رومینا چهارمین قربانی روستای سفیدسنگان بود!

کشف مکمل‌های ورزشی غیرمجاز در تاکستان، تصادف وزیر اقتصاد در مسیر مجلس شورای اسلامی، کشف محموله غیرمجاز پرندگان در سیستان و بلوچستان، دستگیری عاملان ۲۰۰ فقره سرقت داخل خودرو و مرگ یک زن در تصادف با تیر چراغ برق، عناوین مهم‌ترین حوادث ۲۴ ساعت گذشته است که در این بسته خبری مطالعه می‌کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله تالشی که توسط پدرش در خواب با داس به قتل رسید تنها قربانی قوانین سخت‌گیرانه مردان روستای سفیدسنگان نبود و در طی هفت سال گذشته سه زن در این روستا به طرز فجیعی خود را کشتند.

واژگان طناب و خودکشی در روستای سفیدسنگان آشناست. پیش از قتل رومینا سه دختر جوان دیگر در هفت سال گذشته مرگ با طناب را تجربه کردند. مرگ‌هایی که به دلیل پیگیری نکردن قضایی برخی اولیای دم مسکوت ماند.

یکی از مرگ‌ها مربوط به زنی به نام «ف» است، جسد «ف» در ۲۱ آذر ۱۳۹۳ در منزل همسرش (روستای سفیدسنگان) پیدا شد. به خانواده این زن گفته شد او با طناب خودکشی کرده؛ آنها به روستای شلقون به منزل متوفی رفتند اما اثری از طناب مورد ادعا برای مرگ وی در ایوان منزل نبود.

تنها پیکر بی‌جانی بود که وسط اتاق خوابانده بودند. اولیای دم این زن از همسر وی شکایت کردند و پرونده در دادگستری حویق همچنان مفتوح است اما به نتیجه‌ای نرسیده است. وی هنگام مرگ ۲۲ سال داشت و فرزندان ۱۳ و ۱۰ ساله‌اش در کنار پدرشان زندگی می‌کنند. این آغاز کار نبود و پیش از این اولین مرگ به نام دخترعموی شوهر مقتول به ثبت رسیده بود. خفگی با حلقه‌های طناب و خودکشی علت مرگ اعلام شد و بنا بر شنیده‌ها عشق پسر شلقونی پیش از مرگش مطرح بوده است. پدر متوفی نیز به عنوان ولی دم مدعی خون فرزندش نشد.

آن‌طور که گفته می‌شود دختر عموی «ف» پس از مدتی زندگی با پسری از روستای شلقون نهایتاً آبان ماه ۱۳۹۸ از همسرش جدا شد. زندگی این زوج در سال ۱۳۹۱ با فرار از منزل پدر دختر (روستای سفیدسنگان) آغاز شده بود و به خیر و خوبی گذشت. پس از پادرمیانی ریش‌سفیدان مراسم آشتی‌کنان در ۲۰ تیر ۱۳۹۲ برگزار کردند تا روابط عادی شود. دختر فراری که فرزندی داشت، سه روز در خانه پدری (سفیدسنگان) اقامت کرد اما زمانی که شوهرش به ملاقات او آمد، گزینه طلاق را مطرح کرد.

سومین مرگ غیرطبیعی در روستا نیز دو سال پیش با شیوه‌ای جدید و با شعله‌های آتش ثبت شد. این بار زنی جوان آتش گرفت، سوخت و جان داد؛ هرچند مرگ او بر اثر خودسوزی اعلام شد اما از سوی خانواده وی تمایلی برای پیگیری ماجرا وجود نداشت. یک عشق ناممکن علت این مرگ ذکر شده است.

البته این تنها بخشی از وقایع موجود است. آمار فرار دختران نوجوان روستا با قصد ازدواج بسیار بالاتر از میزان طبیعی در منطقه است. سالی چند نفر به این روش قید خانه و خانواده را می‌زنند تا آرامش را در خانه شوهر جست‌وجو کنند. تعدادی با این روش توانسته‌اند خود را از موقعیت فعلی‌شان نجات دهند. دوستان و دخترخاله‌های رومینا می‌گویند "مردان آن‌قدر به زنان و دختران‌شان در خانه سخت می‌گیرند که راهی جز فرار برای آنها نیست"

یکی از همکلاسی‌های رومینا در کلاس هشتم تنها مدرسه روستا، یک ماه قبل از مردن رومینا با پسری فرار کرده بود. یکی از دختران همسایه و یکی از دختران آشنایی دور هم همین‌طور. اما سرنوشت آنان پس از فرار مثل رومینا نبود. یکی با سری پایین به خانه برگشت و روزها کتک خورد، یکی را دیگر خانواده نپذیرفتند و یکی رفت که رفت. دختران سفیدسنگان را مثل برخی روستاهای ایران زود شوهر می‌دهند و رؤیای پوشیدن لباس عروس از دبستان در فکرشان ریشه می‌کند. وهم خوشبخت‌شدن با مردانی سختگیر.

"برای رومینا هم قبل از اینکه با بهمن فرار کند، کم خواستگار نیامده بود. یکی‌ از آن‌ها کارمند آموزش و پرورش بود که چند بار آمد و رفت. مادرش می‌گفت باید حداقل ١٦ سالش بشود. پدرش ولی موافق ازدواج بود. مدام از پدرم می‌پرسید رومینا را بدهد به او ببرد؟ پدرم می‌گفت نه، هنوز زود است. اما بیشتر دوستان رومینا در همان ۱۲ یا ۱۳ سالگی شوهر کردند. شیفت دخترانه مدرسه پورحنیفه سال‌هاست که مشتری پروپاقرصی ندارد. پدرها دخترها را به زور یا دلخواه شوهر می‌دهند".

بر اساس گزارشی که پایگاه خبری رکنا منتشر کرده، رفتارها و عادت‌های مردم این روستا ناشی از یک ساختار اجتماعی قدرتمند است که به مردانش حکم می‌کند اما حالا دختران که زودتر از پسران به سن بلوغ می‌رسند، در برابر خواست پدران طغیان می‌کنند تا بلکه شرایط را تغییر دهند.

کشف مکمل‌های ورزشی غیرمجاز در تاکستان

قزوین- فرمانده انتظامی تاکستان از کشف بیش از ۶۴۰ هزار عدد انواع قرص‌های مکمل ورزشی غیر مجاز در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ کوروش عزیزی اظهار کرد: در پی دریافت گزارشی مبنی بر اینکه فردی در امر تولید و فروش داروهای مکمل ورزشی غیرمجاز فعالیت دارد، بررسی موضوع در دستور کار مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان تاکستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: مأموران پس از بررسی موضوع و اطمینان از صحت گزارش با هماهنگی مقام قضائی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آنجا تعداد ۶۴۰ هزار عدد انواع قرص‌های مکمل ورزشی و ۵۸۰ عدد سرم تزریقی غیرمجاز کشف کردند.

سرهنگ عزیزی با اشاره به اینکه یک نفر در این خصوص دستگیر شد، خاطر نشان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده به همراه کالاهای مکشوفه جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

تصادف وزیر اقتصاد در مسیر مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تهران در مورد تأخیر وزیر اقتصاد برای حضور در جلسه علنی، گفت: تصادف کوچکی برای او رخ داده که عامل تأخیر بوده و عذر وی موجه است.

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، علی خضریان نماینده تهران با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص حفظ شأن و جایگاه مجلس در تذکری، گفت: وزیر اقتصاد قرار بود ساعت هشت صبح در مجلس حضور یابد. ۲۶۰ نماینده بیش از نیم ساعت منتظر او بودند.

وی افزود: آیا مجلس به اندازه یک هواپیما که اگر فرد با تأخیر حضور یابد، پرواز انجام می‌شود، برای ایشان ارزش نداشت؟ پیشنهاد دارم وزیر اقتصاد تشریف ببرند و در زمان دیگری در مجلس حضور یابند. تا متوجه شوند باید در زمان مقرر قانونی در مجلس حضور یابند.

در ادامه جلسه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: دوستان باید سر وقت در جلسات مجلس حضور یابند اما ظاهراً در مسیر حضور وزیر اقتصاد در مجلس، تصادف کوچکی برای او اتفاق افتاده که علت تأخیر بوده و عذر ایشان موجه است. هر مسئولی به مجلس دعوت می‌شود باید سر ساعت در جلسه حضور یابد.

کشف محموله غیرمجاز پرندگان در سیستان و بلوچستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یک محوله غیرمجاز پرنده در استان در حوزه شهرستان نصرت آباد زاهدان شناسایی و توقیف شد.

وحید پورمردان بیان کرد: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نصرت آباد با همکاری نیروی انتظامی استان یک محموله غیر مجاز پرنده از نوع گونه مینا را در یک دستگاه اتوبوس شناسایی و توقیف کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: محموله پرنده شناسایی شده شامل ۱۰۰ قطعه پرنده از گونه مینا می‌باشد که توسط یک دستگاه اتوبوس از مسیر شهرستان اصفهان به زاهدان کشف شد.

پورمردان ضمن قدردانی از نیروهای انتظامی مستقر در پاسگاه‌ها و مبادی مختلف درون شهری و برون شهری ادامه داد: در این خصوص یک نفر متخلف دستگیر و به همراه مستندات پرونده به مراجع قضائی جهت پیگیری موضوع تحویل شد.

دستگیری عاملان ۲۰۰ فقره سرقت داخل خودرو

رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری دو سارق لوازم داخل خودرو و دو مالخر اموال سرقتی خبر داد و گفت: سارقان به ۲۰۰ فقره سرقت اعتراف کرده‌اند.

سرهنگ کارآگاه "قاسم دستخال" گفت: با توجه به وقوع چند فقره سرقت لوازم و قطعات خودرو در محدوده پایگاه سوم پلیس آگاهی و وصول پرونده‌های مشابه، کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت داخل خودروی این پایگاه با بازدید صحنه‌های سرقت توانستند با جمع بندی اطلاعات به دست آمده به سرنخ‌هایی از سارقان برسند.

این مقام انتظامی گفت: اطلاعات به دست آمده در اختیار کلانتری‌های سطح حوزه استحفاظی قرار گرفت و مأموران پرتلاش گشت کلانتری ۱۲۵ یوسف آباد موفق شدند در گشت زنی‌های انتظامی راننده و سرنشین یک دستگاه خودروی پراید به نام‌های رضا و کوروش را هنگام شکستن و تخریب شیشه یک خودرو شناسایی و دستگیر کنند.

وی گفت: با دستگیری متهمان و انتقال آنها به پایگاه سوم هر دو سارق به سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو در محدوده‌های "میدان ونک، میدان هفت تیر، خیابان بهار، محله یوسف آباد و خیابان مطهری" اعتراف کردند.

مرگ یک زن در تصادف با تیر چراغ برق

سرهنگ احسان مؤمنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت گفت: حدود ساعت ۰۹:۱۰ صبح امروز وقوع یک فقره تصادف خودروی سواری سمند با تیر چراغ برق در مسیر شمال به جنوب بزرگراه "شهید نواب صفوی" کنارگذر بوستان ولایت (منطقه ۱۹) به پلیس راهور مخابره شد و تیمی از مأموران اداره تصادفات به نشانی اعلامی به همراه عوامل امدادی حاضر و به بررسی موضوع پرداختند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت افزود: راننده خودرو که زن ۴۰ ساله بود در اثر شدت ضربات وارده ناشی از برخورد خودرو با تیر چراغ برق در دم فوت می‌کند.

وی علت حادثه را ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کرد و گفت: به علت نبود کنترل وسیله نقلیه، خودرو از مسیر منحرف شده و با تیر چراغ برق کناره مسیر برخورد می‌کند.

کد خبر 427539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    2 0
    مرداشونو بفرستن روان درمانی.. اون خانمایی هم که خودکشی نکردن حتما روانی کردن