زاینده رود با گذر از شهر ورزنه به سمت گاوخونی روانه شد

همزمان با هفته محیط زیست اندک آب زاینده رود به عنوان حقابه محیط زیست تالاب گاوخونی و رودخانه در شرق اصفهان جاری شده است و براساس پیش بینی ها آب روز چهارشنبه به ورودی گاوخونی برسد.

رضا خلیلی ورزنه مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زاینده رود غروب دوشنبه به شهر ورزنه رسید و با توجه به اینکه حجم آب رهاسازی شده از سد رودشتین هشت مترمکعب بر ثانیه بوده است جریان آب تا ۴۸ ساعت آینده به بند شاخ کنار ورودی تالاب گاوخونی برسد.

وی با بیان اینکه گذر آب از بند شاخ کنار معیار حجم آب ورودی به تالاب است، افزود: با توجه به حجم کنونی آب، وجود نیزارها، گرما و پرت آب (هدررفت) و طولانی بودن مسیر رودخانه، جریان زاینده رود روز چهارشنبه به گاوخونی برسد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه جریان آب پس از ماه‌ها، مانداب ها و رسوبات بستر رودخانه را لایروبی می‌کند، گفت: ساکنان و ساحل نشینان زاینده رود که در این فصل گرم برای سلامتی خود هم ولایتی‌ها ارزش قائل هستند در رسیدن و عبور این آب کمک کنند تا با حرکت مانداب ها و پساب‌ها در کاهش بیماری و آلودگی کمک کنند.

خلیلی ورزنه با بیان اینکه این حقابه زیست محیطی است و هیچ کسی حق برداشت آن را ندارد، خاطرنشان کرد: بدانیم در صورتی که شمار اندکی به حق طبیعت جفا کنند همه تاوان آن را پس خواهند داد از این رو از همه دوست داران محیط زیست درخواست می‌کنیم هر گونه برداشت از رودخانه را در مسیر گزارش کنند.

این چهارمین بار در سال آبی جاری است که جریان زاینده رود هرچند اندک به سمت تالاب گاوخونی روانه می‌شود.

حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به پایان توزیع آب کشاورزی از شامگاه ۱۲ خرداد، از رهاسازی حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی از ۱۵ خرداد طبق برنامه منابع و مصارف شرکت مدیریت منابع آب تأمین خبر داده بود؛ به گفته وی آب موجود در رودخانه از رودشتین به سمت تالاب گاوخونی هدایت می‌شود.

در پی بارش‌ها و رهاسازی ۴۱ میلیون مترمکعب آب و زهاب کشاورزی از سد رودشتین در شش ماهه نخست سال آبی جاری "یک چهارم حقابه سالانه تالاب بین‌المللی گاوخونی" تأمین شده و نزدیک به ۱۰ هزار هکتار به ویژه شمال تالاب گاوخونی مرطوب شده است.

تالاب گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار وسعت در شرق استان اصفهان قرار دارد و ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه سالانه از زاینده رود برای آن تعیین شده است.

تپش نبض حیاتِ تالاب گاوخونی امسال پرندگان مهاجر را به این پناهگاه امن و آرام کشانده است.

براساس برآورد جمعیتی اداره کل محیط زیست اصفهان تا ماه اردیبهشت ۳۰۰ بال پرنده شامل بیش از ۱۰۰ بال فلامینگو و ۲۰۰ بال انواع پرندگان مهاجر از جمله باکلان، حواصیل سفید، چوب پا، آب چلیک و کشیم مهمان تالاب بین المللی گاوخونی شدند.

شواهد و قرائن از جوجه آوری برخی گونه‌ها از جمله فلامینگو ها حکایت دارد.

کد خبر 427758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.