۷۰ طرح متوسط و بزرگ در اولویت بانک صنعت و معدن

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: امسال تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام که قبلاً از سوی این بانک تامین اعتبار شده و پیشرفت ۸۰ درصدی دارند به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستور کار قرار دارد که شمار آنها ۷۰ طرح متوسط و بزرگ است.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، حسین مهری اظهار کرد: ارزیابی واحدهای مشکل‌دار و متوقف و رفع موانع به منظور بازگشت به چرخه تولید این واحدها و استفاده از ظرفیت‌های قانونی به منظور مساعدت به واحدهای فعال و مشکل دار است.

وی افزود: بهره برداری از طرح‌های یاد شده، کمک شایانی به تولید، اشتغال و صادرات کشور خواهد کرد و تلاش بانک صنعت و معدن سرعت دادن به تکمیل این طرح‌ها است. امروز بخش صنعت و معدن کشور سهم ۳۰ درصدی از پرداخت‌های بانکی را دارد و برای تأمین نیازهای این بخش نیازمند تقویت سرمایه هستیم و دولت در این ارتباط سال گذشته یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه بانک را افزایش داد.

تکمیل زنجیره ارزش واحدهای تولیدی

مهری، خاطر نشان ساخت: تکمیل زنجیره ارزش واحدهای تولیدی به عنوان یکی اولویت‌های کاری بانک صنعت و معدن محسوب می‌شود و تکمیل آنها پیامد کاهش قیمت تمام شده محصول را به همراه دارد و بحث صادرات کشور را توجیه پذیر می‌سازد. آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که در سال ۹۷ سهم بخش معدن و صنایع معدنی از مجموع صادرات غیرنفتی به میزان ۲۱ درصد و بالغ بر ۹.۲ میلیارد دلار بود.

رشد ۹۰ درصدی پرداخت تسهیلات

وی افزود: عملکرد فروردین ۹۹ نشان می‌دهد که در پرداخت تسهیلات نسبت به ماه مشابه در سال ۹۸ رشد ۹۰ درصدی تحقق یافته، که این میزان قانع کننده نیست و باید بیش از دو برابر باشد که در این جهت تلاش بیشتری صورت می‌گیرد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: تسهیل فرآیندهای اعتباری، اجرای حاکمیت شرکتی به منظور چابک سازی و تسهیل فرآیندهای اجرایی، تداوم مکانیزه سازی فرآیندهای عملیاتی و توسعه بسترهای الکترونیک در چارچوب بانکداری دیجیتال، تأمین و تخصیص منابع ارزان قیمت برای واحدهای تولیدی به ویژه استفاده از منابع بند الف تبصره ۱۸ و وجوه اداره شده استانی و همچنین تمرکز زدایی و افزایش اختیارات استان‌ها در بررسی اعطای تسهیلات و وصول مطالبات مورد توجه این بانک برای امسال به عنوان جهش تولید است.

اولویت طرح‌های دانش بنیان و صادرات محور

وی گفت: طرح‌های دانش بنیان و صادرات محور با اشتغال بالا به منزله یکی از محورهای اولویت دار این بانک برای امسال در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعال با هدف حفظ و افزایش سطح تولید، تأمین سرمایه ثابت واحدهای در حال توسعه و همچنین واحدهای که در زنجیره ارزش قرار دارند و توجه به طرح‌های دانش بنیان در اولویت بندی‌های اعطای تسهیلات بانک صنعت و معدن در سال ۹۹ قرار گرفته‌اند.

پوشش طرح‌های معدنی برای جلوگیری از خام فروشی

مهری تصریح کرد: اجرایی نشدن طرح‌های این بخش سبب شده که به نوعی خام فروشی انجام شود و ضرورت برطرف ساختن این مهم در تکمیل زنجیره ارزش مربوط به فولاد، مس، آلومینیوم و سنگ‌های تزئینی مشاهده شده که باید تکمیل شود. برابر آمارهای وزارت صنعت و معدن اکنون در سطح کشور بیش از پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال است و حدود چهار هزار معدن غیرفعال و یا راکد محسوب می‌شوند.

وی گفت: امروز ویروس کرونا بر اقتصاد و مراودات دنیا اثرگذار بوده آثار آن در بخش حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی آشکار، و جابجایی کالا به سختی در حال انجام است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: علاوه بر کرونا، به تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه ایران را می‌توان اشاره کرد که، نخستین اقدام‌هایش سیستم بانکی را هدف گرفت و بانک صنعت و معدن نیز مشمول تحریم شد، سومین مبحث تصویب نشدن FATF بود که آثار منفی آن در سیستم بانکی به تدریج نمایان می‌شود.

مهری اضافه کرد: تلاش می‌شود بوسیله کارگزاری‌ها و صرافی‌ها مشکلات را برطرف سازیم و این مسأله هزینه‌های مالی در بردارد و صادرات را زمان بر می‌سازد و در واقع پروسه جابجایی پول و کالا را سخت‌تر ساخته و برای واردات ماشین آلات و اقلام ضروری این مشکل وجود دارد. اکنون هزینه ۱۵ تا ۱۶ درصدی سربار به صنعتکاران و معدن کاران تحمیل می‌شود، در حالی که قبل از تحریم با ال سی به راحتی کالا از گمرک ترخیص می‌شد، اما اکنون مشکلات یاد شده وجود دارد.

وی ادامه داد: استفاده از اعتبار اسنادی داخلی، استفاده از گواهی اعتبار مولد، استفاده از ظرفیت‌های زنجیره ارزش و همچنین استفاده از ابزار خرید دین به عنوان اولویت‌های به کارگیری و توسعه ابزارهای بانکی برای حمایت از تولید کنندگان امسال به طور جدی مورد توجه قرار دارد.

کد خبر 427695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.