۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
پرونده سازی برای تحریم؟!

در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۱۹، تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی در شرق این کشور به وسیله پهپاد و موشک‌های کروز مورد حمله قرار گرفت که در اثر آن دو کارخانه این شرکت که یکی از آنها بزرگ‌ترین کارخانه پالایشگاه نفت در جهان است آسیب جدی دید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرغم اینکه جنبش انصارالله یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت اما مقامات سعودی و آمریکایی مدعی شدند محل شلیک پهپاد ها ایران بوده و این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها این ادعاها را رد کرد.

حال بعد از گذشت هشت ماه، خبرگزاری رویترز بامداد روز جمعه ۲۳ خرداد در مطلبی مدعی شد، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرده که موشک‌های کروز یا قطعات دیگری که در چهار حمله علیه تأسیسات آرامکو در عربستان مورد استفاده قرار گرفته‌اند دارای منشأ ایرانی هستند.

به گفته وی سازمان ملل متحد مشاهده کرده که برخی اقلام موجود در دو مورد توقیفی ایالات متحده، مشابه یا عین مواد یافت شده در بقایای موشک‌های کروز و پهپاد های مورد استفاده در حملات سال ۲۰۱۹ به عربستان سعودی بوده است.

دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود آورده است که این اقلام ممکن است با قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت درباره ممانعت از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران، موضوع توافق تهران با قدرت‌های جهانی به شکلی متناقض باشد.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این گزارش با انتشار بیانه‌ای نوشت: متهم سازی دولت‌ها با فرایندهای خودساخته و ضوابط خودسرانه بدعت خطرناکی است که مورد تأیید جامعه بین‌المللی نیست. اینچنین فرایندهای سفارشی شدیداً به اعتبار سازمان ملل متحد لطمه می‌زند.

این در حالی است که آمریکا طی چندین ماه گذشته، ۱۵ کشور عضو شورای امنیت را تحت فشار قرار داده تا تحریم تسلیحاتی علیه ایران را که بر اساس برجام قرار است در ماه اکتبر منقضی شود، تمدید کنند.

حال باید دید که آیا این گزارش به دلیل فشارهای ایالات متحده منتشر شده است؟ گزارش گوترش مبنی بر منشأ ایرانی داشتن موشک‌های شلیک شده به آرامکو چه تأثیری در روابط میان ایران و متحدانش خواهد داشت؟ آیا آمریکا می‌تواند کشورهای عضو شورای امنیت را به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مجاب کند؟

سازمان ملل ادعای خود را با مدارک مستند ثابت کند

مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط امور بین‌الملل معتقد است که سازمان ملل متحد سازمانی بین‌المللی بوده و از نظر حقوقی دارای شخصیت تعریف شده‌ای است و اگرچه تحت تأثیر قدرت‌های جهانی قرار دارد، اما نمی‌شود در برهه‌ای از زمان آن را یک مرجع بین‌المللی تلقی کرد و در موقعیتی دیگر تحت نفوذ قدرت‌ها دانست.

به گفته وی آنچه در مورد سازمان ملل متحد درباره ایران و برخی نگرش‌ها وجود دارد، این سازمان هم مانند دیگر سازمان‌های بین‌المللی دچار تناقض مفهومی و تضاد معرفتی است. این نگرش‌ها سازمان ملل متحد را در موضوعات و مواضع خود همگون می‌بیند و از آن حمایت می‌کند، اما زمانی که نظر این سازمان در مورد مسئله‌ای را خلاف این نگرش‌ها تلاقی کند، آن را تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ تلقی می‌کند.

به عقیده این کارشناس روابط بین‌الملل این سازمان یک نهاد بین‌المللی بوده و در موضوعات مهم جهانی وارد عمل می‌شود.

مطهرنیا می‌گوید که حمله به تأسیسات نفتی آرامکو باعث شد ریاض و واشنگتن ادعاهای سیاسی و حقوقی خود را مطرح کنند که در نهایت این مسئله به سمت بررسی‌های بین‌المللی کشیده شد و اکنون نیز دبیرکل سازمان ملل مدعی است حمله به تأسیسات منشأ ایرانی داشته است.

وی معتقد است که دبیر کل سازمان ملل باید ادعاهای خود را برای افکار عمومی با مدارکی مستند ثابت کند، زیرا این سازمان، یک مرجع بین‌المللی بوده و بدون در دست داشتن ادله کافی نمی‌تواند ادعایی را مطرح ‌کند.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل در چندین ماه گذشته شاهد این بودیم که دولت ترامپ با سازمان‌های بین‌المللی درگیر چالش‌های زیادی بوده که باعث شده این سازمان‌ها از مواضع ایالات متحده آمریکا دور شوند.

ادعاهای دبیرکل سازمان ملل جو سازی رسانه‌ای است‌

محمود دهقان، کارشناس مسائل بین‌الملل اما نظر متفاوتی دارد.

به عقیده وی از ماه‌های گذشته فشارها بر سازمان ملل متحد در مورد موضوعات مختلف از جمله کرونا و نژادپرستی آغاز شد و به همین دلیل انتظار می‌رفت که دبیرکل سازمان ملل چنین ادعایی را علیه ایران مطرح کند، اما باید توجه داشت که ایران علی رغم اینکه تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار داشت اما به اهداف بسیار مطلوبی دست پیدا کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید که ایالات متحده آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از معاهده برجام خارج شد و در حال حاضر نیز دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران است، اما این در خواست وی از طرف متحدانش هم رد شده است؛ بنابراین در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به نوعی شکست خورده و به دنبال دستاویزی جهت تمدید آن‌ها علیه ایران بود.

دهقان معتقد است که اگر اعضای شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به بهانه گزارش منتشر شده توسط سازمان ملل تمدید کنند، ایران باید مواضع گذشته خود را با جدیت ادامه دهد.

وی با تاکید بر اینکه ادعاهای دبیرکل سازمان ملل جو سازی رسانه‌ای است، خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد کشورهای متحد ایران مانند چین و روسیه در شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی را علیه ایران را نخواهند پذیرفت.

ادعای اخیر دبیرکل سازمان ملل جنبه حقوقی ندارد

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز معتقد است که ادعای دبیرکل سازمان ملل مبنی بر ایرانی بودن موشک‌های پرتاب شده به تأسیسات نفتی آرامکو، تحت تأثیر فشارهای آمریکا و نفوذ مالی عربستان صورت گرفته است.

به گفته وی موعد رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران نزدیک بوده و به همین دلیل آمریکا و عربستان به دنبال جو سازی علیه ایران هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که هیچ مدرک و مستندی در خصوص دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو وجود نداشته و سازمان ملل تنها بر اساس اظهارات مقامات ارشد عربستان و آمریکا چنین ادعایی را مطرح کرده است.

به گفته هانی زاده ادعای اخیر دبیرکل سازمان ملل جنبه حقوقی نداشته و مقامات وزارت خارجه نیز آن را به شدت تکذیب کرده‌اند.

به عقیده وی سازمان ملل متحد سیاسی کاری را در پیش گرفته و دنبال این است تا قطعنامه‌ای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کند و بتواند توجه افکار عمومی از بحران‌های داخلی آمریکا را منحرف کند که البته متحدان اصلی ایران یعنی چین و روسیه قطعاً با آن مخالفت خواهند کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: سازمان ملل متحد در رابطه با جنگ ظالمانه عربستان علیه مردم مظلوم یمن سکوت کرده و به همین دلیل مشروعیت خود را نزد افکار عمومی از دست داده است و در حال حاضر نیز تحت فشار آمریکا و قدرت‌های غربی قرار گرفته است.

کد خبر 428553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.