۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
"کارن" قربانی چه شد؟

کارن، نوه ۳۵ روزه من کمتر از یک ماه پیش با عفونت ریوی در بیمارستان تخصصی امام حسین (ره) بستری شد و روز گذشته پس از یک ماه دست و پنجه نرم کردن با بیماری جان خود را از دست داد! اعتراض امروز من برای نوزاد از دست رفته ام نیست زیرا کارن دیگر باز نمی‌گردد.

به گزارش ایمنا، امروز بر اساس تجربه ناگوار از حضور در بیمارستان و مسئولیتی که در قبال مردم دارم مایلم مدیریت علوم پزشکی استان اصفهان به چند سوال پاسخ دهد شاید در آینده شاهد قصوری در حق شهروندان و "کارن‌های" این شهر نباشیم...

مردم باوجود مشکلات عدیده گاهاً سروکارشان به مراکز درمانی می‌افتد، به ویژه خانواده‌هایی که به دلیل بیماری‌های کودکان خود ناچارند به تنها مرکز فوق تخصصی کودکان اصفهان مراجعه کنند. طبعاً برای استانی به مختصات اصفهان که مردمان نجیبش از سر آمدهای ایران در تمام حوزه‌ها هستند، وجود برخی کاستی‌ها قابل قبول نیست. به همین دلیل سوالاتی در این مقطع مطرح است که دانستن پاسخ آنها حق مردم و مایه ارتقای سیستم پزشکی استان است که انتظار می‌رود متولیان امر به آن پاسخ دهند.

آیا عدم حضور پزشکان متخصص بر بالین یک نوزاد ۳۵ روزه در طول هشت ساعت شب در اورژانس و سپردن او به دانشجویان پزشکی این ترن (کارورز) و نهایتاً ویزیت، تشخیص از راه دور و در عین حال صددرصد اشتباه ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ برای یک نوزاد قانونی و علمی است؟

آیا قانونی است که چند دانشجوی پزشکیِ فاقد تجربه لازم بدون حضور پزشک متخصص و صرفاً با ارتباط از طریق شبکه اجتماعی واتس اپ (Whatsapp) ده‌ها دلیل برای ابتلای به ویروس کرونای یک نوزاد یک ماهه که هیچ تماس و ارتباط و سابقه بیماری در خانواده نداشته مطرح کنند اما احتمال ابتلای نوزاد به عفونت ساده ریوی بررسی نشود؟

چه کسی پاسخگوی یک هفته زجر کشیدن نوزادی است که به تشخیص اشتباه پزشکی، در بیمارستان امین از مراکز مرجع بستری مبتلایان به بیماری کووید- ۱۹ بستری شده در حالی که فرصت درمان اصلی عفونت از دست رفته است؟

آیا ذره‌ای تدبیر با حضور یک پزشک متخصص و آغاز درمان ولو با اندکی احتیاط در محیطی ایزوله در همان شب نخست موجب بهبودی این بیمار نمی‌شد؟ رئیس بیمارستان امام حسین (ع) پاسخ دهند که آیا این شرایط شایسته بیمارستانی است که عنوان فوق تخصصی کودکان را یدک می‌کشد؟

حضور نیافتن منظم پزشکان متخصص کودکان و عدم حضور در همه روزهای تعطیل، حضور کمتر یا در حد یک دقیقه‌ای در سایر ایام بر بالین یک نوزاد بیمار از آیتم‌های بیمارستانی فوق تخصصی است؟

آیا پزشک معالج اجازه برخورد قهری و تحقیر کننده با مادری را دارد که حدود ۲۰ روز را در بیمارستان با نگرانی از سلامت جگرگوشه خود سپری کرده است؟ پزشک نباید مددکار دردهای مردمی باشد که از سر استیصال به او پناه آورده‌اند؟ آیا در اخلاق پزشکی به این موارد اشاره نشده است؟

لطفاً به حرف‌های مادر کارن سفرکرده به دقت گوش کنید که پس از آسمانی شدن جگرگوشه‌اش با همه درد نهان در سینه‌اش می‌گوید: "پس از بیست و چند روز زجر کشیدن فرزندم نهایتاً علاوه بر تشخیص ندادن درست بیماری و پرپر شدن دلبندم، برخورد بسیار نامناسب پزشک معالج نیز دردها و زخم‌های قلب و روح من را صد چندان کرد! " آقای دکتر به نظرتان چرا باید یک مادر با این طرز تلقی از بیمارستان فوق تخصصی تحت نظر شما خارج شود؟!

این جز مختصات یک بیمارستان فوق تخصصی است که یک پزشک حاضر نیست فقط دو دقیقه در مورد جگرگوشه یک مادر مستاصل و خسته توضیحی بدهد؟

آقای دکتر معمار زاده بزرگوار این هم از برکات و شاخص‌های فوق تخصصی بودن بیمارستانی است که در طول سه روز تعطیلی پزشک فوق تخصص حتی یک بار بیمارش را ویزیت پزشکی (معاینه) نمی‌کند؟ لطفاً پاسخ دهید چه می‌شود که عفونت ریوی یک نوزاد و تعداد تنفسش در طول بیست و چند روز درمان در یک بیمارستان فوق تخصصی کودکان! نه تنها بهتر نمی‌شود، بلکه آنقدر بحرانی و در کمتر از یک روز منجر به مرگش می‌شود؟

آقای دکتر معمارزاده شما مسئول سلامت فرزندان دلبند بسیاری از پدران و مادران این شهر و استان هستید و با اینکه مدعی اداره مجتمع بیمارستانی فوق تخصصی کودکان هستید، به باور من با ادامه این عملکرد و حضور پزشکانی که از رسالت خود در قبال یک بیمار دور شده اند، کارن‌های دیگری به همین سرنوشت دچار خواهند شد…

به نظر می‌رسد رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم چندان از بیمارستان‌های تحت نظارت خود خبر ندارند یا خود را به تغافل می‌زنند. امیدوارم دکتر چنگیز به احترام مردمی که برای این مرز و بوم خون دادند و جان صدها هزار شهیدشان را فدا کردند تا شاهد مدیریتی بهینه و رفاهی نسبی برای جامعه باشند، مراکز درمانی استان از جمله تنها مرکز فوق تخصصی کودکان را رصد کنند و تکلیف جامعه را با تعهد، تخصص و اخلاق پزشکی و مردم مداری را برای همیشه روشن کنند.

یادداشت از: کوروش محمدی، عضو شورای شهر اصفهان

کد خبر 427473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.