افزایش مزارع شهری در روزهای کرونایی

گسترش ویروس کرونا بسیاری از مردم در سراسر دنیا را به پرورش محصولات کشاورزی و میوه‌ها در فضای خانه‌های خود سوق داده است؛ طراحان شهری و متخصصان غذایی امیدوارند که این روند سیری دائمی را در پیش گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با اعمال محدودیت‌ها برای کنترل شیوع ویروس کرونا، برخی مردم در بسیاری از نقاط دنیا هر بار خرید محصولات غذایی خود را به میزان بسیار زیاد انجام می‌دهند تا از رفتن به بیرون از خانه پیشگیری کنند. در نتیجه بسیاری از مردم دیگر با قفسه‌های خالی مواجه می‌شوند و افراد زیادی نیز از مشکل کمبود مواد غذایی در این دوران رنج می‌برند. در این راستا، مردم در بسیاری از نقاط جهان اقدام به ایجاد مزارعی سبز در پشت بام و حتی فضای داخلی خانه‌ها کرده‌اند تا از این طریق میوه و سبزیجات مورد نیاز خود را فراهم آورند. معماران و کارشناسان مواد غذایی امیدوارند که ایجاد مزارع شهری روندی دائمی به خود گیرد و هر روز بر تعداد افرادی که در این مسیر گام برمی‌دارند، افزوده شود.

مزارع شهری در دوران کرونا نه تنها نیاز مردم به مواد غذایی را برطرف می‌کند، بلکه باعث بیشتر در خانه ماندن این افراد در روزهای کرونایی و در نهایت کاهش سرعت انتقال کووید -۱۹ می‌شود. اگر این روند به صورت دائمی در میان مردم ترویج شود، مزایای دیگری نظیر طراوت بخشیدن به روح انسان و کاهش تغییرات آب و هوایی را نیز در پی دارد.

با افزایش چشمگیر جمعیت شهری، محققان پیش‌بینی کرده‌اند که جمعیت شهرنشینان تا سال ۲۰۵۰ به بیش از دو سوم جمعیت کل جهان می‌رسد. در این صورت، اگر مزارع شهری به میزان کافی وجود نداشته باشد، روند تغذیه مردم با مشکل مواجه می‌شود چرا که واردات محصولات کشاورزی جوابگوی این حجم از جمعیت شهری نیست.

ویروس کرونا اولین رویدادی نیست که در آن مردم با بحران کمبود مواد غذایی مواجه می‌شوند و به سمت تولید محصولات غذایی گرایش پیدا می‌کنند. در جنگ جهانی اول، مردم در بسیاری از شهرهای جهان با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شدند که در این راستا، توماس وودرو ویلسون رئیس جمهور آن زمان آمریکا از مردم خواست در خانه‌های خود محصولات کشاورزی و حیوانات خانگی پرورش دهند تا با بروز گرسنگی در این دوران مبارزه کنند. این روند تا دوران جنگ جهانی دوم نیز ادامه یافت و باغ‌های سبز سراسر حیاط‌های پشتی خانه‌ها، مدارس، زمین‌های بدون استفاده و حتی فضای مقابل کاخ سفید را نیز در بر گرفت. در چند دهه اخیر، سرعت شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه منجر به سوءتغذیه بسیاری از مردم شده است و همین امر طراحان شهری را به توجه بیشتر به امنیت غذایی سوق داده است.

با وجود اینکه برنامه‌ریزان شهری بریتانیا با کمبود شدید زمین برای احداث خانه و خیابان مواجه هستند، اما فضا برای احداث مزارع شهری و تهیه محصولات غذایی مورد نیاز شهروندان در سراسر شهرهای انگلیس به وفور یافت می‌شود.

در کشور ثروتمند سنگاپور که بیش از ۹۰ درصد از مواد غذایی مورد نیاز شهروندان آن از کشورهای خارجی وارد می‌شود، احداث مزارع شهری نظیر باغ‌های عمودی و بام باغ‌ها در میان مردم روز به روز بیشتر ترویج می‌یابد که امید است در آینده نیاز به واردات مواد غذایی از سایر نقاط دنیا را به حداقل ممکن برساند. مقامات رسمی سنگاپور امیدوارند با افزایش مزارع شهری و پرورش میوه‌ها، سبزیجات و حتی حیوانات اهلی و ترویج آن در میان مردم بتوانند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰ درصد مواد غذایی مردم کشور را تأمین کنند.

کمبود مواد غذایی نه تنها در بحران‌هایی نظیر شیوع بیماری کووید -۱۹ ممکن است زندگی بسیاری از مردم را با مشکل جدی مواجه کند، بلکه رویدادی است که در هر برهه از زمان ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین، ایجاد مزارع شهری نظیر بام باغ‌ها و باغچه‌های خانگی نه تنها نیاز مردم به تهیه سبزیجات و میوه‌ها را از بیرون برطرف می‌کند، بلکه مواد غذایی سالم و تازه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و مهم‌تر از همه اینکه کاهش دمای کره زمین و پاکی هوا را همراه خواهد داشت.

کد خبر 428580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.