخوردار است، بلکه خوب شوت می‌زند و ضربات ایستگاهی اش بسیار خطرناک هستند. اوضاع در واقع در مرحله عجیبی برای فیلیپ قرار دارد. او نه بازیکنی است که تیمی بخواهد برای تکمیل مهره‌هایش به خدمت بگیرد و نه تبدیل به بازیکنی پایین رده شده که هر تیمی بتواند او را جذب کند. در واقع کوتینیو در یک برزخ قرار گرفته که نه قلدرها طالبش هستند و نه ضعیف‌تر ها توانایی به خدمت گرفتنش را دارند.

این شرایط البته در انتقال‌های لیگ برتری به بارسلونا اصلاً تازه نیست. کافی است فقط سرنوشت الکس سانگ را بررسی کنید. بازیکنی قدرتمند در خط میانی که عملکرد بسیار خوبی در آرسنال از خود بر جا گذاشت و جزء بهترین بازیکنان میانی آن فصل لیگ جزیره بود. پس از پیوستن او به بارسا، سانگ به استقبال سقوط رفت و فقط در کمتر از دو سال، او بازیکنی قرضی در وستهام بود یا گزینه دیگر، آندره گومز پرتغالی است که یکی از استعدادهای لیگ جزیره به شمار می‌رفت. گومز در ترکیب بهترین بازیکن‌های فصل لیگ اروپا قرار گرفته بود و با امیدواری زیادی راهی نیوکمپ شد. اما چه بر سر او آمد؟ داستان تکراری سانگ که البته برای فیلیپ هم تکرار شد.

فیلیپ کوتینیو شاید هیچ گاه به شرایط دوران لیورپول خود حتی نزدیک هم نشود. او حالا از بهترین بازیکن یکی از بهترین تیم‌های دنیا به بازیکنی متوسط تبدیل شده که برخی از باشگاه‌ها او را پس می‌زنند و عده‌ای او را فقط به خاطر گذشته اش می‌خواهند. سرنوشت بازیکن برزیلی بارسلونا درس عبرتی است برای همه فوتبالیست‌ها، جایی که یک تصمیم و انتخاب اشتباه ممکن است دوران حرفه ای یک بازیکن را از بین ببرد و او را از عرش به فرش بکشد.

کد خبر 428611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.