آتش‌سوزی در نیم هکتار از مراتع سمیرم مهار شد

آتش‌سوزی در نیم هکتار از مرتع های منطقه ونک شهرستان سمیرم با تلاش تیم‌های محلی ساعتی پیش اطفا شد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آتش‌سوزی ساعت ۱۹ شامگاه چهارشنبه در حدود نیم هکتار از مراتع منطقه ونک شهرستان سمیرم اتفاق افتاد.

وی افزود: این آتش‌سوزی با اطلاع رسانی بهنگام و تلاش یک ساعته تیم‌های اطفای حریق محلی ساعت ۲۰ مهار شد. این سومین مورد آتش سوزی مراتع استان اصفهان در سال جاری است، نخستین آتش سوزی چهارشنبه هفته گذشته در مراتع یحیی آباد شهرستان نطنز و پس از آن در حسن رباط شهرستان میمه رخ داد، در یک هفته اخیر نزدیک به ۲.۵ هکتار از مراتع استان دچار حریق شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه نزدیک به یک میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی و مرتعی این استان به ویژه در مناطق غربی و جنوبی مستعد وقوع آتش سوزی است، تاکید کرد: ایجاد دو پایگاه دائمی پیشگیری و کنترل حریق در غرب و جنوب استان اصفهان ضروری است.

شیوه‌نامه مراقبت از مراتع ابلاغ شد

شیشه فروش خاطرنشان کرد: مدیریت بحران استان اصفهان شیوه نامه مراقبت از مراتع و رعایت الزامات برای جلوگیری از حریق در مراتع را به فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ کرده است.

وی ضمن هشدار درباره گرم شدن هوا و افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و پوشش‌های گیاهی، توصیه کرد: گردشگران و ساکنان مناطق مرتعی به ویژه در غرب و جنوب استان الزامات ایمنی درباره حریق را رعایت کنند و از روشن کردن آتش یا رها کردن اشیا و شیشه در مناطق مرتعی خودداری کنند زیرا با توجه به خزان پوشش گیاهی احتمال حریق گسترده در این مناطق وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه عامل بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی مراتع و عرصه‌های جنگلی در اصفهان، انسان است، تاکید کرد: با توجه به وسعت عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان اصفهان از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخواست داریم یک فروند بالگرد آبپاش به طور دائمی در این استان مستقر کند زیرا استقرار بالگرد آبپاش در اصفهان به عنوان منطقه مرکزی کشور در زمان وقوع آتش سوزی شرایط خدمات رسانی بهنگام را به سایر استان‌ها فراهم می‌کند.

راه‌اندازی ۷۰ پایگاه اطفای حریق محلی در استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به راه اندازی۷۰ پایگاه اطفای حریق محلی اشاره و اظهار کرد: این پایگاه‌ها متشکل از تیم‌های هشت نفره است و ۱۵ دستگاه خودرو برای اطفای بهنگام آتش در اختیار این پایگاه‌ها قرار گرفته است؛ همچنین ۲۰۰ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی به طور سیار در عرصه‌ها برای جلوگیری از قطع درختان حضور دارند.

شیشه‌فروش یادآور شد: مردم هنگام مشاهده وقوع آتش سوزی با شماره‌گیری ۱۵۰۴ ستاد فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی و یا ۱۱۲ واحد امداد و نجات هلال احمر حادثه را گزارش کنند.

به گفته وی در هشت ماه نخست سال ۹۸ دو فقره حریق در ۲.۵ هکتار از جنگل‌های غرب و جنوب و ۶۰ مورد آتش سوزی در مراتع استان اصفهان از جمله در شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، بویین میاندشت، چادگان، سمیرم، گلپایگان، خوانسار، تیران و کرون، لنجان، نطنز و کاشان اتفاق افتاده است.

استان اصفهان با وسعت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار دارای ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی، یکصد هزار هکتار جنگل و سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان است.

کد خبر 428155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.