۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۳
حال صنایع دستی خوب نیست

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: تولید داخلی صنایع دستی می توانست با پرداخت وام های کم بهره ادامه پیدا کند تا بعد ها بتوان آن ها را صادر کرد اما این اتفاق رخ نداد؛ به این دلیل است که می گویم حال و روز صنایع دستی خوب نیست.

عباس شیردل در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حال صنایع دستی خوب نیست و ۹۵ درصد از کارگاه‌های مربوط به این صنایع به دلیل نداشتن سرمایه در گردش، نتوانستند تولید کنند و تعطیل شده‌اند.

وی در خصوص تسهیلات دولت برای فعالان صنایع دستی، افزود: دولت هیچ گونه کمکی به صنایع دستی نکرد؛ از نظر من اگر می‌خواهند این کارگاه‌ها به رونق خود بازگردد باید وام‌هایی با رقم بالا و باز پرداخت بلند مدت به فعالان این حوزه اختصاص دهند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با اشاره به بند ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بخشودگی مالیاتی این صنایع، گفت: این بخشودگی مالیاتی برداشته شده است؛ از طرفی کم شدن تعداد گردشگران تأثیر بسیار زیادی در کاهش فعالیت این صنایع و از رونق افتادن کار آنها داشته است.

شیردل با اشاره به میزان فروش این صنایع اضافه کرد: نمی‌توان گفت که فروش آنها به صفر رسیده، اما در حال حاضر فروش صنایع دستی بسیار پایین آمده است؛ به گونه‌ای که درآمد فروش آنها حتی برای پرداخت قبوض و کارکنان کافی نیست.

وی با اشاره به نبود سیاستگذاری در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: نبود سیاستگذاری مانعی برای بهره برداری است و اکنون نیز شیوع کرونا جهان را بهم ریخته و صادرات متوقف شده که خود منجر به بروز معضلاتی در حوزه صنایع دستی شده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه داد: تولید داخلی صنایع دستی می‌توانست با پرداخت وام‌های کم بهره ادامه پیدا کند تا بعدها بتوان آنها را صادر کرد، اما این اتفاق رخ نداد؛ به این دلیل است که می‌گویم حال و روز صنایع دستی خوب نیست.

شیردل در خصوص چشم‌انداز آینده این صنایع، عنوان کرد: این امر که خسارت‌های وارد شده به صنایع دستی قابل جبران هست یا خیر به عملکرد دولت بستگی دارد، باید مشخص کنند که آیا صنایع دستی را می‌خواهند یا خیر، اگر دولت یک سرمایه در گردش در اختیار فعالان صنایع دستی قرار دهد آنها می‌توانند پایدار بمانند.

وی با اشاره به قانون حمایت از تولید کنندگان، اضافه کرد: این قانون به مدت سه سال است که از سوی مجلس تصویب شده است و قرار بود دولت سه ماهه آئین نامه اجرایی آن را بنویسد که به دلیل اینکه در این آئین نامه بخش خصوصی می‌توانست کل فعالیت را به دست گیرد و دولت چنین چیزی را نمی‌خواست عملی نشد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه داد: از نظر من صنایع دستی نیاز به یک تشکل واحد و یکپارچه در کل کشور دارد که صرفاً معاونت صنایع دستی و میراث فرهنگی بتواند بر آن نظارت داشته باشد نه اینکه تمام اختیارات و اجرای تمام امور این حوزه را خود دولت بر عهده گیرد.

کد خبر 427953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.