همنشینی ماه و کیوان در آسمان صبحگاهی فردا

پدیده همنشینی ماه و سیاره کیوان در آسمان صبحگاهی سه شنبه، ۲۰ خرداد رخ خواهد داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، پدیده قران یا مقارنه زمانی رخ می‌دهد که ماه و سیاره مشتری در کنار یکدیگر در آسمان مشاهده می‌شوند. مشاهده این پدیده نجومی برای برخی مردم از اهمیت خاصی برخوردار است. امشب (۱۹ خرداد)، در ساعت ۲۱ و ۴۹ دقیقه، سیاره غول پیکر برجیس ۲.۲ درجه در شمال کوژ ماه کاهنده قرار می‌گیرد.

این اجرام آسمانی قبل از نیمه شب و حدود ساعت ۲۳ و ۲۲ دقیقه در صورت فلکی کمان، از افق جنوب شرق آسمان طلوع کرده و هم‌نیشینی آن‌ها تا صبح روز بعد و تا پیش از روشن شدن هوا، بدون نیاز به ابزار خاصی در آسمان قابل مشاهده است.

همچنین پدیده همنشینی ماه و سیاره کیوان نیز در آسمان صبحگاهی سه شنبه، ۲۰ خرداد رخ خواهد داد. در ساعت ۶ و ۴۹ دقیقه بامداد این روز، سیاره زیبای کیوان تقریباً ۲.۷ درجه شمال کوژ ماه کاهنده قرار خواهد گرفت. این اجرام آسمانی از ساعت ۲۳ شب قبل (دوشنبه ۱۹ خرداد) از افق جنوب شرق طلوع می‌کنند و تا بامداد ۲۰ خرداد در کنار یکدیگر قابل مشاهده خواهند بود؛ همنشینی ماه و سیاره کیوان در برج فلکی "بز ماهی" رخ می‌دهد.

سیاره کیوان پس از مشتری، دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره نزدیک به خورشید است؛ یک روز کامل در کیوان برابر ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه در زمین و یک سال آن ۲۹.۵ برابر سال زمین است. سیاره زحل به دلیل اندازه بزرگ خود، در آسمان شب زمین نسبتاً درخشان دیده می‌شود. نوارهای روشن حلقه‌های اطراف این سیاره و قمرهای زیاد آن به زیبایی این سیاره افزوده است.

کد خبر 427552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.