چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان در بحران شیوع کرونا

دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در بحران شیوع کرونا رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شقایق جوانمرد بعد از ظهر امروز (چهار شنبه) در مراسم رونمایی از ۱۲ دستاورد فناورانه شرکت‌های دانش بنیان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در خصوص کرونا که با حضور نمایندگان این شرکت‌ها برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه این است که مردم بدانند که بعد از پرستاران که در خط اول مبارزه با کرونا هستند چه کسانی در خط دوم مبارزه با این ویروس نسبت به تولید تجهیزات اقدام می‌کنند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این شرکت‌ها با روش‌های دیجیتال تلاش کرده اند تا بخشی از سنگینی مبارزه با بیماری کرونا از روی دوش مردم برداشته شود.

در ادامه مسئولان شرکت‌های دانش بنیان حاضر در جلسه به معرفی شرکت خود و اقدامات این شرکت‌ها در اوضاع شیوع کرونا پرداختند که در ادامه می‌خوانید؛

ژل‌های ضدعفونی کننده منقضی شده

رحیم بحری نجفی مدیرعامل شرکت داروسازی ریحان نقش جهان در این جلسه با اشاره به ساخت اسپری و ژل ضد عفونی توسط شرکت داروسازی ریحان اظهار کرد: فرمول محصولات ضد عفونی و محلول‌های ضد عفونی از طرف سازمان بهداشت جهانی می‌آید در حالی که در شرایط کرونا بسیاری از کارگاه‌های کوچک بدون توجه به فرمول اصلی اقدام به تولید محصولات ضدعفونی کرده اند که خطر آفرین نیز بوده است.

وی در خصوص خصوصیت محصولات ضد عفونی شرکت تحت مدیریت خود تصریح کرد: اصولاً محصولات الکی باعث خشکی پوست و زخم‌هایی می‌شود که در محلول ساخته شده توسط شرکت ریحان با اضافه شدن گلیسیرین به الکل این مشکل رفع شد تا مردم بعد از ضد عفونی دست‌های خود با مشکل خشکی پوست روبه‌رو نشوند.

مدیرعامل شرکت داروسازی ریحان نقش جهان از اضافه شدن آب اکسیژنه به محلول‌های ضدعفونی این شرکت به منظور ضد عفونی عمیق‌تر خبرداد و افزود: مکمل‌های غذایی آنتی اکسیدان قوی در قبل از اوضاع شیوع ویروس کرونا در کشور توسط شرکت ما تولید می‌شد که خاصیت ۱۳ برابری کردن قدرت دفاعی بدن را داشت که این محصولات نیز در بحران شیوع کرونا مورد استفاده زیاد قرار گرفت.

وی با گلایه از اقدامات استانداری در خصوص تقسیم سهمیه الکل شرکت‌های دانش بنیان به کارگاه‌های کوچک اظهار کرد: ۱۰ هزار لیتر سهمیه الکل استان بین کارگاه‌های کوچک پخش شد، این در حالی است که وقتی بعد از مدت‌ها موفق به تولید محلول‌های ضدعفونی شدیم و این محصولات به فروش نرفت اجازه ارسال این محصولات را به استان‌های دیگر ندادند و نهایتاً تنها ۳۰ درصد این محلول‌ها به استان‌های مجاور ارسال شد.

بحری نجفی از گذشت تاریخ محصولات ضد عفونی قبل از شیوع کرونا خبرداد و اضافه کرد: شرکت‌هایی بودند که ژل های ضد عفونی هزار و ۵۰۰ تومانی خود را به طور رایگان در همایش‌ها پخش می‌کردند ولی در زمان شیوع کرونا هیچ چیز برای ارائه نداشتد، ولی اگر پیش‌بینی درست و صحیح باشد شرکت‌ها می‌توانند جلوتر از کرونا باشند.

افشانه‌ای که قیمت آن ۱۲ برابر شد

وی با اشاره به افزایش ناگهانی قوطی و افشانه‌های ظروف محلول ضد عفونی کننده اظهار کرد: افشانه‌ای که قبل از بحبوحه شیوع کرونا ۶۰۰ تومان قیمت داشت بعد از کرونا به هشت هزار تومان رسید که این موضوع کنترل قیمت محصولات را برای ما سخت می‌کرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ریحان با بیان اینکه برخی مسئولین به مشکلات تولید کننده آگاه نیستند و مشکلاتی عجیب می‌گیرند گفت: در حالی که قیمت قوطی و افشانه چندین برابر شد و قیمت افشانه ما به هشت هزار تومان می‌رسید مسئولین به ما ابلاغ کرده اند که محلول باید به قیمت شش هزار تومان به فروش برسد.

حرف‌هایی شنیدیم که نمی‌توان بازگو کرد

همچنین پیمان مصدق مدیرعامل شرکت دانش بنیان سفیر طب ایرانیان از تولید دستگاه‌های ضدعفونی توسط این شرکت خبرداد و اظهار کرد: کابینت‌های استریل لباس و ماسک توسط شرکت ما تولید عرضه می‌شود که برای اولین بار در ایران توسط شرکت ما تولید می‌شود.

وی افزود: پیش بینی کابینت‌های ضدعفونی برای بازگشایی مدارس و استخرها را داریم ولی می‌ترسیم که نسبت به تولید این محصولات اقدام کنیم ولی خریداری وجود نداشته باشد و پیشنهاد می‌شود که مسئولین قراردادهایی با شرکت‌ها ببندند که شرکت‌ها با خیال راحت تولید داشته باشند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سفیر طب ایرانیان با بیان اینکه حرف‌هایی در جلسات استانداری شنیدیم که نمی‌توانیم بازگو کنیم، گفت: برای تأمین مواد اولیه در تعطیلات باید مستقیماً به کارخانه‌ها مراجعه می‌کردیم که در این مورد نیز مواد اولیه با فاصله زمانی طولانی به دست ما رسید و مسئولین نیز همکاری لازم را در این باره نداشتند.

مصدق افزود: می‌توانیم با تولید محصولات نسبت به صادرات اقدام کنیم ولی اخذ مجوز بسیار کند انجام می‌شود که این موضوع جلوی پیشرفت بیش از پیش ما را گرفته است.

پول ما را نمی‌دهند

همچنین مهرداد مظاهری مدیرعامل شرکت رستک در خصوص ایجاد سایت اصفهان کرونا توسط این شرکت اظهار کرد: از روز دو اسفند تیم شرکت رستک به مدت یک هفته خواب نداشت تا سامانه غربالگری و آموزشی در خصوص کرونا ایجاد کند.

وی افزود: با وجود این سایت وزارت بهداشت بعد از گذشت دو هفته اقدام به ایجاد سایتی جدید کرد که از لحاظ امنیتی مشکلاتی نیز داشت در حالی که می‌توانستند از سایت موجود ما استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت رستک با بیان اینکه از آمریکا پیشنهاداتی برای ادامه کار سایت داشته است، گفت: اینکه وزارت بهداشت سامانه‌ای جداگانه طراحی می‌کند نشان می‌دهد دولت نگاهی از بالا به پایین دارد، اینها در حالی است که وعده‌های مالی که به ما داده شده است نیز محقق نمی‌شود.

وی اضافه کرد: وزارت از ما خواستار شد تا سایت را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهیم، تا آنها به ازای آن کمک‌هایی به ما کنند که ما موفق نکردیم، زیرا اهداف بلند مدتی برای شیوع احتمالی مجدد کرونا داریم.

مظاهری از ایجاد سامانه یک پارچه ثبت اطلاعات بحران کرونا برای موج دوم این بیماری خبرداد و تصریح کرد: تمام تولید کنندگان و بیمارستان‌ها در این سامانه مقدار تولید و نیاز خود را مشخص می‌کنند تا با وجود این داده‌ها بتوان اقدامات لازم را انجام داد.

کد خبر 428127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.