کرونا، کاوازاکی و سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان

گروهی از پزشکان بریتانیایی متوجه علائم بیماری جدیدی در کودکان شدند که ممکن است با ویروس کرونا و کاوازاکی مرتبط باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان مرکز دانشگاهی کالج امپریال در انگستان به تازگی متوجه علائمی از یک بیماری جدید و مشابه با بیماری کرونا و کاوازاکی در بین کودکان شده‌اند. علائم این بیماری شامل تب شدید، جوش‌های خارش زا، تورم و پاسخ به شوک‌های سریع است. علاوه بر این نشانه‌هایی مانند دردهای شکمی و اسهال نیز در بعضی موارد گزارش شده است. این بیماری علائمی شبیه کاوازاکی دارد، اما بر خلاف آن، اغلب در بین کودکانی با میانگین سنی ۹ سال دیده می‌شود.

برای اولین بار در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ مشخص شد این بیماری با نام "سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان" (PIMS-TS) با ویروس کووید -۱۹ ارتباط دارد. بر اساس آمار اعلام شده، تاکنون ۲۰۰ کودک مبتلا به این بیماری جدید در انگستان شناسایی شده‌اند. با توجه به نتایج بررسی انجام شده توسط پژوهشگران، از میان ۵۸ کودکی که به دلیل ابتلا به علائم التهابی شدید در هشت بیمارستان انگلستان بستری شده‌اند، ۴۵ نفر علائم ابتلا به ویروس کووید -۱۹ را در گذشته یا حال تجربه کرده‌اند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد اکثر کودکانی که علائم این بیماری را دارند، دارای آنتی بادی ویروس کرونا هستند. بنابراین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که PIMS-TS پس از بیماری کووید -۱۹ و به احتمال زیاد به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن پدیدار می‌شود. با وجود اینکه رابطه خاصی بین بیماری جدید و کووید -۱۹ وجود ندارد، اما بعید به نظر می‌رسد که پدیدار شدن چنین بیماری در هنگام شیوع ویروس کرونا، فقط یک اتفاق باشد.

علائم این بیماری نو ظهور در برخی کودکان به قدری شدید بوده که لازم است آن‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شوند و تحت مراقبت قرار گیرند. با وجود اینکه احتمال بروز علائم شدید در بین کودکان وجود دارد، اما با تشخیص به موقع و شروع درمان می‌توان به تسکین علائم و حتی درمان این افراد کمک کرد. به گفته محققان، این سندرم جدید (Paediatric Inflammatory Multisystem Syndrome) را می‌توان همانند بیماری کرونا، با استفاده از آزمایش آنتی بادی تشخیص داد.

کد خبر 428352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.