به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، مرتضی ضامنی با اشاره به احتکار خودروهای صفر که تعدادی از آنها تاکسی هستند، اظهار کرد: برای نوسازی تاکسیهای فرسوده، متقاضیان ابتدا ثبتنام میکنند و متناسب با آن و تفاهمنامهای که با خودروساز منعقد میشود برنامه تولید تاکسی در دستور کار خودروساز قرار میگیرد بنابراین خریدار تاکسی مشخص است و خرید و فروش آن خارج از این چارچوب و در بازار آزاد، امکانپذیر نیست!
وی با بیان اینکه بر این اساس احتکار موضوعیت ندارد چرا که خودروها بنا به تقاضای مجموعه تاکسیرانی و با توجه به ثبتنام تاکسیرانها تولید شده است، ادامه داد: دلیل دپو شدن تاکسیها در نمایندگیها این است که ابتدای سال جاری سازمان محیط زیست ابلاغیهای صادر و براساس آن شمارهگذاری این تاکسیها را متوقف کرد، زیرا قرار بود طبق مصوبه دولت، خودروسازان این خودروها را از یورو چهار به یورو پنج ارتقا دهند؛ حال به هر دلیلی که باید آن را از خودروساز پرسید این اتفاق رخ نداده و خودروهای تولید شده به دلیل ابلاغیه محیط زیست شمارهگذاری نشده است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور خاطرنشان کرد: از محیط زیست میخواهیم برای شمارهگذاری این خودروها کمک کند، زیرا این تاکسیها متعلق به رانندگان دارای خودروی فرسوده است و بسیاری از آنها تاکسی خود را اسقاط کردهاند، این در حالی است که فعالیت خودروهای فرسوده، آلایندگی بیشتری نسبت به یک خودروی صفر کیلومتر یورو چهار دارد.
ضامنی تصریح کرد: این مسئله به نوعی اختلافنظر دستگاههای دولتی است که باعث شده خودروها پلاک نشوند و با توجه به اینکه نمیتوان خودروی بدون پلاک را به مشتری تحویل داد در نمایندگیها بلاتکلیف و متوقف ماندهاند.
وی با بیان اینکه ممکن است علت نگهداری تاکسیها گرانتر فروختن آنها باشد، گفت: این طور نیست چرا که بسیاری از مشتریان برای خرید این تاکسیها تکمیل وجه کردهاند؛ ما از خودروسازها در حوزههای مختلف گله داریم اما در این مورد مشخص، قاعدتاً خودروساز مشکلی ایجاد نکرده است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: تاکسیهای دپو شده شامل یکهزار و ۵۰۰ دستگاه است که ۵۰۰ دستگاه آن به تهران تعلق دارد و شامل خودروهای سمند و پژو میشود.
نظر شما