توسعه طرح‌های مهم کشاورزی تحقق شعار سال جاری است

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه طرح‌های مهم کشاورزی نظیر گلخانه‌ها و احداث باغات در اراضی شیب دار از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی و به نوعی تحقق بخش شعار سال است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی در حاشیه بازدید از مجتمع ۱۵ هکتاری گلخانه کوثر و طرح ۵۰۰ هکتاری باغ‌های شیب دار سرچم هلیلان اظهار کرد: شهرستان تازه تأسیس هلیلان به علت دسترسی به آب کافی و زمین حاصلخیز، امینت بالای سرمایه گذاری، فضای کافی در هکتار و اقلیم مناسب از ظرفیت بسیاری خوبی برای توسعه باغداری و کشت‌های متنوع گلخانه‌ای برخوردار است.

وی افزود: این گونه طرح‌ها موجب تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی، عملیاتی کردن شعار جهش تولید و در نهایت ایجاد زمینه اشتغال برای نیروی‌های با انگیزه بومی می‌شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در فصل‌های گرم سال در مناطق جنوبی و جنوب غرب کشور در زمینه تولید گلخانه‌ای باید هزینه‌های سرمایش که از گرمایش بالاتر است، مدیریت شود، گفت: برای کاهش هزینه‌ها باید از روش‌های ابداعی و نوین بهره‌گیری کرد.

طهماسبی اضافه کرد: چنانچه از روش‌های نوین و فن‌آوری جدید جهت سرمایش محیط گلخانه‌ها استفاده شود، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، انرژی و افزایش بازدهی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به تولید بالای گلخانه کوثر هلیلان، خاطرنشان کرد: تولید هفت و نیم کیلو محصول در هر متربع برای این مجموعه عدد بسیار مطلوبی برای رقابت در بازار است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر روش نشا در تنوع و تولید محصولات در هلیلان تصریح کرد: از ظرفیت کارشناسان و نیروهای انسانی مستعد شهرستان جهت تولیدات به روش نشا با محوریت محصولاتی مانند هندوانه، خیار و بادمجان استفاده شود.

طهماسبی در خصوص بکارگیری نیروی‌های بومی در گلخانه کوثر هلیلان اظهار کرد: باید از نیروهای بومی جویای کار خود شهرستان هلیلان در این گلخانه استفاده شود چرا که بکارگیری نیروی بومی بر رفتار تولید کننده محصولات قطعاً اثرگذار هستند.

وی گفت: نیروهای انسانی که به تازگی در این گلخانه به کار گرفته می‌شوند باید همه موارد بهداشتی و دوره‌های آموزشی کشت گلخانه‌ای را در نظر بگیرند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع میزان اقبال کشاورزان در دنیا به کشت گلخانه‌ای پرداخت و اظهار کرد: کشاورزان کشورهایی مانند چین و اسپانیا بیشتر به کشت گلخانه‌ای گرایش دارند که دلیل اصلی این گرایش میزان صرفه‌جویی بسیار بالا در مصرف آب و هزینه‌ها و بهره وری بالاست.

طهماسبی خاطرنشان کرد: این باغات به علت وسعت زیاد و شرایط و فضای بسیار مناسب نیازمند صنایع تبدیلی و ایجاد یک کارخانه است.

وی درباره تنوع محصولات باغی و نقش آن در صادرات تاکید کرد: در این مجموعه ۵۰۰ هکتاری با کمک محققان جهاد کشاورزی و کارشناسان مربوطه باید در چند هکتار بیش از ۶۰ نوع زیتون کاشت شود و بلافاصله پس از مشخص شدن رقم برتر زیتون عمل سرشاخه کاری انجام شود.

کد خبر 428230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.