دو گونه جانوری نادر برای نخستین بار در یخاب مشاهده شد

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد گفت: شمار گونه های زیستی پناهگاه حیات وحش یخاب با شناسایی و مستند نگاری دو پرنده جدید با نام های "سار صورتی" و "سسک تالابی" از ۹۸ به ۱۰۰ گونه ارتقا یافت.

مسیب صدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این انجمن همزمان با روز جهانی و هفته محیط زیست موفق شد تا با شناسایی و مستند نگاری از دو گونه پرنده جدید با نام‌های "سار صورتی" و "سسک تالابی" در پناهگاه حیات وحش یخاب شهرستان آران و بیدگل شمار گونه‌های این پناهگاه ارزشمند واقع در بیابان مرکزی ایران را از ۹۸ به ۱۰۰ گونه ارتقا دهد.

وی همچنین به ثبت تصویر گونه‌های خزنده در خطر انقراض مانند" دم تیغی ایرانی" و "کور مار تاتاری" برای نخستین بار در پناهگاه یخاب اشاره کرد و افزود: مستندنگاری از این گونه‌های ارزشمند از دیگر فعالیت‌های این انجمن در زمینه تنوع زیستی بوده که با همکاری مؤسسه مطالعات خزندگان و دوزیستان ایرانیان انجام شده است.

وضعیت نابسامان مدیریت پسماند در کاشان و آران و بیدگل

صدری در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب مدیریت پسماند در دو شهرستان آران و بیدگل و کاشان، خاطرنشان کرد: به رغم پیگیری‌ها و ابراز نگرانی دوستداران محیط زیست، وضعیت محل تخلیه و دفن پسماندهای خانگی، شبه خانگی، بیمارستانی و صنعتی در این دو شهرستان کماکان نامساعد است و حجم بالای زباله و شیوه‌های سنتی مورد استفاده، بیش از پیش مشکلاتی را برای ساکنان شهر ابوزیدآباد و روستاهای بخش کویرات و همچنین اکوسیستم پویای این ناحیه به وجودآورده است.

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد ادامه داد: در کنار این معضلات می‌توان به عملیات مالچ پاشی در منطقه شهریاری و حسین آباد اشاره کرد که در غیر اصولی‌ترین زمان و در مجاورت پناهگاه حیات وحش یخاب و در زیستگاه گونه‌های ارزشمند جانوری از جمله گربه شنی، روباه شنی، کاراکال و پرندگان و خزندگان ارزشمند و همچنین گونه‌های گیاهی متنوع انجام شده و تبعات این اقدامات به زودی گریبان گیر مردم بخش کویرات و همچنین حیات وحش منطقه خواهد بود.

صدری با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش یخاب با وسعت بیش از ۲۷۰ هزار هکتار با تنوع اقلیمی کم نظیر و دارا بودن پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی، مرز مشترک قابل توجه با پارک ملی کویر به عنوان کریدور اصلی تردد یوزپلنگ آسیایی شناخته می‌شود، گفت: این منطقه به لحاظ زیست محیطی بین مناطق چهارگانه محیط زیستی ایران از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است با وجود این برداشت‌های غیر اصولی و خارج از حریم معادن، چرای بی رویه دام، نبود پاسگاه محیط بانی و شمار اندک محیط بانان از جمله مشکلاتی است که التیام و رفع بخشی از اینها نیازمند توجه مسئولان امر است.


۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است و برای هر روز این هفته عنوانی در نظر گرفته شده است. شعار روز جهانی محیط زیست، امسال با عنوان "پاسداشت تنوع زیستی" است.

سار صورتی با نام علمی Sturnus roseus از خانواده سار است که پر و بالی به رنگ صورتی و سیاه دارد. شکل ظاهری و حرکاتش شبیه سار معمولی است گرچه پرواز شان اندکی با هم متفاوت است، نشانه دیگر تشخیص این پرنده منقار زردرنگ آن است. رنگ پر و بال پرنده بالغ در فصل بهار براق‌تر و درخشان‌تر است و در فصل پاییز و زمستان کدر تر و رنگ صورتی و سیاه، اندکی در هم ادغام می‌شوند، سار صورتی پرنده‌ای اجتماعی است و در فصل زاد و ولد بیشتر از حشراتی چون ملخ و سنجاقک و دیگر بندپایان و نرم‌تنان تغذیه می‌کند و برای تکمیل رژیم غذایی از دانه‌ها و طیف وسیع‌تری از میوه‌ها از جمله گیلاس، زردآلو، خرما و حتی فلفل نیز تغذیه می‌کند.

این پرنده در مناطق جوار کشتزارها و زمین‌های زراعی، صخره‌های مرتفع و مناطق شیبدار و کوهستان‌های مرتفع به سر برده و در سوراخ دیوارها و شکاف سنگ‌ها یا لابلای توده‌های چوب به صورت گروهی تولید مثل می‌کند.

همچنین سسک تالابی زیتونی (نام علمی: Acrocephalus palustris) پرنده‌ای از تیرهٔ سسک‌های درخت و مرداب و از گنجشک‌سانان است.

این پرنده در مناطق معتدل اروپا و غرب آسیا تولید مثل می‌کند و در ایران نیز یافت می‌شود. این پرنده کوچنده عموماً در جنوب شرق آفریقا زمستان‌گذرانی می‌کند. زیستگاه این پرنده مناطق مرطوب است البته زمستان را در نقاط خشک‌تر افریقا که پوشش گیاهی فراوانی دارد می‌گذراند.

کد خبر 428076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.